L' Informe " Brasil: Gènere i Educació" mostra desigualtats de gènere i entre dones

Atenció: s'obre en una nova finestra. PDFImprimeixCorreu electrònic

Desenvolupament - Educació i Cultura

Aquest estudi forma part d'una campanya desenvolupada en 14 països d'Amèrica Llatina i el Carib: Els resultats es faran públics el 2012.

cam_edu_br

L'nforme "Brasil - Gènere i Educació", que demostra les desigualtats de gènere en l'educació brasilera, es va discutir en la sessió de l'OEA d'aquest 25 d'octubre d'enguany, concretament a la Comissió de Drets Humans de l'Organització d'Estats Americans (OEA) a Washington. La Comissió, posteriorment, ha de proposar recomanacions al govern afectat.

 

L'informe va ser elaborat al Brasil el març d'enguany a través de la Campanya Educació no Sexista i Antidiscriminatoria (http://educacion-nosexista.org/), amb la col·laboració d' Acció Educativa, Echoes - La comunicació i la sexualitat, Themis - Estudis Legals i de Gènere i lal Relatoria Nacional sobre el Dret Humà a l'Educació (Plataforma DhESCA Brasil, el Centre de Referència per a les Víctimes de la Violència de l'Institut de la Seu Sapientae Institute (CNRVV-SP), que és una xarxa plural d'organitzacions i persones de la societat civil llatinoamericana en defensa dels drets humans i l'educació pública, laica i gratuïta per a tots i totes. El document ha estat coordinat per Denise Carreira (periodista, professora en Educació per la Facultat de Educação da Universidade de São Paulo i Relatora Nacional pelo Direito à Educação).

Coordinada pel Comitè Llatinoamericà i del Carib per a la Defensa dels Drets de la Dona (CLADEM), la campanya es fa en 14 països (Equador, Bolívia, Uruguai, Panamà, Perú, Colòmbia, Argentina, El Salvador, Paraguai, Brasil, Hondures, Mèxic, Puerto Rico i República Dominicana), amb la voluntat de donar visibilitat als desafiaments de les relacions socials de gènere en la garantia del dret humà a l'educació. L'informe regional brasilé forma part d'aquest treball desenvolupat en tots els països llatinoamericans que conformen la campanya i es donarà a conèixer el 2012.

Al Brasil, l''informe qüestiona la comprensió de la societat civil i del govern nacional al desafiament de garantir els drets de les dones i, més àmpliament, la igualtat relacional, el gènere (entre homes i dones) en l'educació han estat "resolts". Aquesta opinió es veu reforçada pels informes elaborats pel govern brasiler en les últimes dècades, que apunten a l'educació superior i un millor rendiment de les dones en l'educació com una resposta definitiva als objectius internacionals relacionats amb el gènere i les desigualtats en l'educació.

El document analitza aquest enfocament i presenta una contribució al debat sobre gènere i educació de la generació, sistematització i anàlisi d'un conjunt d'informació que donen una visió general dels reptes actuals.

El document consta de set seccions: 1) informació general sobre el país; 2) L'Organització del sistema educatiu al Brasil; 3) La legislació nacional i polítiques públiques en educació; 4) Les desigualtats en l'educació; 5)  Educació en sexualitat a l'educació pública  6) Escola i  violència sexual  i 7) - Conclusió: Cap a una agenda política.

 

JavaScript is disabled!
To display this content, you need a JavaScript capable browser.

 

En resum, l'informe de Gènere i Educació del Brasil assenyala que les qüestions de gènere en l'educació al Brasil estan relacionats amb sis grans reptes, profundament entrellaçats:les persistents desigualtats entre les dones del Brasil; el progrés en els indicadors d'accés i el rendiment estan marcats per les desigualtats entre les dones d'acord als ingressos, raça i ètnia i lloc de residència (rural i urbana), destacant la situació de les dones negres i indígenes;la situació dels mals resultats i els majors obstacles per a romandre a l'escola pels nois brasilers, especialment els nois negre; el manteniment d'una educació sexista, homòfoba / lesbofòbia, racista i discriminatòria en l'ambient escolar; la concentració de dones en els cursos i les carreres anomenades "femenines", amb menys desenvolupament professional i reconeixement social més limitat;el baix valor de les i dels professionals de l'educació bàsica, el que representa gairebé el 90% del total de la formació professional, que - en la seva immensa majoria - tenen salaris indignes de la professió i en condicions laborals precàries; i l'accés desigual a l'educació infantil primerenca de qualitat.

La darrera part de l'informe és una proposta d'agenda política en matèria de gènere i educació que conté tretze recomanacions, amb implicacions directes en l'àmbit de la política pública.

 "Brasil ha fet importants avenços en els indicadors educatius en l'última dècada, però marcada per profundes desigualtats. Fenomen que afecta la situació de les dones, en detriment, especialment de les dones negres, indígenes i zones rurals. Cal que les polítiques educatives intervinguin més en aquesta realitat no només en termes d'accés a l'educació, sinó d'ampliació del que s'entén per educació de qualitat, en una educació que va més enllà de sexisme, el racisme i la discriminació  que segueixen presents en les escoles i universitats ", diu Denise Carreira, la coordinadora brasilera de l'informe.

Brasil Informe - Gènere i Educació