Divendres 08 novembre 2024

Divendres 08 novembre 2024

Marta Buchaca: “Vaig guanyar el Frederic Roda una setmana abans d’estrenar Rita”

                                                                                      Marta Buchaca @tcarreras

La guionista, productora, dramaturga i directora, Marta Buchaca, ha guanyat la segona edició del Premi Frederic Roda de Teatre amb l’obra Rita. El Premi l’atorga l’Associació Dramàtica de Barcelona, amb el suport de la Diputació de Barcelona.

 S´ha estrenat a la Sala Beckett. Es una tragicom+edia vista amb ulls de dona. La mort, la relació materno-filial, la relació que tenim amb els animals de companyia ens fan reflexionar.  

 

                                                                                                  RITA  baixa

 

 

Afrontar la mort costa. Parlar-ne fa por a moltes persones. Plantejar-se com s’hauria d’acabar la vida, també. Deixar que marxi una persona estimada, ens suggereix moltes preguntes. Però si aquests interrogants es resolen en clau de comèdia el missatge arriba molt més a la gent. Marta Buchaca és guionista, productora, directora i una dramaturga reconeguda. Ens interpel·la sobre aquests temes a l’obra Rita que ha guanyat la segona edició del Premi Frederic Roda de Teatre que atorga l’Associació Dramàtica de Barcelona (ADB) amb l’ajut de la Diputació de Barcelona. L’obra s’ha estrenat a la Sala Beckett.

És una tragicomèdia vista amb ulls de dona. Rita és una creació que parla de la família, de l’amor mare-fills i de com la incapacitat d’acceptar el traspàs d’un ésser estimat ens planteja quina legitimitat tenim per decidir sobre la mort dels altres. “Em va entusiasmar poder escriure sobre la mort perquè em fa molta por i per això en vull parlar. La veritat, diu Marta Buchaca a La Independent, és que estic molt contenta per la resposta del públic. Guanyar el Frederic Roda ha estat un honor. És un dels premis de teatre més prestigiosos i millor dotats de Catalunya. Amb Rita m’ha passat que és la primera vegada que guanyo un premi amb una obra que havia d’estrenar la setmana següent. Increïble”.

Les primeres representacions fetes a la Beckett van tenir després un col·loqui entre actor i actriu, la directora i el públic. “La gent, continua Buchaca, parlava molt en els debats que hem fet, fins ara, de la importància de fer el testament vital que en realitat el fa molt poca gent”. L’eutanàsia implica una voluntat individual que l’argument de l’obra no planteja. Jo al text, explica la directora, em pregunto si quan veiem un malalt terminal que està en estat vegetatiu, li posem música i mou lleugerament els dits quina autoritat tenim per acabar amb la seva vida? Fins a quin punt considerem que no està vivint?. La meva idea no va ser mai donar respostes però sí crear debat”. Buchaca afegeix que la ciutadania té molt clar que no s’ha de fer patir als animals a l’hora de sacrificar-los però no té tan clar què s’ha de fer amb les persones en una situació similar. Per l’autora es fonamental que hi hagi ben aviat govern a l’Estat espanyol i que una de les primeres lleis que s’aprovi sigui la de l’eutanàsia. “La gent va arribar a plantejar en els debats, remarca Buchaca, com voldria que fos la seva mort que és una part molt important de la vida i que la tenim oblidada, descuidada”.

El premi Frederic Roda està dotat amb vuit mil euros i l’edició del text. L’obra està inclosa en el “Programa.cat”- que són ajuts de Generalitat i Diputació de Barcelona- als ajuntaments per portar el teatre als escenaris de les comarques catalanes. I hi poden participar els ajuntaments que ho desitgin.

 

Representacions arreu de Catalunya

Fins ara, s’ha fet una primera tanda de representacions de Rita i han vist l’obra unes dues mil cinc centes persones a tot Catalunya. “Després de Nadal ja tenim un calendari fixat, continua la directora. Anirem a Castellar del Vallés, a Torroella de Montgrí, a Parets del Vallès, Viladecans, Reus, Salt, Banyoles i Santa Perpètua de Mogoda, continua la dramaturga. I la nostra idea és continuar fent gira a partir de la tardor de l’any vinent per això estem oberts a la contractació que porta l’empresa Bito Produccions”. La dramaturga diu que amb aquest Premi ha après molt a nivell de producció.

                                                                 ESCENARI 1

 

 

Marta Buchaca creu que és molt important que hi hagi gires i que les obres les vegin un màxim de persones. “Es molt car, opina, portar obres a munt i avall però es fonamental tenir un públic que vegi molt de teatre. Catalunya té una infraestructura teatral important. Hi ha petits pobles que tenen uns equipaments de teatre espectaculars i aquí la Diputació de Barcelona hi juga un paper important. Crec que és bo que el Teatre Nacional de Catalunya comenci a girar pel territori i que les representacions tinguin un públic més ampli que el barceloní perquè crear a tota la geografia consciències crítiques”. 

El diputat de Cultura de la Diputació de Barcelona, Joan Carles Garcia Cañizares ha dit que “gràcies a aquests tipus de guardons i a la feina que desenvolupa l’Oficina de Difusió Artística de la corporació la cultura i el teatre arriben al territori facilitant a la ciutadania la possibilitat de gaudir del teatre”. I n’ha destacat el llenguatge entenedor de l’obra premiada que arriba fàcilment al públic.

 

Projecte educatiu de la Diputació

El Premi Frederic Roda el va instituir el 2014 l’ADB i després es va deixar de fer. Des de l’any passat ha rebut un nou impuls a través de la Diputació de Barcelona i els teatres municipals de la demarcació. Ara que s’ha tornat a convocar la guanyadora d’aquesta segona edició ha estat una dona.

“La Diputació de Barcelona fa molta feina a nivell de teatre i de cultura, manifesta Buchaca. I això és molt important en un país que tenim uns pressupostos de cultura que fan vergonya. Tot allò que tiri endavant l’administració pública per portar el teatre arreu és meravellós. La Diputació té un projecte educatiu molt interessant que es diu Anem al Teatre i que obre les portes a molts joves que és una de les assignatures pendents que té Catalunya. El fet de pensar poc en els joves a l’hora de fer teatre és un dèficit important”.

                                                                                                                             ESCENARI 2

 

 

Anem al Teatre és un programa educatiu organitzat per la Diputació de Barcelona, en col·laboració amb els ajuntaments que ofereix espectacles d’arts escèniques i musicals als alumnes d’educació infantil, primària, secundària, batxillerat i cicles formatius. Fins ara fa 24 anys que rutlla i rep més de 90.000 espectadors anuals a comarques.

Les obres de Marta Buchaca han obtingut diversos premis, entre els que destaquen Joaquim Bartrina 2015 per “Olor sota la pell”, finalista del III Premi Fundació Romea de textos teatrals, per “Emergència”; el XXXV Premi de teatre ciutat d’Alcoi i l’accèssit del Premio Marqués de Bradomín 2007 per “Plastilina”; el Premi Max a millor autor teatral en català per “L’any que ve serà millor”.

Les seves obres s’han vist a Croàcia, Guatemala, Veneçuela, El Salvador, Grècia, República Txeca, Xipre, Estats Units i Canadà.

El nom del guardó ret homenatge a l’actor, director, pedagog, dinamitzador cultural i crític teatral Frederic Roda i Pérez (Barcelona, 1924 – 2006), que va ser fundador de l’Agrupació Dramàtica de Barcelona i sotsdirector de l’Institut del Teatre.

 

 

 

 

Compartir

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Picture of Teresa Carreras

Teresa Carreras

Periodista, activista i feminista. Secretaria de la XIDPIC.CAT-XIPVG. Coordinadora de GAMAG Europa, expresidenta APEC. Corresponsal setmanari El SIGLO, Ha treballat a RTVE.
Search

Butlletí de notícies

Subscriu-te al nostre butlletí setmanal amb les darreres notícies publicades.

També et pot interessar

La família re(i)al o la llei del pare

OPINIÓ El fet que la infanta Cristina hagi hagut de declarar als jutjats per diversos...

“Dones que lluiten: històries que inspiren”. Josi Hernansáez Gibert   

Josi Hernansaez Gibert, mestra i emprenedora, sempre s’ha sentit compromesa amb la transformació de la...
María Galindo

Masclisme amb faldilla

OPINIÓ És així com en la cimera que marca la decadència irreversible de l’Església...