Divendres 29 març 2024

Divendres 29 març 2024

Compartir

Dialogant i compartint mirades per millorar l’educació

 

El Comitè executiu del I Congrés Internacional de Neuroeducació de l’ICE de la UB, format per 6 dones, està organitzant-lo sota el lema “Dialogant i Compartint mirades per millorar l’educació”. Tindrà lloc a Barcelona els dies 25 i 26 de maig.

La direcció i l’organització d’aquest congrés treballa per la visió de gènere dels continguts i per la paritat absoluta entre les i els ponents. 

 

Llegados hasta aquí, aprendamos: el placer de aprender” (Anna Forés)

Una nueva educación es posible y necesaria” (Jesús Guillén)
Lento… pero viene el futuro real… aquel que inventamos nosotros al azar. Cada vez más nosotros… y menos el azar” (Victoria Poenitz)

El currículo de formación del profesorado debe especialmente promover el desarrollo humano, la capacidad de asombro y la emoción por el aprendizaje” (Dalul Ordehi)

La plasticidad del cerebro viene ‘de serie’, pero a través de la educación es como podemos sacarle el mejor provecho” (David Bueno)
La experiencia nos transforma: el cerebro cambia” (Fabián Román)
El cuerpo quiere regularidad y la mente diversidad” (Rosa Casafont)
Somos diferentes, únicos y neurogeniales…” (Rosalba Eliana Gautreaux)
La atención es absolutamente necesaria para la memoria y la memoria para aprender ” (Mauricio Conejo)
¿Conectamos?” (Victor M. Rivera)
La pulsión del juego nos empuja a explorar, descubrir, imitar, crear, deducir, probar, decidir y aprender” (Esther Hierro- Marinva)

   {youtubejw}tOARcWWoM10&feature=youtu.be{/youtubejw}

                                                                     

El Manuscrito #NeurosecretoBCN

 

Què poden tenir en comú aquestes idees? Entre totes teixeixen el fil central, l’essència sobre la qual es desenvolupa el I Congrés Internacional de Neuroeducació que se celebra els propers 25 i 26 de maig a Barcelona.

 

 

congreso neuro

 

 

La transformació educativa necessita evidències científiques que sostinguin allò que les educadores i els educadors han comprovat en la seva pràctica diària, així com estudis validats que evidenciïn noves oportunitats en el desenvolupament de metodologies educatives innovadores.

Les persones professionals de l’educació estem convençudes que una de les claus és entendre el cervell que aprèn. D’aquí, l’interès en la neurociència, que ofereix la possibilitat de mostrar-nos com es produeixen els aprenentatges al llarg de la vida. També la necessitat que educadores i educadors disposem d’espais per compartir i contrastar experiències pròpies en relació amb les noves descobertes.

En els darrers temps, les neurociències han posat de manifest alguns dels misteris del funcionament del cervell i aporten coneixements fonamentals per a l’àmbit pedagògic al voltant de les bases neuronals vinculades a l’aprenentatge, on intervenen la memòria, l’atenció, les emocions, … i tot el que participa en aquest procés.

En aquest context neix el I Congrés Internacional de Neuroeducació, fruit de sinèrgies, una gran curiositat compartida dins del grup de Treball de Neuroeducació de l’ICE de la UB, liderat per la Dra. Anna Forés, Directora del Postgrau en Neuroeducació de la Universitat de Barcelona.

Aquest Congrés s’obre com una gran finestra que ens mostra tres dimensions, amb vocació participativa i amb el desig de compartir reflexions, estudis, propostes i pràctiques educatives.

1. Una dimensió acadèmica, de la mà de ponents que han investigat durant anys sobre neuroeducació, en la recerca d’evidències sobre com aprèn el cervell. Ens compartiran els seus estudis, descobriments i punts de vista en ponències conjuntes i dialogades, centrades en el potencial de generar debat.

2. Una altra dimensió, l’experimental, que dóna veu a educadors i educadores en el sentit més ampli, que han optat per transformar les aules en laboratori; per experimentar, implicar i implicar-se en una manera d’educar que té com a referència les investigacions realitzades des de la neuroeducació. Aquestes experiències pràctiques afegeixen al Congrés un valor de vivència directa, tot compartint espais amb l’objectiu d’ampliar i co-construir de manera conjunta.

3. I la dimensió social, que connecta la sorpresa amb l’aprenentatge, amb la complicitat entre els participants i amb el concepte del joc com a exploració, com actitud davant l’aprenentatge que es durà a terme a través de dinàmiques i activitats per afavorir la relació i la connexió entre els assistents al llarg dels dos dies del Congrés.

En definitiva, seran dos dies intensos que, sens dubte, no ens deixaran indiferents i que, encara que ara per ara no podem demostrar-ho científicament, hauran modificat els nostres cervells…

*Anna Forés, Teresa Hernández, Iolanda Nieves, Noemí Royes, Núria Tomàs i Carme Trinidad, constitueixen el Comitè executiu del I Congrés Internacional de Neuroeducació.

Compartir

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Drina Ergueta

Drina Ergueta

Periodista y antropóloga. Comunicación y feminismo son sus temas predilectos desde hace más de una década. Articulista en medios bolivianos y portales feministas de España/México.
Search

Butlletí de notícies

Subscriu-te al nostre butlletí setmanal amb les darreres notícies publicades.

També et pot interessar

El talent femení és imprescindible per a què la societat avanci

Montse Gatell, presidenta del Institut Català de les Dones, ha comentat durant la inauguració de...

SantJordietstu + SantJordientretotes

  Cada any per Santa Jordina i Sant Jordi us fem arribar les recomanacions de...

Una declaració d’intencions. El primer editorial

Montserrat Minobis, presidenta de La Independent, ha escrit el primer editorial de l’agència. La periodista...