Una història de misoginia – Capítol U: sobre l’avortament i les repercussions de la falta d’accés.
La mostra sobre l’avortament és el primer capítol d’un projecte d’un llarg pla titulat A History of Misogyny, una investigació visual sobre la misoginia realitzada a través de comparacions històriques i contemporànies.
En aquest capítol que es presenta a Foto Colectania, Laia Abril documenta i conceptualitza els perillosos danys causats a les dones per falta d’accés a l’avortament de forma legal, segura i gratuïta.
Amb una col·lecció d’evidències visuals, auditives i textuals, ha reduït les preguntes sobre ètica i moralitat, i ha revelat una sèrie de desencadenants socials, estigmes i tabús sobre l’avortament, que han estat invisibles fins ara.
En paraules de Laia Abril: “El projecte avortiu agrupa més de mig centenar d’històries. És un mapa conceptual de les repercussions de no tenir accés a l’avortament del món. La fotografia es la base, i jo tinc una fotografia per qualsevol tipus d’imatge: des d’un retrat, una foto vernacle, una foto científica o una altra, un mapa. Però, a més, sempre he acompanyat el text de l’entrevista o part de la meva investigació, com les instal·lacions d’àudio i / o vídeo. L’avortament és un tema tan visceral que s’ha de treballar amb el blanc i el negre per a que pugui reportar un dur pecat amb imatges evidents”.
Durant segles, les dones han buscat mètodes per interrompre l’embaràs. Existeixen avui mitjans que faciliten un avortament segur i eficient, encara però, hi ha dones que continuen amb mètodes casolans i primitius: cada any 47.000 dones de tot el món moren a causa d’avortaments fallits.
“No es una exposició clàssica, sinó que és un projecte molt instal·latiu -afirma Pepe Font de Mora, director de Foto Colectania-. Es la primera vegada que realitzem una exposició monogràfica d’una autora (o autor) jove del nostre país. Ens interessa molt l’obra de Laia Abril, i hem volgut apostar per ella”. I afegeix: “Una part de la tasca de Laia Abril ha estat la de contar històries sobre realitats incómodes relacionades amb la feminitat”.
* Laia Abril (Barcelona, 1986) és un artista multidisciplinar que treballa amb fotografia, text, vídeo i so. Després de graduar-se en Periodisme el 2009, es matriculà a la residència d’artistes de la FÀRICA, Itàlia, on va treballar durant cinc anys com a creadora i fotògrafa a la revista COLORS.