Gènere i Comunicació: Capacitar, paraula màgica
Capacitar comunicadores i comunicadors, i també a altres actors socials amb influència sobre públics diversos, resulta imprescindible per promoure la igualtat de drets, deures i oportunitats entre homes i dones.
Una experiència desenvolupada per l’oficina de l’UNFPA, Fons de Població de les Nacions Unides, a Hondures, confirma la validesa d’aquesta afirmació, que també va ser subscrita per les persones participants en la 10 Trobada Iberoamericana de Gènere i Comunicació, amb sessions del 23 al 25 de maig a l’Havana.
Per Mildred Tejada, oficial de Comunicació del UNFPA en aquest país centreamericà, capacitar actors de la comunicació d’una banda, i incorporar a les campanyes contra la violència de gènere a esportistes i artistes joves, de l’altra, han estat dos pilars de l’experiència de treball que va exposar a l’Havana amb el títol “Generando nuevos espacios para la comunicación en Honduras”.
Tejada va reconèixer que “els mitjans de comunicació tenen la capacitat d’influir en la cultura i el canvi social”, però va explicar que per aconseguir-ho és important preparar als i a les que produeixen les notícies.
En aquest sentit, va presentar el “Manual Comunicación, Género y Prevención de Violencia”, nascut d’un diplomat dirigit a mitjans de comunicació, organitzat en els municipis hondurenys de Comayagua i Juticalpa durant l’estiu de 2008, conjuntament amb el Programa Conjunt de Suport a la Seguretat Humana a Hondures (PCASH).
“S’espera que les i els comunicadors socials trobin suport en aquests materials per al desenvolupament d’idees, experiències i investigacions amb un enfocament d’equitat de gènere”, diu la presentació del text.
També esperem que diplomades i diplomats puguin reproduir l’experiència entre altres col·legues, va precisar Tejada.
L’oficial de Comunicacions de UNFPA a Hondures també va detallar el procés de la campanya de bé públic “Yo quiero un barrio tranquilo”, que va incloure temes musicals dirigits a la prevenció de la violència i el VIH / sida i l’embaràs en adolescents, involucrant a artistes amb seguidors entre el públic jove.
“Estem fent reguetón positiu a Hondures. Artistes amb els i les que treballem ens diuen que els hem complicat la vida perquè ara estan constantment pensant en que els temes que compondran no siguin violents, no siguin sexistes”, va precisar Tejada.
Similar experiència els va passar quan van convocar a jugadors de la selecció hondurenya de futbol per incorporar-los a la campanya contra la violència. “Ens deien que mai havien escoltat parlar d’aquests temes, però vam aconseguir un gran impacte en els mitjans”, va detallar Tejada.
L’experiència hondurenya té molts punts de contacte amb la presentada durant la trobada cubana pel doctor Julio César González Pagés, professor de la Universitat de l’Havana i coordinador de la Xarxa Iberoamericana i Africana de Masculinitats (RIAM en castellà).
Pagés, qui va ser convidat a impartir un dels mòduls del citat diplomat realitzat a Hondures, també va defensar el valor de l’art i l’esport com a vehicles per promoure noves masculinitats i altres formes de relació, no violentes, en la societat.
En general, hi va haver consens en que tant l’esport com la música són vies de socialització de costums i de conductes. Per tant, si esportistes i artistes reprodueixen actituds violentes, masclistes, sexistes, com succeeix en molts casos, es promouen i legitimen amb això pràctiques de discriminació i de desigualtats, però si s’erigeixen en protagonistes de campanyes de bé públic aquestes poden resultar molt reeixides.
Tan importants van resultar els debats entorn de la necessitat de la capacitació per comunicar sobre els temes de gènere durant aquesta 10 trobada, que en les paraules de clausura, la doctora Isabel Moya, directora de l’ Editorial de la Mujer, va anunciar que la propera edició de l’esdeveniment, al maig de 2014, sesionará sota el lema: Gènere, comunicació i educació en la cruïlla per al canvi.
Convocat per la Federación de Mujeres Cubanas, la Unión de Periodistas de Cuba i l’ Asociación Cubana de Comunicadores Sociales, el X Encuentro Iberoamericano de Género y Comunicación va comptar també amb el suport de l’ Agencia Española de Cooperación Internacional (AECID), Oxfam, el Fons de Nacions Unides per a la Població (UNFPA) i l’ ONG Kultura Communication y Desarrollo (KCD).