Dimarts 08 octubre 2024

Dimarts 08 octubre 2024

Compartir

Més estereotips de gènere en anuncis de joguines i promoció a YouTube

Un any més, el Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC) ha fet un informe sobre els estereotips de gènere en anuncis de joguines de la campanya de Nadal-Reis.

Enguany, amb més ítems d’anàlisi: colors, protagonistes, llenguatge, veu en off, espais… També s’han analitzat 151 vídeos de canals de YouTube protagonitzats per infants.

En l’observació de tots els anuncis de joguines a la televisió d’aquesta campanya, es constata que el 31,2% dels anuncis presenten estereotips de gènere, una xifra que ha baixat una mica respecte de l’any anterior, però que mostra una situació molt més preocupant i és que s’observa un increment fort dels estereotips femenins: 9 de cada 10 (88,8%) ho són. Un increment del 20% respecte de la campanya anterior.

Pel que fa als i a les protagonistes dels espots, les nenes apareixen com a protagonistes de manera exclusiva en el 48,3% del total d’anuncis, mentre que els nens, en el 7,3%. D’aquesta manera, més de la meitat dels espots construeixen un relat que proposa un món segregat per sexes.

Les nenes desenvolupen rols de maternitat i de cura de les persones en 8 de cada 10 anuncis, són les úniques que canten i ballen, i només elles tenen cura del seu aspecte físic. Quan imiten un rol professional són models, perruqueres o cambreres, tot i que també, metges i veterinàries. En un 55,8% tenen lloc en espais interiors, predominen els colors pastel i roses (el 52,3%) i la veu en off que verbalitza l’argument de compra és sempre femenina. El llenguatge utilitzat evoca mons idíl·lics i màgics, amb paraules com màgic i somni, i accions amb verbs com cantar, aprendre, ballar i estimar.

En canvi, els anuncis només amb nens, en què predominen ninots i figures (sovint d’acció), vehicles i circuits, són en espais exteriors o combinats (77%), amb tonalitats fosques (53,9%) i veu en off majoritàriament masculina (69,3%). El llenguatge emprat pels nens apareix lligat a l’acció, essent les paraules més recurrents: disparar, lladre i alien, a més de l’onomatopeia crash. Els rols professionals que simbolitzen són els de feines masculinitzades (metge, policia o granger) i mai les associades tradicionalment a les dones.

 

Informe CAC 1

 

Informe CAC 2

 

En 4 de cada 10 espots, nenes i nens comparteixen protagonisme, però interaccionen de manera desigual en el relat. Quan no impliquen competició, nenes i nens es mostren en un pla igualitari i amb rols similars, però quan hi ha competició, el nen guanya moltes vegades més que la nena. En els jocs de taula, per exemple, en un 70% qui guanya és un nen. En els d’habilitat i punteria, els nens apareixen com a vencedors 4 cops més que les nenes. Cal destacar també que els anuncis de nines en què apareixen nens només són un 13% del total. En el llenguatge dels anuncis mixtos hi predominen les paraules aconseguir, descobrir, diversió, guanyar, saber i tocar.

 

Informe CAC 3

 

 

La metodologia d’anàlisi dels estereotips sexistes en anuncis televisius s’ha adaptat a les característiques de les plataformes de distribució de vídeos, tot i que només s’ha detectat presència, molt freqüent, de promoció de joguines protagonitzades per infants a YouTube. S’han seleccionat 6 canals de YouTube, els més visitats, que sumen 19 milions de subscripcions, i els vídeos de la mostra analitzada registraven més de 350 milions de visualitzacions en els tres mesos d’anàlisis, i continuaven augmentant.

 

Informe CAC 4

 

 

Aquests vídeos permeten una difusió massiva, que afavoreix una multiplicació dels missatges estereotipats vers les dones, repetint els estereotips que es troben en els anuncis de televisió, si bé en modifiquen el format de difusió. Els canals a càrrec de nenes presenten un “món femení”, amb rols de maternitat i de cura de la llar, i en què es mostren preocupades pel seu aspecte físic; per la seva banda, els nens se centren en situacions d’acció i mostren jocs de competència o de simulació de lluita.

A grans trets, veiem que els nens youtubers que interaccionen en la promoció, només ho fan amb altres nens o amb el pare, i les youtubers femenines comparteixen protagonisme amb altres nenes o amb la mare. Només en un dels canals, els protagonistes, ben petits, interaccionen amb els dos progenitors.

En definitiva, tant en els espots televisius com en els vídeos de promocions de joguines, es constata una presència molt important d’estereotips de gènere que posa de manifest com, des de ben petits, segreguem els nens i les nenes per al joc i, en definitiva, per a la vida.

 

Informe CAC 5

Núvol de paraules utilitzades als espots protagonitzats exclusivament per nenes.

 

Més informació:

L’informe complet

Compartir

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Picture of Drina Ergueta

Drina Ergueta

Periodista y antropóloga. Comunicación y feminismo son sus temas predilectos desde hace más de una década. Articulista en medios bolivianos y portales feministas de España/México.
Search

There is no Event

Butlletí de notícies

Subscriu-te al nostre butlletí setmanal amb les darreres notícies publicades.

També et pot interessar

Fins el 17 de juliol per presentar candidatures als X Premis Francesc Candel /La Independent/notícies gènere

Aquest dimecres 17 d’abril s’han presentat en roda de premsa les bases* dels X...

Una anàlisi crítica des de Catalunya de la representació de les dones als mitjans (II)

“Un virus” a la professió, segons expertes i experts En la Jornada (RE)IMAGINA’T de l’Observatori...

Barcelona: 25 Noviembre Nou Barris

...