Per Néstor Ramírez Vega. SemMéxico
«No ens deixem mai minimitzar ni que els masclismes ens parin», va dir Sophia Stieglitz, representant de les Amazones Elèctriques.
El mite es va tornar realitat. La història grega de les dones guerreres inspira des de fa quatre anys les Amazones Elèctriques, un grup professional, resilient i valent de dones que s’encarrega de la seguretat elèctrica de l’staff tant en una sèrie com en una comercial.
El grup es va formar per una iniciativa impulsada per la directora Faride Schroeder, representant de Free the Work, una plataforma que es dedica a promoure l’equitat de gènere a la indústria cinematogràfica amb agències de talents i cases productores.
La cineasta de Mercy i del curtmetratge – Hijas de brujas – va tenir un projecte al nostre país i va prendre la iniciativa de crear una plataforma per a dones feta per dones. Allà va ser quan la seva fotògrafa, Leslie Montero, va contactar amb Sophia Stieglitz, que va parlar amb La-Lista sobre la seva experiència com a gaffer (líder de l’equip tècnic d’electricitat) en aquella ocasió.
Aquest col·lectiu fa quatre anys que està en actiu. És el primer grup de staff d’il·luminació i tramoia enfocat a fer servir i ser una plataforma per a expertes. Recolzades per la seva trajectòria, volen que directors de fotografia i producció, en general, puguin sentir-se segurs.
És una àrea amb una majoria d’homes perquè implica coneixements i condicions físiques que es relacionaven amb aquest sexe. La cinefotògrafa va dir, sense revelar noms, que a la història sí que hi ha hagut algunes dones, encara que la seva feina no ha estat reconeguda.
La guanyadora del Festival de Ciència Ficció de Barcelona 2007 a la secció Millor Fotografia va explicar que la cinefotografia és una indústria jove i l’àrea d’electricitat i tramoia gairebé sempre va estar presidida per homes, però ara les dones tenen una realitat diferent de la de fa anys.
No et perdis: Faride
Sophia Stieglitz va considerar que gràcies al fet que actualment hi ha una major inclusió de les dones a la indústria és que van poder guanyar-se el seu lloc, ja que des de l’inici se’ls va convocar per a un projecte de publicitat.
“Crec que l’interès de la indústria de mobilitzar aquest canvi per l’equitat de gènere ens va impulsar a treballar a un nivell molt professional a la CDMX i crear pressupostos amb productores importants i de trajectòria. En tot moment l’expectativa era molt alta i ens vam assegurar que poguéssim complir aquest estàndard”, va dir l’experta en fotografia.
La cinematògrafa va explicar que les Amazonas Eléctricas, que en aquest moment compta amb nou integrants de base i vuit més com trainee, tenen la responsabilitat d’evitar que algú a l’staff corri algun risc relacionat amb un accident elèctric o amb el muntatge de l’equip d’enregistrament.
Un equip d’electricitat i tramoia està a càrrec de l’electricitat per a llums, càmeres, ordinadors i càtering al set. Han de rendir generadors o, si usen l’electricitat d’alguna casa o negoci, cal assegurar-se de no cremar la instal·lació elèctrica. Les tramoies són estructures de metall, com les dels concerts, que serveixen de protecció d’equips pesants que, de vegades, han d’estar penjant als fòrums.
“Per mi era important des del principi que les integrants tinguéssim dret de pis, és a dir, molts anys d’experiència per poder executar aquests projectes de manera professional i segura. D’aquí vam anar convocant totes les dones que estaven interessades a entrar o que ja estiguessin treballant. Ens vam tornar una mena de plataforma on les integrants de base tenen molts anys d’experiència i anem entrenant les que en tenen menys, això per donar suport a altres dones que vulguin dedicar-s’hi”, va assegurar la gaffer mexicana.
És gràcies a això que en aquests anys van poder formar part de comercials amb marques com Chrysler, Trojan, Telcel, Farmàcies de l’Estalvi i Nescafé, així com estar en produccions com No fue por mi culpa, de Disney, que tracta temes de gènere i aborda la violència que viuen les dones a Mèxic.
Les jornades de treball poden ser de 12 a 14 hores i la representant de les Amazonas Eléctricas les va qualificar com a intenses i dures. Moltes de les integrants són mares, però “invertir temps a la nostra professió ens dóna orgull perquè no agafem qualsevol projecte”.
No et perdis: ‘El
Cada producció té la seva pròpia dinàmica i forma de dur a terme els enregistraments. La tasca del col·lectiu, com va dir la cinefotògrafa, pot ser una cosa molt tècnica, però que depèn de la creativitat a la cambra i la necessitat de resoldre els trencaclosques que es presenten als rodatges.
Si bé tenen el seu propi equip, hi ha alguns projectes que requereixen una gran quantitat de personal. A propòsit, van dir que estan disposades a treballar amb totes les persones, incloent-hi companys homes.
“Som un moviment de dones, però també entenem que estem en una generació i en el moment en què entrem a una etapa de postgènere. Al grup sempre estem molt obertes a donar suport a dones, però no som exclusives”, va assegurar Sophia Stieglitz.
No et perdis: Parla
Stieglitz va comentar que en una societat com la nostra, el masclisme i micromasclismes estan normalitzats a tot arreu, incloent la indústria i la família. “Totes en algun moment hem rebut o viscut diferents expressions del masclisme en aquesta trajectòria professional dins la indústria del cinema”.
Tot i això, “totes tenim molta resiliència i valentia; les integrants de les Amazonas Eléctricas som de caràcter fort, serioses i compromeses en la nostra professió. Mai ens deixem minimitzar ni que els masclismes ens parin, però sí que ho hem viscut inevitablement en el passat. També és per això que volem construir aquest tipus d’iniciatives per a ser un exemple per a les dones en general”.
“Les Amazonas Eléctricas és un moviment parteaigües que està portant a la llum les dones que hi treballem. Així com Obertura DOP, una associació de cinefotògrafes, som grups a Mèxic que mostrem que som moltes (les que ens dediquem a això)”, va afegir.
Va considerar que la societat i el món del setè art estan actualitzant i ajustant la seva forma de pensament per ser més inclusiva, a més que presenten oportunitats per continuar treballant i enfortint l’experiència de tots.
Sophia Stiegliz va comentar que a les dinàmiques laborals els cineastes formen una mena de famílies pel temps que passen junts, a més que formen llaços entre diverses persones. És així que depèn de cada producció i els seus líders definir com equilibren l’equitat de gènere dins dels fòrums.
Les Amazonas Eléctricas seran a Monterrey aquest 29 i 30 de gener per impartir un taller dirigit, sobretot, a fotògrafs i fotògrafes, així com videògrafs i videògrafes que vulguin ampliar el seu coneixement a l’àrea d’il·luminació per a cinema, televisió i publicitat. És organitzat entre MIMEC i CARC, amb el patrocini de CAMP Estudis i Studios Smart.
Fotos: Instagram/@amazonelectrices