El col·lectiu Jornaleras deHuelva en Lucha (JHL) llança la campanya ComeConDerechos per conscienciar la ciutadania de l’explotació laboral en la recollida de fruits vermells. Personalitats de tot el món, com Silvia Federici, Alba Flores o Sandra Sabatés, han donat suport a aquesta iniciativa a través de les xarxes socials.
Foto: arxiu AmecoPress
“Ressaltar la tasca de les jornaleres al camp” és l’objectiu de la campanya ComeConDerechos, que ha assolit una àmplia difusió a través de les xarxes socials. El col·lectiu jornaleres d’Huelva en Lluita ha volgut llançar aquesta iniciativa amb l’objectiu d’aconseguir fons per a l’autoorganització i denunciar, un cop més, la semi esclavitud que es viu als camps de Huelva i andalusos.
Foto: Il·lustració de JHL, dret de les treballadores
Cada vegada més la població es preocupa per la seva alimentació i pels productes que consumeix, per això, és el moment que la gent sigui conscient d’on procedeixen els fruits vermells que arriben a la seva taula, ha reivindicat Ana Pinto, membre del grup JHL : “Sembla que ens creiem que els productes es troben ja en els supermercats, per això, és necessària aquesta campanya per posar en el focus el que hi ha darrere, que són les temporeres”.
Més de el 70 per cent de sector de la maduixa i fruits vermells el treballen dones. Entre les denúncies més habituals destaca la manca de regularització del salari mínim, és massa comú: “Segons una sentència del Tribunal Suprem recent, aquesta deia que no podem cobrar menys de 44,99 euros a el dia, però, això no es paga a cap lloc “. Una realitat que amenaça contínuament l’estabilitat de les temporeres al no respectar els horaris i no pagar les hores extres. A tot això, s’hi sumen les ínfimes condicions en què es desenvolupa el treball: no es garanteixen mesures de seguretat, tampoc les mesures sanitàries i el tracte deixa molt a desitjar.
Des del grup JLH creuen que el fonamental per acabar amb aquesta situació són les inspeccions i que l’autoritat laboral realitzi el seu treball: “aquí a Huelva estem fartes de denunciar i ens diuen que està tot correctament quan no és veritat. Aquest any estem tornant a denunciar les mateixes empreses que ja vam denunciar l’any passat i segueixen dient-nos el mateix. Veiem amb bons ulls la campanya del Ministeri de Treball, la qual ha tret un informe que assegura que 7 de cada 10 empreses no compleixen amb els drets dels treballadors”. No obstant això, exigeixen una campanya específica perquè cada vegada que comenci la temporada de maduixes s’observi que tot va bé, expliquen com a resum a Change.es
La clau està en la conscienciació, segons el col·lectiu: “que el que no es parla no existeix” per això, estan convençudes que aquesta campanya -que ha sumat tants suports- és la clau per portar l’assumpte al debat social. “Està tot enllaçat, una persona animalista que no vol menjar carn ha de saber que el pebrot que està menjant té a una persona malvivint en una barraca sense llum i sense aigua i sense cap tipus de drets humans”.