Dijous 25 abril 2024

Dijous 25 abril 2024

Compartir

El BCN Film Fest estrena directora i taula de dones guionistes

 

El 3er BCN Film Festival estrena directora, una taula de dones guionistes en el món de la ficció audiovisual i una retrospectiva de cinema italià contemporani amb 12 títols dirigits per dones. La cita de Barcelona fa un homenatge a la desapareguda i gran cineasta Agnès Varda, amb la seva darrera obra Vardà by Agnès.

 

El Festival Internacional de Cinema de Barcelona-Sant Jordi(BCN FILM FEST)  ja està celebrant la seva tercera edició que durarà fins el 30 d’abril i aquest any té programades 59 pel·lícules en les seves diferents Seccions (Oficial, Cinema amb Gràcia, Zona Oberta, Art al Cinema i Imprescindibles). Com sempre, torna a girar entorn l’eix temàtic ‘Cinema-Literatura–Història’.

 

Varda by Agnès, la darrera obra de la gran mestra

En aquesta edició es presenta el testament cinematogràfic d’Agnès Varda  (Brusel.les 1928, París 2019): el documental Varda by Agnès, la seva pel·lícula póstuma, un emocionant repàs en primera persona de la seva trajectòria artística o la seva manera d’entendre l’art i “una llicó de cine i una declaració d’amor” de Varda a les pel.licules. (Es podrá veure el 28 d’abril a les 16h).

 

 2.BCNfilmFest.Agnès Varda Berlinale 2019 cropped

Agnès Varda en la Berlinale (2019). Foto wikipedia 

 

Ella mateixa ha repassat la seva filmografia i la seva vida a partir d’una divisió en dues parts: el període analògic (1954- 2000), quan es va proposar canviar la idea del cinema i dels documentals de ficció, convertint-se en la gran pionera de la Nouvelle Vague i el període digital (2000-2018), quan va descobrir els avanços tecnológics i “va fer servir la cámara digital com una arma més amb la qual explicar el món” perquè la podía portar arreu pel seu tamany i facilitat. Però Varda també ho deia d’un altra manera perque el canvi de secle li va suposar un camí cap el art: “la meva carrera es divideix en dues parts, la del secle XX i la del XXI. En la primera soc mes aviat cineasta i en la segona artista”.

De la primera etapa amb Cléo de 5 a 7 (1962), Le Bonheur (1965), L’une chante, l’autre pas’(1977) film en el que Varda ja planteja el dret de la dona a disposar lliurement del seu cos, un any després que Franca aprovès la llei del dret a l’avortament; Mur murs (1980) on ja “es fixa en la poesia dels grafittis i l’art urbà, dos elements característics de la seva obra” i Sans toit ni Loi (1985). També ho son els documentals Uncle Yanko (1967) i el treball sobre els Black Panters (1969) on recupera la biografia sobre Huey Newton un dels seus fundadors, protagonista del film del mateix nom. Es la época en que va viure a California amb Jacques Demy  el seu segon marit i tambè director. Allà va filmar també Lions Love (1969), la història on un trio experimenta l’amor lliure a la ciutat de Los Angeles.

De la segona etapa son els documentals Les glaneurs et la glaneuse (2000), Les glaneurs et la glaneuse… deux ans après) (2002), Les plages d’Agnès (2008) i Visages Villages, (2017) film que torna a plantejar “la intersecció entre documental, joc i exploració social” i té un objectiu molt senzill: “conèixer gent amb la qual intercanviar idees i històries”, que es va presentar el BCN Film Fest de l’any passat.

 

 

3.BCNFF jornadaguionista

Cartell Jornada de guionistes_BCNfilmFest

 

 

Una taula femenina a la II Jornada de guionistes

‘Les dones guionistes en el món de la ficció audiovisual’ es un dels 2 eixos temàtics de La Jornada de Guionistes, que es fa per segona vegada pero estrena participació nomès femenina amb 6 reconegudas dones que signen els llibrets.

Carmen Abarca, guionista de sèries com El cor de la ciutat i El Príncipe; Marta Buchaca, guionista de pel·lícules com Litus i sèries com La Riera; Anaïs Schaff, guionista de sèries com El ministerio del tiempo o Isabel; Isabel Peña, guanyadora del Goya a millor Guió original per El Reino i guanyadora del Premi al millor Guió del Festival de San Sebastià per Que Dios nos Perdone i Ángeles González-Sinde, exministra de Cultura 2009-2011, guanyadora de 2 Goya: un almillor Guió original per La buena estrella i l’altre a millor Directora Novell per  Una mirada tuya, a més de ser la guionista de sèries de televisió com Amar es para siempre o Cuéntame. La moderadora será la guionista Carmen Fernández  Villalba (Infidels, Servir y Proteger i La princesa del polígono).

L’altre eix d’aquesta Jornada es ‘El compositor com a part de la narració cinematogràfica’, amb la presència de Benito Zambrano, Rodrigo Sorogoyen, Xavi Capellas, Arnau Bataller, Toni M. Mir i Conrado Xalabarder com a moderador. Aquest any, les 2 taules es feran als Cinemes Verdi de Barcelona, en actes tancats per als professionals del sector, convidats del Festival i periodistas.

 

Conxita Casanovas, nova directora del Festival

En aquests actes, a més de FAGA (Foro de Asociaciones de Guionistas Audiovisuales), que torna a col·laborar amb el Festival, s’hi sumen aquesta vegada l’Associació de dones del sector audiovisual Dones Visuals, l’ ESCAC (Escola Superior de Cinema i Audiovisuals de Catalunya), el programa de formació audiovisual Cine Base i l’ Associació de Compositors de Música per a Audiovisuals MUSIMAGEN. 

 

 

4.bcnff19 cat cartel 70x100 cc - pequeno tamanoCartell oficial del BCN film Fest

 

 

Potser aquesta paritat en les taules es deu a l’elecció com a nova directora de la periodista catalana Conxita Casanovas, que es converteix en una de les poques dones al capdavant d’un festival de cinema a l’estat espanyol. Nascuda a Barcelona, Casanovas continuarà la gestió del també periodista José María Aresté, que ara coordina el segell Educacine a més de formar part del Comitè de Direcció del Festival.

Conxita Casanovas ha seguit molt de temps l’actualitat cinematogràfica i des de variades facetes. Com a comentarista i crítica de cinema, ha estat l’Enviada Especial de RTVE als principals festivals mundials i esdeveniments com els Oscar i els Premis del Cinema Europeu, així com també ha conduit, durant més de tres dècades, l’històric programa de ràdio de RNE “Va de Cine”, que ara té una versió a Ràdio 4 i una altra a Radio 5 i guardonat en els Premis Ciutat de Barcelona.

 

‘Femení Plural’, nou cinema italià dirigit per dones

Com a novetat d’enguany, el festival ha programat una retrospectiva de Cinema Italià contemporani dirigit per dones que inclou 12 títols sota l’epigraf Femení Plural. Les pel.licules que porta aquest nou cinemà italià signat per directores serán sessions gratuïtes. I s’hi podran veure: Assolo (2015) de Laura Morante, Dove Cadono le Ombre  (2017) de Valentina Pedicini, Il Cratere (2017) de Silvia LuziLuca Bellino, Vergine Giurata (2015) de Laura Bispuri, Fiore Gemello (2018) de Laura Luchetti, Latin Lover (2014) de Cristina Comencini, Nico, 1988 (2017), de Susanna Nicchiarelli, Le Meraviglie (2014) de Alice Rohrwacher, Le ultime cose  (2016) de Irene Dionisio, Saremo Giovani e Bellissimi (2018) de Letizia Lamartire, Amori che non Sanno Stare al Mondo  (2017) de Francesca Comencini i Miele (2013) de Valeria Golino.

 

 

5.BCNFF neusballusdirectora2staffonly

La directora Neus Ballus amb Sergi López_ foto BCNfilmFest

 

 

Premi a la millor pel.licula catalana amb suport de TV3

El BCN Film Fest atorgarà un premi del públic, amb el suport de TV3, a la millor pel.lícula catalana perquè es vol impulsar la industria del cinema local i a la que hi poden optar tots els films catalans que es presenten al festival, independentment de la secció en què participin.

Es presentan les noves pel·lícules de l’actriu i realitzadora Laura Jou, La vida sense la Sara Amat, produïda per Isona Passola (Pa Negre, Incerta Glòria) i el debut en el llargmetratge de ficció de Neus Ballús,  Staff Only, que va ser première mundial en la recent Berlinale. La pel·lícula, una coproducció de TV3, s’ha rodat íntegrament a Senegal.  La propia Neus Ballús, la presentarà amb els seus protagonistes Sergi López i Elena Andrada. Manuel Huerga, ha presentat el seu documental Barcelonal la Rosa de Foc, i també es presenten Born a King (Nacido rey) d’Agustí Villaronga, i el film Litus, de Dani de la Orden, que va inaugurar el Festival el dilluns 22.

L’actriu catalana Aina Clotet, (Els nens salvatges, Gran Nord o Durante la tormenta, sèrie Velvet Colección), protagonitza La filla d’algú un llargmetratge realitzat per 11 nois i noies estudiants de l’últim curs de l’ ESCAC, que celebrarà els seus 25 anys al BCN Film Fest i ho farà reunint el seu alumnat més conegut entre els que hi ha, Mar Coll i Patrícia Font, que estaran en una Jornada en la què es projectaran els seus curtmetratges finals.

Totes les sessions del BCN FILM FEST (excepte Inauguració i Cloenda) son al preu de 2,90€. Les sessions de les directores italianes (Femení Plural) son gratuites.

 

 

Compartir

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Search

Butlletí de notícies

Subscriu-te al nostre butlletí setmanal amb les darreres notícies publicades.

També et pot interessar

Tren de la Llibertat per a la llibertat de les dones

Des de l’estació d’Atocha fins al Passeig del Prado, era impossible avançar a causa de...

Feminism. Primera fira de l’edició de dones, a Roma

Del 8 a l’ 11 de març, ha tingut lloc  Roma Feminism. Fiera dell’editoria delle...

El Camp de Tarragona: ateses 8.000 trucades de dones en situació de violència

Augmenten un 46 % les dones ateses per violència masclista als Serveis d’informació i atenció...