Aquest Congrés, organitzat per WINN i i el Lillian Lodge Kopenhaver Center, ha tingut lloc el passat 2 de novembre i s’ha fet sota 5 claus per entendre el nou ecosistema comunicacional. La Independent n’ha fet el seguiment.
Les dues entitats convocants han estat WINN*, que és una xarxa internacional de dones periodistes de parla hispana (principalment de Llatinoamèrica i Espanya) i el Lillian Lodge Kopenhaver Center for the Advancement of Women in Communication, Florida International University*.
Aquest Congrés l’han plantejat, després de la pandèmia, a fi d’ “integrar aquests universos que avui es troben incomunicats a fi de reduir la desinformació i estimular la reflexió sobre la cobertura dels temes que van arribar per quedar-se: ciència i salut, clima, descentralització i tecnologia”.
La perspectiva del Congrés l’han volgut diversa i ètica, però també de negoci. I s’hi ha destacat el rol fonamental de les dones per assolir els objectius de desenvolupament sostenible de les Nacions Unides. han plantejat un programa flexible, amb diferents temes i continguts descentralitzats que, al seu parer “marquen l’agenda 2030 del nou paradigma del periodisme”.
Així, al costat d’interrogants com: què escriure? Quins són els temes que interessen i atrauen l’ atenció de les audiències? Com cobrir-los de forma veraç, rigorosa i plural?, el Congrés ha volgut donar a conèixer nous
actors, eines innovadores i temes interessants per a les audiències. I que tot plegat serveixi pel desenvolupaments de les i dels professionals del periodisme i la comunicació.
Sota la Conducció General de la periodista Claudia Palacios, El Tiempo. Els diversos temes s’han estructurat en: Diversitat. El lideratge femení als mitjans; Ambient. Com informar sobre canvi climàtic; i Plataformes. Innovació 3.0 per a periodistes, comunicadors i content creators.
Diversitat. El lideratge femení als mitjans.
Dues directores de dos importants mitjans espanyols, Pepa Bueno, Directora a El País i Virginia Perez Alonso. Directora a Público.es, han explicat quins són els desafiaments que varen afrontar i com és la seva tasca actualment. Les seves intervencions han estat sobre l’òptica de gènere en la direcció i en el desenvolupament de les històries. Cal recordar que només el 21% dels llocs jeràrquics en mitjans estan ocupats per dones (Reuters Institute).
Ambient. Com informar sobre canvi climàtic. L’important versus allò urgent.
Aquest tema d’agenda tan important i actual n’han parlat: Ricardo Lozano, exministre d’ambient de Colòmbia, biòleg especialitzat en periodisme; Diego Arguedas Ortiz, Coordinador Oxford Climate Journalism Network; i Tais Gadea, periodista en canvi climàtic, Canal de la Ciutat i Xarxa/Acció.
En el context de la celebració de la Conferència de Nacions Unides sobre Canvi Climàtic (COP 27), els i la periodista han explicat com tractar els temes que estan relacionats amb un periodisme climàtic
sostenible des de la rigorositat tot generant interès i consciència de la seva rellevància.
Plataformes. Innovació 3.0 per a periodistes, comunicadors i content creators.
Les representants de Google i Meta: Tatiana Marquez, Líder de Mitjans, PR i Comunicacions, Google; i Julieta Shama, Líder d’Aliances amb mitjans, MetaCosa, han presentat les noves eines i tecnologies per crear noves perspectives i generar veus més diverses a la comunitat. Han parlat també de les audiències de les plataformes i llur evolució permanentment.
També ha centrat el tema, com millorar la feina, augmentar el temps de permanència de les persones usuàries i conèixer l’impacte de la web 3.0 en el negoci.
La benvinguda ha estat oficiada per Gabriela Oliván, Presidenta de WINN, la qual ha explicat que “al dissenyar el Congrés Iberoamericà “Més dones, millor periodisme”, vam proposar-nos adonar dels temes que defineixen l’agenda 2030 i que es van instal·lar a partir de la reconfiguració de l’ecosistema comunicacional, accelerada per la pandèmia”.
Si l’avenç de la digitalització i l’accés a les plataformes han permés l’augment de creadores i creadors de contingut i l’atomització de les audiències, els tòpics, relegats a cobertures ocasionals, com ara clima, salut i diversitat, han començat a ocupar un lloc central a l’agenda, ha exposat Oliván. També “per atraure el públic, els formats s’han van tornar més visuals, més dinàmics i més breus”, ha afegit.
Ser protagonistes d’aquest ecosistema en evolució permanent, gestionar la presència en espais formals com els mitjans i altres més informals com les plataformes, la importància de la mirada femenina en la producció d’informació i com generar continguts de qualitat i monetitzar-los, han estat les questions explicades durant el Congrés.
L’organització, un cop realitzat el Congrés està treient tres newsletters sobre els continguts per a periodistes i comunicadores participants. La Independent s’ajusta a aquest format i també en farà una crònica en tres parts. La primera en aquesta edició i la segona i la tercera en la propera edició de La Independent.
* WINN, Women in the News Network i Lillian Lodge Kopenhaver Center for the Advancement of Women in
Communication, Florida International University
Win és és una xarxa que nuclea 3,200 dones periodistes de parla hispana que promou la fluïdesa digital, la intel·ligència col·lectiva i la col·laboració a través de capacitacions, mentories, networking i diversos programes internacionals totalment gratuïts per a persones i mitjans de comunicació.
El Lillian Lodge Kopenhaver Center for the Advancement of Women in Communication, Florida International University És un centre reconegut internacionalment que promou l’apoderament de les professionals de la comunicació a través de programes de formació, promoció i desenvolupament de nous coneixements i habilitats per crear un impacte diferencial a les seves carreres.