Dijous 25 abril 2024

Dijous 25 abril 2024

unnamed

Compartir

Congrés Iberoamèrica ” Més dones, millor periodisme” (Part I)

Tatiana Marquez i Julieta Shama, representants de Google i Meta han presentat les noves eines i tecnologies per millorar les narratives, crear noves perspectives i generar veus més diverses a la comunitat.

La periodista Claudia Palacios, El Tiempo, conductora i moderadora d’aquest espai i que es defineix com a periodista feminista, emplaça a Julieta Shama i a Tatiana Márquez a parlar sobre la innovació en el periodisme i la comunicació. 

Imatge_de_WhatsApp_2022-11-10_a_les_15.32.01c1.jpg
Imatge de WhatsApp 2022-11-10 a les 15.32.01c2

Ambdues convenen que “la freqüència en què sorgeixen nous formats, llenguatges, plataformes, dispositius i eines ens exigeix estar al dia amb la innovació no només en el pla de la tecnologia, sinó sobretot en les estratègies que utilitzem per comunicar, informar i capturar les nostres audiències”. 

Les dones com a creadores de contingut

Claudia Palacios afirma que davant la competència enorme, el periodisme de fonts de comprovació i contrast és solvent, però no davant els formats de nova creació.

Imatge de WhatsApp 2022-11-10 a les 15.32.00 a1
Imatge de WhatsApp 2022-11-10 a les 15.32.01a3
Imatge de WhatsApp 2022-11-10 a les 15.32.02a4


Per a Julieta Shama: “L’excel·lent notícia és que a xarxes som les nostres pròpies caps. L’altra excel·lent notícia és que som majoria. Hi ha molts comptes que parlen de temes que no tenien espai als mitjans tradicionals. Projectes periodístics que donen a les dones una veu que no tenien. L’audiència està assedegada d’aquests continguts.” Segons ella, l’augment de videos i sobretot de vídeos curts està generant una acceleració cultural, una acceleració de consulta de continguts. S’estan fent doncs bons continguts, curts i amb molt bones eines.

Márquez assenyala que des de Google i youtube es pot fer un informació hiper local.

Palacios demana com es poden copsar les tendencies i Márquez li respon que per conèixer tendències, audiència i medició, Google trends disposa d’eines no només de creativitat sinó també per conèixer, revisar i observar la competencia. Cal fer-ho per passes, afegeix: “googletrends es el que està buscant la gent en temps real o YouTube job. Una historia molt clara, crear el contingut i analitzar-lo amb Google analytic. Grups i comunitats. Usuaris únics, rebots…”

Shama afirma que hi ha milers d’eines per periodistes i creadors. Winn et permet sumar-se, ja que més que creació es tracta del valor afegit, el que aportés tu i com ho sostens en el temps. Es tracta de tenir el lloc diferencial del teu punt de vista. Medir és clau, però primer cal tenir clar l’objectiu, i medir les 4 coses claus. En base a això ja pots fer un pla de treball.

La conductora pregunta a les expertes quines diferències hi ha entre periodistes i influencers que no siguin periodistes.

Per Márquez és exactament el mateix a nivell d’estratègia digital. S’empri una web o youtube. La diferència és la protecció de les pàgines web de periodistes. I Google té programes de protecció avançada, afirma. El que varia es la temàtica i la recol·lecció de les informacions.

Per Shama hi ha d’haver rigor informatiu sempre, però, no ha de ser ni avorrit ni solemne. La manera de fer periodisme és adaptar-se a les converses de les xarxes. Explica que segons un informe de Reuters, la notícia avui és molt més àmplia, i cal moure’s en la conversa i la perspectiva.

Claudia Palacios els hi pregunta si les dones tenen més oportunitats, mes avantatges en aquesta manera de fer periodisme en plataformes.

Shama creu que en ser nosaltres les nostres pròpies caps, les agendes es poden adequar. “També estem més connectades internacionalment, i hi ha més temes periodístics que donen més veu a les dones. Sí. Hi ha totes les possibilitats i grans oportunitats”.

Per a Márquez, són evidents els avantatges i també n’hi ha per a les minories. Són eines per a tothom. Afirma que moltes empreses estan creant continguts per a dones, que hi ha molts projectes enfocats en les dones. “Aprofitem les iniciatives que estan creant continguts, programes etc enfocats en les dones periodistes i en les dones i el periodisme”, exclama!.

Monetitzar els continguts

Imatge de WhatsApp 2022-11-10 a les 15.31.59
Imatge de WhatsApp 2022-11-10 a les 15.32.00b2
Imatge de WhatsApp 2022-11-10 a les 15.32.01b1


Tatiana Márquez opina: “Per mi és un mite que sigui difícil monetitzar els continguts. No dic que sigui fàcil, però hi ha molta informació disponible per aprendre a fer-ho. Cal anar més enllà, investigar quines són les eines i seleccionar les que s’adapten millor als projectes. Els resultats els veiem en mitjans que van començar amb una persona i que avui ja tenen equips.”

Claudia Palacios vol que expliquin, però com es pot accelerar el finançament

Shama respon que hi ha vídeos que expliquen tot allò relacionat amb la monetització, les donacions, les subscripcions. Hi ha grans oportunitats!, assegura.

Per a Márquez el principal obstacle és la manca de coneixement. Hi ha iniciatives, programes i recursos a Youtube, per subscripció a Google amb la targeta pròpia. Es necessari crear-te la pròpia marca, tant si ets periodista, com dissenyador i saber monitorejar… però és clar! també dedicar-li temps.

Shama mostra el seu acord amb la necessitat de les marques. També diu que cal tenir en compte l’audiència i el monitoreig. Hi ha també llibres, tallers que imparteixen capacitacions de creació nom, amb presència amb models ajustats segons interessos i talents. De fet diu “cal ser emprenedor. A Winn tenim una pila de programes i d’eines per finançar els projectes”.

La conductora apunta que segur que son molt interessants els programes de Winn de capacitació a dones, però… Quins són els problemes?

Màrquez, sense dubtar ni un segon, li respon que l’autenticitat i conèixer els espais on vols dirigir-te. 

Shama replica que no només cal pensar en l’audiència sinó en comunitat, ser respectuós i respectuosa, recollir i retornar a la audiència. Aquest és el valor diferenciat, habilitar l’adaptació als canvis. Aprendre de la gent que crea. No voler reproduir doncs els mitjans tradicionals.

Finalment, Julieta Shama i Tatiana Márquez han llançat un missatge clar sobre el que cal fer i, en consequència, el que no.

Deia Shama: “Sí a investigar quins són els llenguatges, com es connecta millor amb les audiències i com es construeix comunitat. Ser respectuosos, honorar l’audiència i tornar-li les interaccions. Tenir una oferta de valor diferenciada i adaptar-se als canvis”. I reblava Márquez: “L’error més gran és no mostrar autenticitat”.

Julieta Shama
Tatiana Márquez

Julieta Shama                                  Tatiana Márquez

Compartir

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Tona Gusi

Tona Gusi

Fundadora i Co-coordinadora de La Independent. També és psicòloga menció en Psicologia d'Intervenció Clínica i menció en Psicologia del Treball i les Organitzacions.
Search

Butlletí de notícies

Subscriu-te al nostre butlletí setmanal amb les darreres notícies publicades.

També et pot interessar

Un guàrdia civil, un militar i una dona

OPINIÓ És urgent abordar el tractament de les masculinitats en els discursos que expliquen la...

Ecologistes en Acció: Davant els atemptats de París

    Ecologistes en Acció repudia i mostra la seva més enèrgica repulsa per la...

Avenços i errors en el tracte informatiu que donen els mitjans a la violència de gènere

El tractament informatiu que fan els diaris de la violència de gènere presenta, al cap...