La directora de Biocultura, i presidenta de l’Associació Vida Sana, Àngels Parra, afirma que, malgrat la situació actual, el saló seguirà endavant perquè ara és més necessari que mai.
Aquest esdeveniment, s’organitza cada any a Barcelona, Madrid, Bilbao, València i Sevilla. Enguany serà en convocatòria virtual, BioCultura ON, que tindrà lloc des del dijous 21 al dissabte 23, i la qual s’hi podrà apuntar tota la gent interessada. Cal destacar que en aquest dos dies intensos de conferències i debats, la participació de les dones es majoritària. De 60 ponents i talleristes, 42 són dones ( mireu participants).
Les dones predominen en el sector ‘bio’
L’ 2020, any del confinament, no es va poder organitzar ni el saló Biocultura de Barcelona, que s’organitza a principis de maig, ni els altres salons que havien crescut molt als últims anys. Això va ser un dur cop per al sector, del qual esperen refer-se enguany. L’esdeveniment virtual s’obrirà el dijous 21 de gener, a les 16h. Àngels Parra impartirà la conferència: “Els orígens del moviment ‘bio’ a Espanya: present i futur”.
Com a històrica del món ecològic, en el qual porta més de 40 anys, Parra és una pionera en la promoció d’empreses i productes, que abans es consideraven “alternatius” o ecològics i ara formen part del mercat normalitzat, encara que ella ens recorda que: “Els que ara s’apunten al carro del ‘bio’, al principi ens prenien per bojos i intentaven enfonsar-nos”. Fa anys parlar de productes ecològics era ‘predicar en el desert’. “Ara, totes les empreses grans d’alimentació els tenen en compte- Encara que tradicionalment i des dels seus inicis, Biocultura acull a petites i mitjanes empreses i promociona, sobretot, els productes de proximitat”, remarca.
En aquesta llarga trajectòria “reeixida”, Ángeles Parra vol destacar l’importantíssim paper de les dones, tant en l’organització que dirigeix: Vida Sana, amb majoria femenina, com en la participació de dones, en els diversos sectors integrats en el Saló. Elles són majoria en les seccions de moda i cosmètica -per descomptat- però també estan al capdavant d’importants empreses agroalimentàries i de projectes innovadors i productes diversos per a millorar la qualitat de vida i alimentació de les persones. Vida Sana cada mes envia per mail un butlletí: “El Ecomensajero Digital” on les dones sempre hi tenen gran protagonisme. Cal destacar que també ho tenien en els dossiers i notícies que publicaven cada 3 mesos en la prestigiosa revista The Ecologist, que fa gairebé un any van deixar d’editar. Consultar Programa 2021.
Una trajectòria d’èxit aconseguida amb molt d’esforç
A l’última entrevista publicada a aquest butlletí, Parra parla sobre la seva xerrada en aquesta convocatòria virtual, i de moment prefereix no parlar del presencial previst per al mes de maig… perquè les coses canvien d’un dia per a un altre. I reconeix que: “El sector està canviant, i molt, i molt ràpidament. Abans, tots ens coneixíem i seguíem pautes semblants de comportament. Ara, s’hi han sumat grans empreses, grans fons d’inversió, grans cadenes de distribució… Per a molta gent ara el sector “bio” és només un negoci més, com podria ser un negoci de rosques, d’aixetes o de gasolineres. Però no tot s’hi val. Nosaltres lluitem per mantenir l’essència i protegir els petits productors. Des de BioCultura i Vida Sana, hem treballat per a mostrar a l’opinió pública que existeixen alternatives a l’alimentació convencional, tòxica i nociva en molts aspectes, no sols en el terreny de la salut …”
Segons ella cal continuar lluitant per un canvi radical, que ara és més necessari que mai: “És urgent. Cal actuar. Ser cada vegada més professionals i actuar amb rigor. Des de contaminar els camps, lluitar contra el canvi climàtic, refredar el clima, ingerir menys proteïna animal, protegir els nostres sistema immunitaris de tanta agressió física i emocional… Amb suport o sense suport, continuarem insistint. És una necessitat vital, moral, espiritual”.
Per què BioCultura ha estat una fira amb tant d’èxit fins avui?
Parra creu que l’èxit de la fira es deu, entre altres coses, al fet que ofereix alternatives serioses a la societat de masses, que ja sabem cap a on ens porta. “La ciutadania ha despertat – i afegeix que: ”la crisi del coronavirus ha estat la gota que omplirà el got. Moltes persones s’estan plantejant que el nostre món necessita un canvi dràstic. No sé si, a partir d’ara, vindrà més públic a BioCultura, però el que sí que sé és que la crisi de la Covid 19 serà un abans i un després per a moltes persones. Les persones han tingut temps de reflexionar i d’adonar-se que el nostre sistema falla des de la seva més profunda arrel. El canvi ha de ser total. Però caldrà començar pel més pròxim: un mateix, allò que mengem, que comprem, què vestim, allò amb què ens netegem”…
L’èxit de la fira té més claus que Àngels Parra apunta en aquesta entrevista: “Les raons de l’èxit de qualsevol iniciativa, ja sigui empresarial o artística, social o de qualsevol altra índole -subratlla- mai responen només a un factor exclusivament. S’han de donar moltes coincidències. Jo crec, en la meva modesta opinió, que un dels factors clau per a l’èxit de BioCultura, durant tants anys, en tants llocs diferents, ha estat que sempre hem treballat amb molta coherència. En tots aquests anys, des de Vida Sana, en qualssevol de les seves edicions, no ens hem deixat engalipar pels cants de sirena. Ens hem mantingut fidels a la nostra quinta essència. No acceptem gat per llebre. Hem mantingut la tossuneria en els temps en els quals era fàcil ser “bio” a mig fer”.
La junta directiva d’aquesta associació ho te molt clar, en paraules de seva directora: “ Mai baixarem del nostre carro. I seguirem protegint els petits productors, el comerç local. El temps ens ha donat la raó. Hem actuat amb coherència i conseqüència. I faci mal a qui li faci mal, seguirem endavant.(…).
Podeu consultar l’entrevista completa a VIDA SANA.