Al districte de Nyaruguru a la província Sud de Rwanda, 75 dones i homes s’han graduat en un Programa d’Escoles de Camp a través dels projectes d’ONU Dones a l’Àfrica.
Foto: Stephanie Oula/ONUMujeres
Formen part ja del grup de 350 agricultores i agricultors que durant sis mesos a les zones rurals han adquirit tècniques agrícoles modernes que aplicaran a les seves collites.
“No es poden comparar les oportunitats que té una persona sola amb les que té en un grup”, afirma l’graduada Donata Nukabayiza. “A una agricultora sola li resulta molt difícil accedir a subsidis i fins i tot a recursos, com els fertilitzants. Però el grup té més poder. Li resulta molt més senzill l’assessorament, els serveis, i prèstecs en estar els terrenys agrupats”. És per això pel que consideren que la cooperativa és d’una importància vital per poder crear plans de petits negocis a l’Àfrica.
Aquestes Escoles de Camp, posen l’accent en els dubtes que es plantegen les i els participants, amb debats i en exercicis pràctics sobre sistema agrícola. Els cursos s’adapten en funció de la zona agrícola, l’ecosistema, les precipitacions i la durada de la temporada de les collites. Les Escoles de Camp estan ajudant a les i els participants a prendre decisions sobre aspectes com el control de plagues i gestionar les collites durant tota la temporada.
Aquest programa en concret l’ha posat en marxa Imbaraga Federation, una organització no governamental formada per agricultores i agricultors locals. El programa compta amb el suport financer i tècnic d’ONU Dones i una altra nova iniciativa de l’ONU: “Units en l’acció a Rwanda“. També participen en el finançament, els governs de Corea, Espanya i Noruega.
Es van seleccionar agricultores i agricultors pobres i vulnerables de dos districtes (Nyaruguru i Kirehe), de totes les edats i tots els nivells educatius. El 90 per cent són dones. També van poder participar persones no matriculades, ampliant d’aquesta forma la consciència en tota la comunitat.
Hi ha dones que assenyalen, que, des que es van inscriure a les Escoles de Camp, la productivitat agrícola ha augmentat, i l’accés a l’atenció sanitària ha millorat, ja que poden contractar de forma col·lectiva serveis sanitaris per a elles i les seves famílies. Els coneixements nutricionals apresos durant la formació són fonamentals per a l’apoderament de les dones dins de les famílies i la comunitat.