Tenim sous del passat, volem tarifes del passat
Per segon any consecutiu i de forma inèdita, els preus del transport públic s’han congelat i hi ha hagut baixades parcials de preus, amb la reducció de la T-Mes, la T-Trimestre, la T-Jove de 2 a 6 zones i l’ampliació de la T-12 dels 13 als 14 anys (a Barcelona fins als 16, en funció de la renda). Stop Pujades Transport és l’exemple que, quan ens unim totes en la lluita, es poden aconseguir fets impensables: mai no s’havien congelat les tarifes i menys durant dos anys seguits.
Des d’Stop Pujades valorem positivament la baixada de tarifes, però la trobem insuficient, ja que són petits retocs que no reflecteixen la necessitat de la gent de tenir un transport públic a preus populars; i a més, sabem que aquestes tarifes són fruit d’un moment polític i uns interessos electorals concrets.
Stop Pujades segueix i seguirà vigilant perquè aquestes congelacions i minses baixades no condicionin les tarifes dels propers anys ni facin augmentar el deute de més de 500 milions d’euros que ja tenen les empreses de transport púlic amb els bancs. Recordem que aquest deute es va refinançar amb un grup de bancs liderats per Caixabank, operació que, ens temem, té implícita una exigència d’ingressos que comporta futurs augments de preu en el transport. Aquests pactes han de ser públics, hem de saber el que s’ha signat i el que s’ha compromès, i cal analitzar la legitimitat del deute.
Des d’Stop Pujades, doncs, exigim un compromís clar i real de les administracions perquè apostin pel transport públic:
Demanem a l’Ajuntament de Barcelona que, si s’aproven els pressupostos del 2016 i sigui quin sigui el moment de l’any en què s’aprovin, reservi una partida pressupostària que permeti abaixar les tarifes de tots els títols. Igual que hi ha hagut anys en què s’han apujat les tarifes dos cops en un any, també es poden abaixar dos cops en un any.
Exigim al nou govern de la Generalitat, al nou conseller Josep Rull i a l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) que tinguin en compte el clam popular que fa 2 anys que reclama la tornada a les tarifes del 2013 i l’augment de la tarificació social, com a punt de partida per assolir uns preus populars i gratuïts per a alguns col•lectius. No acceptem que, com s’ha fet fins ara, es posi el deute del transport públic com a excusa per fer pagar a les usuàries: aquest deute no l’ha creat la gent del carrer, sinó la mala gestió de les administracions i la seva manca de voluntat d’apostar i finançar un transport públic a preus populars.
Així mateix, exigim al nou govern la reversió total de la privatització de la T-Mobilitat. No acceptem que el refinançament del deute es bescanviï per un projecte de cost astronòmic anomenat T-Mobilitat, que ja ha costat a l’ATM més de 3 milions d’euros, ni que els seus beneficis s’entreguin a un grup d’empreses liderades per Caixabank. Volem decidir quina T-Mobilitat volem i les seves tarifes, i volem una veritable taula social del transport, on les usuàries tinguin poder de decisió sobre el model de transport públic.
ATM, estem preparades i ho volem decidir tot.
#ATMestempreparats
#holarullsomstoppujades