Les dones directives de Catalunya transformen les empreses: resultats de l’estudi dels indicadors ManagGend
Les dades d’aquest estudi* són clares i posen en evidència que les dones d’alta direcció estan sent un exemple en competències transformadores dins les organitzacions catalanes, malgrat les barreres que s’interposen en el desenvolupament professional de les dones i les creences dels propis directius sobre quins han de ser els models i estils de direcció de les organitzacions, molts cops concepcions procedents de models d’un patriarcat molt arrelat encara en la nostra societat i organitzacions.
La gestió empresarial que porta a buscar solucions i alternatives a les situacions actuals de les organitzacions és clau, i el replantejament de nous models de lideratge és un dels factors estratègics per col·laborar i ajudar a sortir de la crisi. Cal acció i reflexió, i les dones estan demostrant que aquelles habilitats
apreses des de fa moltes generacions de la cura de les persones, de gestió domèstica sostenible, de col·laboració, etc, generen en les empreses beneficis incalculables a partir de formar equips participatius i col·laboratius, l’assumpció de riscos sostenibles, l’empenta i acompanyament dels canvis, cultivant la imaginació i creativitat per a innovar, el professionalisme per executar i l’obertura per a col·laborar establint relacions i treballant en equip. En l’estudi ManagGend es posen en evidència les capacitats de les dones de manera molt destacable, es dóna rellevància al paper clau de les dones en les altes direccions de les organitzacions i dels valors que aquestes aporten al conjunt organitzatiu.
L’estudi ManagGend sobre els Indicadors de Gestió i Gènere per a la Competitivitat i Creixement dels sectors públic i privat de Catalunya en una societat del coneixement complexa, va presentar-se el passat 4 de novembre a la Facultat de Filosofia, Geografia i Història. Coordinat i dirigit per la Dra. Virgínia Ferrer, professora de la Universitat de Barcelona, aquest estudi ha estat realitzat també per la professora Olga Cabrera, del departament de Didàctica i Organització Educativa de la Universitat de Barcelona (UB) i membre del Grup de Recerca (GCR) consolidat Esbrina, en col·laboració amb l’Institut Català de les Dones (Generalitat de Catalunya), i l’Associació de Dones Emprenedores Odame (Asodame) amb la col·laboració del professor Marcelo Silva Burgos de la Universidad Católica de la Santísima Concepción de Chile.
L’acte va ser obert per Eva Peruga, defensora d’Igualtat de El Periódico, Ivet Castaño coordinadora territorial de l’Institut Català de les Dones i la Dra. Joana Sancho, catedràtica de Didàctica i Organització Educativa i coordinadora del grup de Recerca Esbrina. En la taula rodona de debat sobre les conclusions de l’estudi hi van participar: Bernat Escudero, membre d’Homes Igualitaris i Ahige i expert en mercat de treball i gènere; Anna Mercadé fundadora de l’Observatori Dona, Empresa i Economia de la Cambra de Comerç de Barcelona; el Dr. Joan Mundet, catedràtic i professor del departament de Direcció i Administració d’empreses de la Universitat Politècnica de Catalunya i Lourdes Ribes com a presidenta d’Asodame i fundadora de Nexia, on posen en debat l’actual crisi econòmica i el model de direcció actual en les organitzacions petites, mitjanes i grans dels sectors privat i públic.
La taula rodona va ser moderada per la professora Olga Cabrera, també directora d’Asodame que va donar pas a la presentació del projecte de la mà de la Dra. Virgínia Ferrer, professora, investigadora, Cap d’Estudis d’Educació Social de la Universitat de Barcelona, la qual com a coordinadora del projecte ManagGend va explicar els trets més significatius dels resultats obtinguts en l’estudi, ressaltant les llums i les ombres de l’escenari general sobre el directiu i la directiva de Catalunya. Susana Diaz, professora de la Facultat de Psicologia Social de la Universitat de Barcelona i cap de projectes de la Fundació Universitària Martí l’Humà, va tancar l’acte posant èmfasi en el paper indubtablement clau de les dones directives dins les organitzacions.
A través d’aquest estudi ManagGend s’han presentat tota una sèrie d’indicadors de gestió i gènere per a la competitivitat i creixement dels sectors públics i privats de Catalunya, així trobem que les tendències dels perfils directius són:
Tendències perfil directiu masculí | Tendències perfil directiu femení |
-Gestió d’equips humans eficaços -Capacitat de transferència de les seves habilitats de gestió -Capacitat de control -Recerca i anàlisi de la informació -Alta capacitat d’execució -Competitivitat a llarg termini -Capacitat de negociació i de consens -Tenacitat i coherència -Valora noves idees |
-Alt reconeixement de l’error -Orientada a les persones -Suport als altres -Gestió de millora contínua -Gestió de Servei al client -Gestió i coordinació transversal -Treballa per satisfacció i no per salari -Altres habilitats comunicatives -Tenacitat i coherència -Valora noves idees |
Els resultats són reveladors i entre ells trobem que el 96,2% considera que és un directiu/va tenaç i coherent. El 91,8% s’autopercep com a persona empàtica. El 89,4% li costa molt rebre crítiques dins el seu equip. El 89,38% no té capacitat de reflexió en situació de conflictes. El 86,8% és capaç d’establir metes i objectius en funció de capacitats. El 86,7% persona que genera confiança en els altres. El 85,4% reconeix tenir capacitat d’autolideratge i habilitats de comunicació verbal. El 83,5% expressa una autoconcepció de lideratge positiu i transformador. El 83% percep que la gent l’entén. El 80,7 % li és fàcil somriure, però en canvi el 91,8% reconeix que és una persona distant i li costa socialitzar. El 79% creuen que els negocis tenen ètica i moral. El 78,8% és capaç de delegar la feina. El 77% no se sent mercenari al servei de l’empresa. El 74,7% valora la rapidesa de resposta. El 72,2% es reconeix objectiu, imparcial i rigorós. El 70% té talent per a crear xarxes de contactes. El 67,5% viu el fet de tenir fills com un obstacle per al seu càrrec. El 60% manifesta un estil poc directivista. Altres aspectes a destacar de l’estudi serien:
Click a les imatges per veure-les ampliades
Un 29,74% no és percep amb talent per a crear xarxes de contactes.
El 27,5% són molt impulsius quan prenen decisions.
Un 27,25% tenen problemes per aconseguir l’èxit en projecte innovadors.
Un 27% pensa que la seva organització no ha de ser competitiva a llarg termini.
Un 26,2% estan insatisfets amb la direcció de la seva empresa.
Un 25,5% li costa demanar ajuda davant les dificultats.
Un 24,5% pensa que dirigir una empresa implica assumir riscos sense límits.
Un 24% que davant de conflictes aixequen la veu.
Un 24,4% dels directius i de les directives no fa una gestió sostenible a nivell mediambiental.
Un 22,9% se sent obligat a actuar com a mercenari de l’empresa.
Un 22,5 % han presentat resultats empresarials lleugerament o molt baixos de la seva unitat organitzativa en relació al competidor.
El 21,7% declara desenvolupar una competitivitat amb una orientació agressiva.
Un 21,5% accepta que els negocis no tenen ètica ni moral.
Un 21% reconeix que no és capaç de delegar la feina.
Un 20,25 % pensa que ser massa proper i amable el fa vulnerable.
Un 18,25% presenta problema per a interpretar comunicació no verbal
El 18,2% tenen dificultat per a administrar el futur.
Un 18% pensa que el consens és una pèrdua de temps.
El 17,4% dels directius /directives de la mostra treballa per a una competitivitat a curt termini.
Recomanacions
Davant aquesta situació a través de l’estudi ManagGend es fan recomanacions diverses: que les dones estiguin més representades en els càrrecs d’alta direcció, tant les administracions, Cambres de Comerç, Associacions de Directius i Directives, Departaments de Recursos Humans, Sindicats, etc; desenvolupar línies de recerca específiques sobre les dones, millorar la formació interpersonal, recursos i oportunitats de creació de xarxes professionals, formació de la direcció des del paradigma de la complexitat per gestionar contradiccions i paradoxes, oferir espais d’autoconeixement, visibilitzar el modelatge de les dones d’alta direcció, potenciar formació per a la motivació i gestió d’equips, etc…
L’estudi ManagGend deixa escrit com el gènere té un alt impacte en la direcció i gestió de les organitzacions tant des de la perspectiva de la igualtat com des de la perspectiva de la diferència sexual de forma conjunta, cal posar la mirada des de la complexitat que integra i compren les paradoxes i contradiccions de la vida i que no simplifica i redueix la realitat. L’eina ManagGend ens permet a través dels indicadors proposats, identificar de manera vàlida i rigorosa les fortaleses, oportunitats, debilitats i febleses de les direccions empresarials per a una amplia població de directius i directives. Per a més informació teniu el Blog ManagGend
Com diu Soledad Murillo, no hi ha competències femenines i masculines sinó valors que afavoreixen el desenvolupament d’unes competències concretes. Fins ara s’han prioritzat en les organitzacions uns valors patriarcals del món productiu, que veu el consens com una pèrdua de temps, que no comunica, que no gestiona conflictes, que no reconeix que s’equivoca, que no somriu, que veu les organitzacions com entorns per competir de manera agressiva i per actuar com a mercenari…, està clar que els resultats demanen ràpidament noves regles, nous valors com els del model domèstic que avui encara funciona i se sosté.
Estudi* coordinat i dirigit per la Dra. Virgínia Ferrer, professora de la Universitat de Barcelona