*AcosoData 1, és un sondeig realitzat per la Col·lectiva Periodistes Unides Mexicanes, #PUM, sobre l’assetjament, fustigació i agressions sexuals que afronten tots els dies les dones que treballem en mitjans periodístics: premsa escrita, televisió, ràdio, plataformes digitals i altres.
El grup està conformat per reporteres, editores, fotògrafes, dissenyadores, infografies i il·lustradores i el seu treball és fonamental per a construir una societat informada i crítica, que es neguen a continuar fent periodisme en aquestes circumstàncies, assenyalen en la seva presentació.
“No volem continuar treballant si els editors condicionen la publicació de les nostres notes al fet que sortim amb ells. No volem que les nostres fonts ens tornin a demanar fer una entrevista a la seva habitació d’hotel. No volem haver de cuidar-nos del col·lega assetjador que s’asseu al costat en la redacció”, confirmen.
Per a documentar que l’assetjament laboral és un patró, van realitzar un sondeig en línia en el qual hi van participar 392 dones que treballen o han treballat en mitjans i el 73% ha viscut alguna situació d’assetjament sexual en el seu treball.
Les formes mes freqüents són opinions sobre la seva manera de vestir, mirades lascives, comentaris sexuals o en doble sentit, i tocaments.
“Com concentrar-nos a fer periodisme quan el 63% de les enquestades assetjades identifica als seus companys de treball com els agressors? Com defensar els articles de les nostres seccions en la junta editorial si son el 49% les qui són assetjades pels seus caps directes? Com concentrar-nos en les preguntes d’una entrevista si som el 43% de les reporteres i fotògrafes assetjades per la seva font?”. Qüestionen en el seu report la Periodistes Unides Mexicanes.
“I si ens carreguem de valor i denunciem, descobrim que les empreses on treballem són còmplices de l’assetjament i la impunitat perquè el 84% de les enquestades no té accés a protocols contra aquestes agressions ja sigui perquè no existeixen en les seves empreses o bé desconeixen si n’hi ha” .
En l’exposició de motius del seu sondeig asseguren que era necessari fer preguntes personals i difícils de contestar per a dimensionar l’assetjament, fustigació i agressions sexuals que vivim les dones que treballem en mitjans pel que van agrair la valentia i el coratge de les que es van atrevir a compartir les seves històries amb elles.
“No estem soles. I no callarem. Exigim mitjans ètics que garanteixin espais lliures de violència i assetjament” afirmen.
Font: AcosoDATA és una divisió de la Col·lectiva PUM i el nom del nostre primer proyectode sondeig, el qual va ser aplicat del 6 al 22 de febrer de 2019 per mitjà d’un qüestionari compartit via electrònica.
Sense nosaltres no hi ha nota. Sense nosaltres no hi ha periodisme ni democràcia. Som Periodistes Unides Mexicanes.