Posicionament de la RAE, enllaç informe i enllaços articles en defensa del llenguatge no sexista
“La gramàtica no és la vida” diu Amelia Valcárcel
La RAE (Reial Acadèmia Espanyola) ha subscrit un informe sobre sexisme lingüístic i visibilitat de la dona a càrrec de l’acadèmic Ignacio Bosque. L’informe, l’aprovació del qual va tenir lloc el passat 1 de març a Madrid, analitza nou guies de llenguatge no sexista que han estat publicades recentment a Espanya i sentencia que malgrat les esmentades guies es basen en premises veritables, n’extreuen conclusions errònies.
Segons Bosque, les premises correctes són, entre d’altres coses, que existeixen la discriminació de la dona en la nostra societat, la “violència domèstica” i la persecució sexual; que hi ha “diferències salarials”, laborals i en les tasques domèstiques; que hi ha comportaments verbals sexistes i organismes que intenten abolir l’ús d’un llenguatge no sexista, i que és necessari estendre la igualtat social d’homes i dones, i fer que la presència de la dona en la societat sigui més visible.
No obstant això, afirma que l’ús no marcat (genèric) del masculí per designar ambdós sexes està “fermament arrelat al sistema gramatical de l’espanyol […] i no hi ha raó per censurar-lo”. A continuació, es pregunta quina autoritat tenen les persones que dictaminen la presència de sexisme en l’esmentat ús per respondre’s que aquesta no és, en tot cas, acadèmica, donat que neix davant la discriminació de la dona en el món modern –Bosque es dol que no s’hagin tingut en compte els punts de vista dels lingüistes. Finalment recorda que “no hem d’oblidar que els judicis sobre la nostra llengua s’estenen a nosaltres mateixos”.
Així, argumenta que la sensibilitat davant la discriminació de la dona per part dels autors de les guies qualifica de sexista al grup d’homes i dones amb una sensibilitat diferent. I es pregunta què pot pensar de sí mateixa una dona que no es senti discriminada per l’ús del masculí amb valor genèric, afegint que les guies podrien donar a entendre que potser aquesta dona hauria d’anar al psicòleg.
Finalment, l’informe assevera que “no té sentit forçar les estructures lingüístiques per tal que constitueixin un mirall de la realitat” i conclou que l’ensenyament de la llengua als joves és de vital importància i consisteix en “ajudar-los a descobrir les seves subtileses i comprendre els seus secrets”, i a “fer ús de l’idioma per expressar-se amb correcció i rigor, argumentar, desenvolupar el seus pensaments, defensar les seves idees, lluitar pels seus drets i realitzar-se personal i professionalment. Per suposat, tot amb plena igualtat”.
L’informe es pot consultar al següent enllaç: “Sexismo lingüístico y visibilidad de la mujer”
Articles relacionats:
¿La lengua tiene género? ¿Y sexo? per Winston Manrique Sabogal: Amelia Valcárcel: ” La gramática no es la vida”
Huérfanas, especialmente de madre per Juana Gallego
INTERSINDICAL VALENCIANA , davant l’informe d’Ignacio Bosque (RAE) sobre guies per un llenguatge no sexista per Macu Gimeno Mengual