Krista Kiuru (Foto: wikipedia.org)
Els minsos resultats de Catalunya i d’arreu de l’Estat espanyol en l’últim informe PISA i la polèmica reforma educativa de la llei aprovada pel Partit Popular i materialitzada pel ministre Wert, els rubros més importants són la llibertat d’elecció de centre educatiu i la competència entre escoles, sense oferir als mestres el nivell d’autonomia que necessiten per superar esquemes caducs d’ensenyament, auguren mals resultats i un futur incert en el panorama educatiu, agreujat per la crisi i el declivi de l’economia.
Si es gira la mirada cap a Europa, el paisatge no és optimista i països punters com Finlàndia i Holanda minven els seus resultats segons PISA. Krista Kiuru, ministra finlandesa d’educació observa “una devaluació de l’escola per part de l’alumnat i de la societat”.
És a Àsia, principalment la Xina i territoris de la seva influència – Hong Kong, Taipei, Singapur, Macau, també Corea -els països que lideren la llista PISA. Es ressalta, com a determinant per a tan bons resultats, el confucianisme imperant que impregna la cultura d’aquests països amb una enorme pressió exercida sobre l’estudiantat, i valors conservadors, rars en el món occidental, com el nivell d’autoexigència, el respecte a l’autoritat de les i dels mestres, i l’exigència dels pares, especialment de les mares i de l’entorn familiar.