Fundació Anna Lindh (FAL): L’Art Instrument & Expression des Transformations Sociales. Action Commune Inter Réseaux FAL a Taroudant el 10 d’abril de 2014
Els tallers realitzats a escoles, instituts i centres infantils de Taroudant, s’han desenvolupat gracies a la coordinació entre les associacions visitants i els centres educatius de la ciutat de Taroudant, funcionant com a partners. Ha estat evident la forta dedicació que hi ha esmerçat el personal educatiu i de gestió de tots els centres.
Així, la Fundación Tres Culturas de Sevilla ha fet el seu taller al Collège Ziraoui. Tigh Fili / Euro Child de Cork l’ha fet a l’École Ahfir. Els Jeunes Volontaires Tunisiens, han treballat al Lycée Echabbi. Setdelijk Onderwijs Antewerpen ho han fet al Collège Hassan I. Per la seva banda, l’associació Irenia Cultura Jocs de Pau de Barcelona & Club culturel Ali Belhouane ha treballat amb la canalla de l’ École Ben Saidi. I , finalment, la Compagnie des Nouveaux Disparus ha fet el seu taller al Centre Afaq ( d’infants en risc de pobresa).
Catalina Bejerano, de la la Fundación Tres Culturas de Sevilla va impartir 2 tallers que li van ocupar tota la tarda, cada un a una classe diferent i mixta , amb nenes i nens. L’activitat es basa en l’observació de l’altre i de l’altra. Aprenent a dibuixar tot aprenent a mirar. Noies i nois, nenes i nens es fan retrats de dos en dos, un a l’altra o altre i viceversa. D’aquesta manera hi ha un coneixement més real de qui tenim al davant. Les llarguíssimes llibretes s’esmunyen damunt les taules i mica a mica es van omplint de retrats de tots els estils. El material obtingut es pot exposar a l’escola i després segueix un procés d’interacció comuna que porta a noves coneixences de trets físics i cultures diverses, ja que les cares dibuixades es tallen en tres trossos i s’ajunten conformant noves cares.
Bejerano va explicar-nos que el més important es transmetre a la mainada que: “Dibuixar es mirar dues vegades” i que “l’observació de l’altre i/o de l’altra m’ajuda a conèixer-me millor”.
No cal dir que aquest taller va tenir un gran èxit amb una participació molt activa de tot l’estudiantat.
La Fundación Tres Culturas de Sevilla, es va crear a redós de la Conferència Euro mediterrània de Barcelona el 1995 i promou el diàleg, de la pau i de la tolerància entre els pobles i les cultures de la Mediterrània, amb un compromís de cohabitació entre cultures i religions.
Un cop acabat el taller, els responsables del Collège Ziraoui van comunicar-nos la seva angoixa per poder finalitzar un sala com cal per poder atendre a les i als estudiants rurals que han d’estar-se més hores al centre fora l’horari escolar, a vegades amb molt de fred i pluja, fins que el transport els passa a recollir per tornar-los als seus pobles. Voldrien també tenir ordinadors a la sala nova i per tot aixó ens fan la confiança de demanar partners que hi vulguin col·laborar.
Emer Duane I Nadia Moussed de Tigh Fili / Euro Child de Cork van impartir el seu taller, com a responsable i animadora de taller, respectivament. Aquesta associació treballa en dos àmbits, una casa d’edició fundada el 1985 (a través de l’antic Cercle de Dones poetes de Cork) i Eurochild, que funciona des de 1995 i promou el diàleg i la interacció entre la mainada de diferents cultures a través de l’art i la cultura. Publiquen cada any l’ Anthologie d’Eurochild, que reuneix el treball de més de 1000 joves artistes i poetes de tota Europa. Des de la casa d’edició Bradshaw livres, donen suport i publiquen a les autores i autors – dones i infants-. Tenen un concurs anual internacional de poesia I publiquen laThe Cork Literary Review.
Amb el seu taller estimulen el procés de creació de la poesia mitjançant jocs de paraules, discussió de grup, lectures, etc. També introdueixen peces d’art visual, música rapera, etc. Tot per reforçar la confiança de creació artística.
Els Jeunes volontaires tunisiens, representats per Wael Ben Soltane, tenen com a objectiu l’ajut a les persones més desafavorides: orfes, discapacitats, gent gran, etc. Ho fan mitjançant suport escolar, cultural, social i artístic. El seu taller a l’institut Echabbi ha consistit en el muntatge d’un video després d’un treball de visionar altres videos ja realitzats i d’una reflexió per tal de mitjançant el vídeo il·lustrar la realitat tot donant idees per al futur.
Zouhra Naeme de Stdelijk Onderwijs Antewerpen va impartir una classe sobre la diferencia al Collège Hassan I, reflexionat sobre els prejudicis, les categories, el racisme a través de jocs i exercicis. L’organització que representa és de fet una de les més importants institucions municipals autònoma de la ciutat d’Anvers ( Walonia, Bèlgica) que dona més serveis educatius. Ho fa a més de 54.000 alumnes i estudiantat entre 2 anys i mig i 82 anys.
De l’associació Irenia Cultura Jocs de Pau de Barcelona va viatjar a Taroudant per treballar amb la canalla de l’École Ben Saidi, en Josep Miquel Alegret que va basar la seva activitat en els jocs de rol. D’aquesta manera nenes i nens poden accedir a una visió de la realitat a través d’una altra óptica tot posant-se en la pell d’altres. Irenia és un grup de professionals de l’educació conscients de la necessitat de treballar per una cultura de la Pau, a través de l’educació en una ciutadania responsable. Alegret mostraba la seva satisfacció pel desenvolupament del taller i l’entusiasme de la mainada per participar-hi.
I finalment, la molt activa i participativa durant tots 3 dies a Taurodant, La Compagnie des Nouveaux Disparus, a través de l’actor i autor de peces teatrals Jamal Youssfi va realitzar per a la canalla en risc de pobresa i exclusió del Centre Afaq, un taller de teatre, que d’acord amb la seva manera de creació habitual, l’obra va anar sorgint al voltant del tema proposat.