Un any més les pel·lícules de dones tenen visibilitat a través de la Mostra Internacional de Films de Dones, que enguany inaugura el cicle amb el documental Who Took the Bomp? Le Tigre: On Tour, de Kerthy Fix. Aquest audiovisual segueix el grup de música electro punk feminista Le Tigre en la seva darrera gira “This Island”, l’any 2004. Les lletres sense embuts, les performances a l’escenari i les videoprojeccions són el vehicle de l’activisme polític de Le Tigre. El film ofereix una mirada plena d’humor sobre el que significa ser feminista, artista i queer, i estar subjecte a uns mitjans de comunicació que s’esforcen a construir una imatge estereotipada de les dones en el món de la música. La cita inaugural és avui dijous, a les 22 hores, a la Plaça de la Virreina, a Barcelona.
Les produccions que es presenten en aquesta edició de la Mostra, des d’avui i fins el 5 de juny, tenen en comú la voluntat d’indagar sobre el temps de les imatges, un temps que es desplega en el mateix moviment de les imatges en la pel·lícula, a través del relat que les estructura o en la memòria que les imatges creen com a presència del que ha estat o com a evocació del que va ser. A través de totes aquestes modalitats del temps s’aprofundeix en les possibilitats d’intervenció de les imatges en la significació del present i en les diverses lectures que podem elaborar sobre el passat. Les seccions de la Mostra són:
– Panorama ficcions, amb les darreres produccions de directores destacades com Kelly Reichardt, Feo Aladag i Judith Colell
– Panorama docmentals, amb presència de documentals de Barbara Hammer, Lynn Hershmann o María Ruido
– Clàssiques, amb obres de Chantal Akerman, Ulrike Ottinger o Naomi Kawase
– El sexe dels àngels, amb qüestions formulades al voltant de les identitats de gènere inclouen aspectes aparentment tan diversos com el lesbianisme, la transsexualitat, les dones musulmanes o l’orgasme femení
– El monogràfic dedicat a Cecilia Mangini, destacada documentalista italiana que va treballar durant els anys de màxima esplendor del nou cinema italià, sorgit del neorealisme de la postguerra
– Militàncies de la memòria, amb creadores que indaguen en la memòria de les imatges, en les seves possibilitats a l’hora de construir nous significats de la memòria social i individual
– Curts en femení, amb produccions de realitzadores catalanes i de la resta de l’Estat espanyol
En l’acte de presentació de la Mostra, la presidenta de l’Institut Català de les Dones, Montse Gatell, va dir que “estem en una societat en la qual encara cal promoure les iniciatives que faciliten la visibilització de la creativitat i la diversitat femenines, i afavorir així que aquestes no quedin eclipsades en el marc d’un sector que encara no valora prou les dones i les seves aportacions a tots els nivells”.
Gatell va subratllar que “s’han d’incorporar les mirades de les dones en el sector audiovisual, ja que el món s’ha de poder explicar amb visió d’home i també amb visió de dona. El gran desequilibri entre els homes i les dones que hi ha a tots els nivells del sector audiovisual té conseqüències en el camí cap a la igualtat d’oportunitats”. La presidenta de l’ICD va explicar que “l’audiovisual és un sector clau que exerceix una gran influència i, per tant, responsabilitat, en la construcció de nous valors sobre la feminitat i la masculinitat que superin els estereotips sexistes que limiten tant a dones com a homes”.
La programació de la 19ª Mostra Internacional de Films de Dones de Barcelona, que compta amb el suport i la col·laboració de Drac Màgic i que durarà fins el 5 de juny, es pot consultar al web http://www.mostrafilmsdones.cat