Fòrum Iberoamericà: La Mujer en la Administración Pública
Les convidades a impartir Conferències Magistrals en el primer dia del Fòrum del 7 i 8 d’abril de 2014 a Tabasco foren la Dra.Yasna Provoste Campillay (de Xile), la Lic. Amalia Garcia Medina (de Mèxic) i la Mtra. Ana María Salazar Slack (de Mèxic).
L’objectiu principal d’elles i del Foro Iberoamericano La Mujer en la Administración Pública és aconseguir millorar les polítiques de dones i la major participació de les dones en tots els nivells de l’administració pública.
Després de la sessió inaugural fou el torn d’aquestes tres lidereses reconegudes i apreciades que acostaren, des de les seves idees polítiques però també des de les seves experiències personals, allò que anomenem l’ “alta política” al públic de més d’un miler de persones molt interessades degut al seu treball amb o a les administracions.
l
III Conferència Magistral: Estereotips i percepció del lideratge femení
facebook d’ Ana María Salazar
Aquesta comunicadora i escriptora, conductora a Radio Imagen News, Living in Mexico. Setmanalmente a “Seguridad Total” TV en Proyecto 40. Mexican Talking Head, fou l’encarregada de tancar el torn de conferències del primer dia del Foro Iberoamericano: La Mujer en la Administración Pública.
Treballa a CEO Grupo Salazar Slack, S.C., i és ex Subsecretària Adjunta de Defensa per a Política i Suport Antidrogues del Departament de Defensa dels Estats Units. Continua éssent una experta en seguretat tal i com el seu web Política y Seguridad ho testifica,
Ana María Salazar Slack té una força expressiva extraordinària i el seu discurs no deixa a ningú indiferent. Sens dubte, una força apresa i cultivada, tal i com ella mateixa explica durant els seus anys al Pentagon al front de generals (homes) de l’exercit dels EU. En un càrrec assumit, segons explicà quan Bill Clinton tenia clar el tema de quotes de gènere i de persones hispanes en la seva administració. Ella complia ambdues condicions, és clar, com també complia les mateixes i potser amb millor nota les altres condicions que la resta de candidats i candidates. Explicà, Salazar, al públic diverses situacions d’intents d’insubordinació que hagué de reconduir amb un lideratge ferm.
Valors i aptituds per al lideratge
En el lideratge de les dones, a banda dels tópics i els estereotips que circulen titllant a les dones com a no vàlides per a segons quins càrrecs “perquè no tenen l’actitud d’autoritat necessària”, Salazar opina que els valors més importants són: intel·ligència, equitat, humanitat, valentia i autoritat.
Com a aptituds destaca: la capacitat de moviltzació d’un grup; la presa de decisions; poder influir o tenir un impacte potencial en les persones; credibilitat i legitimitat per a guiar; inspirar o possibilitar el foment d’un canvi.
D’altra banda se sap, segons un recent estudi de Harward, que el lideratge de les dones és: interactiu, horitzontal, incloent, fomentador de la participació, que comparteixen el poder i la influència amb les persones subordinades, i que tendeixen a consumir més temps en exercir-lo.
Ana María Salazar considera que el lideratge es basa en set pilars: la preocupació genuina per a col·laboradores i col·laboradors; sostenir les determinacions davant l’adversitat; ser honesta i sincera; mantenir la integritat; l’equilibri entre “ment i cor”; la curiositat, passió de la vida; i saber sempre el per què i el perqué de les accions. Evidentment, ser transformacionals i saber identificar i subordinar els diversos interessos a l’interès cercat.
Aquesta gran comunicadora, continuà la seva conferència amb un reguitzell d’actituds i recuros per a un bon lideratge enfront d’un lideratge mediocre: gestores de canvis o gestores de rutines; fer la feina i motivar el grup o només fer bé la feina; somniadora i visionaria o rutinària; animadora o planificadora; implicada o controladora, etc.
Però per adquirir un bon lideratge si hi ha una lectura imprescindible, diu Salazar, aquesta és la de l’Art de la Guerra de Sun Tzu.
També volgué dedicar un temps de la seva Conferència a la importància del llengüatge no verbal, ja que aquest manifesta la posició de poder. Cal assenyalar que un 55% de la comunicació humana és a través del llengüatge no verbal, un 38% comuniquem mitjançant el to, el volum i la claretat de la veu, i el 7% restant es degut a les paraules. El llengüatge corporal ens defineix, doncs. Una “postura poderosa” causa una percepció molt potent en l’altre o altra i ens fa sentir la nostra força. Per adquirir postures corporals adequades pel lideratge, recomana visionar el video d’Amy Cuddy “El lenguaje corporal moldea nuestra identidad“.
Finalment sentencià que en la societat el lideratge vertical està per damunt de l’anomenat lideratge horitzontal.
Taula Rodona: Respecte a la personalitat, dignitat i intimitat de les dones i homes en l’àmbit laboral.
Salazar també participaria en aquesta Taula moderada pel Lic. Rommel César Rosas Reyes, Secretari de l’Instituto Nacional de Administración Pública (INAP) i President de l’ Instituto Politécnico Nacional de Administradores Públicos de Mèxic, D.F.
En aquesta taula, a banda de Salazar hi participaren també: Tona Gusi, Coordinadora de la Xarxa Internacional de Dones Periodistes i Comunicadores de Catalunya – Xarxa Internacional de Periodistes amb Visió de Génere, Barcelona, Catalunya; Ana Laura Pineda Manríquez, Directora de Evaluación del Instituto Nacional de Mujeres de Mèxic; Susana Burgos Mazón, Directora de Portavoces, Madrid, Espanya; i Gisela Arriaga Tapia, Consultora i escriptora en imatge pública i lideratge, Mèxic.