Dijous 25 abril 2024

Dijous 25 abril 2024

Compartir

Per a igualtat i violència només el 0,0103% dels pressupostos per al 2016

 

 

Quaranta organitzacions feministes, agrupades en la Plataforma Impacte de Gènere Ja, denuncien en un Manifest l’impacte dels pressupostos generals de l’Estat per al 2016 en la desigualtat entre dones i homes.


Quaranta organitzacions feministes, agrupades en la Plataforma Impacte de Gènere Ja, han fet públic un Manifest en el qual denuncien l’impacte dels pressupostos generals de l’Estat per al 2016 en la desigualtat entre dones i homes.

 

 

5 foto. La partida para igualdad y violencia sólo supone e septiembre 20115 1

 

En aquest sentit, afirmen que “són el tancament d’una legislatura marcada des del seu inici al novembre de 2011 per duríssimes retallades i reformes, com la laboral, que no han augmentat l’ocupació -del cuarto trimestre de 2011 al segundo trimestre 2015. Les persones amb ocupació han baixat de 18,15-17,86 milions- però sí la seva precarietat, augmentant la desigualtat social i de gènere. La retallada pressupostària en igualtat de les dones ha estat del 20,9% al llarg d’aquesta legislatura (2012-16) i del 47,6% respecte al 2009. En 2016 els pressupostos per igualtat i violència són tan sols el 0, 0103% del total “.

Lamenten també que “l’Informe Oficial d’Impacte de Gènere que per octavo any acompanya al Projecte de Pressupostos 2016 segueix, com els anteriors, sense analitzar la quantia en euros dels programes pressupostaris a què es refereix, qüestió essencial del pressupost, ni per tant avaluar si pugen o baixen i si són suficients per als objectius del Pla Estratègic d’Igualtat 2014-2016.
Reitera també l’omissió de l’anàlisi de gènere dels ingressos, i de la Seguretat Social, quan les pensions contributives i no contributives tornen a pujar en 2016 el 0,25%, i les pensions de viduïtat són al centre del debat, sent dones el 93% dels 2,3 milions de persones que viuen d’elles “.

 

Vuit qüestions d’especial influència en la vida de les dones

La retallada del 22% en prestacions per desocupació incrementarà la pobresa i la feminització de la pobresa. Les dones no només reben menys prestacions i ocupen majoritàriament el treball a temps parcial sinó que, a més, en els 4 anys d’aquesta legislatura (2012-2015) la bretxa entre la taxa d’atur de dones i homes s’ha triplicat.


5 foto. La partida para igualdad y violencia sólo supone e septiembre 20115 2

 

Les polítiques d’igualtat de les dones segueixen baixant, tot i les recomanacions del CEDAW. La retallada en un 5,22% del programa 232B “Igualtat oportunitats entre dones i homes” és contrari al punt 15 de les Observacions del Comitè per a l’Eliminació de la Discriminació contra la Dona de Nacions Unides al juliol passat.

El programa contra la Violència de Gènere puja un 6,3%, insuficient per al finançament municipal dels punts d’atenció i el Conveni d’Istanbul. El programa 232C, Actuacions per a la prevenció integral de la violència de gènere, es dota amb 25.228.180 euros. Puja un 6,32% respecte a 2015 i un 5,5% respecte al començament de la legislatura el 2012, però baixa el 10,92% respecte al 2009.
Les organitzacions feministes demanen augmentar de 6-60.000.000 la dotació de la Delegació del Govern per a la Violència de Gènere de convenis amb les comunitats autònomes per finançar els serveis d’assistència jurídica, social i psicològica a les víctimes en tot el territori de l’Estat, que estableix l’art. 19 de la Llei O.1 / 2004, per compensar la supressió del finançament municipal imposada per l’art. 27.3.c) de la Llei 27/2013.

La 5a suspensió de l’ampliació del Permís de Paternitat suposa una legislatura perduda en l’avanç en corresponsabilitat dels pares, mares, Estat i empreses en la cura de la infància.

L’Atenció a la Dependència puja un 6,4% per atendre un 55% més de persones, amb una mitjana de 3 euros al dia per persona, contradient el 5è Objectius de Desenvolupament Sostenible. Les Observacions Finals de la CEDAW per a Espanya recomanaven “restaurar el finançament de l’aplicació de la Llei 39/2006 de Promoció de l’Autonomia Personal i Atenció a les Persones Dependents” però ni el pressupost ni l’Informe Oficial d’Impacte de Gènere l’assumeixen, malgrat ser dones el 67% de les persones dependents i el 83% de les seves cuidadores.

Educació: la LOMCE aposta per la segregada, però no per la infantil, la sexual, ni la compensatòria de desigualtats. Des de la Plataforma Impacte de Gènere Ja sol•liciten corregir la manca d’objectius d’igualtat entre dones i homes de la LOMCE de 2012, coneguda com a “Llei Wert”, en programes transversals i específics, que l’educació segregada per sexes no es financi amb fons públics , i que s’incloguin l’educació per a la igualtat de gènere i l’educació afectivosexual en el currículum educatiu.

Sanitat pública universal i de qualitat, incloent el dret a l’avortament sense discriminació d’edat. Les organitzacions exigeixen l’aplicació del punt 31 de les Observacions de l’2015.07.24 del Comitè CEDAW: a) Restaurar l’accés universal a serveis de salut, inclosa la derogació del Reial decret llei 12/2012, per garantir l’atenció sanitària a totes les dones, independentment de la seva situació migratòria; b) Assegurar que no s’adopta la proposició de llei del PP restringint el dret a l’avortament de les joves entre 16 i 18 anys c) Assegurar la prestació d’un tractament adequat a totes les dones amb VIH / SIDA.

La cooperació al desenvolupament es manté estancada en nivells de principis dels anys 90. Les assignacions pressupostàries en Ajuda Oficial al Desenvolupament per al 2015 es mantenen estancades en el 0,17% del PIB, situant a Espanya en els mateixos nivells d’AOD que a principis dels anys 90 (quan Espanya era encara un donant incipient) ia la cua dels països de la UE-15.

 

Cinc propostes d’esmena als grups parlamentaris

Aquestes organitzacions han fet arribar als grups parlamentaris al Congrés el Manifest al costat de les següents propostes d’esmena:
Pujar el Programa d’igualtat 232B de 19 milions als 31 milions que tenia el 2011, tal com recomana el Comitè CEDAW.

Pujar la partida 450 del Programa 232C (Violència) de transferències a les CCAA per al compliment de l’art 19 de la Llei 1/2004 (punts d’atenció jurídica, psicològica i social a víctimes) de 6 a 60 milions, per pal•liar la supressió del finançament municipal imposada per l’art. 27.3.c) de la Llei 27/2013.

Crear una partida en el Programa 232C per al compliment dels articles 4, 6, 7, 8 i 9 de la Llei Integral del 2004 prevenció de violència en l’àmbit educatiu.

Aplicar des del 2016.01.01 l’ampliació del Permís de Paternitat de la llei aprovada el 2009, eliminant la suspensió i ampliant en 100 milions la partida d’ILT del Programa 221M, aplicant-li l’import de la baixa obligatòria de les funcionàries de la setmana 37 a 40 de l’embaràs anunciada pel Secretari d’Estat de AAPP, Senyor Beteta, que és una mesura discriminatòria.

Reposar la partida 427 del Programa de Transferències del Ministeri de Sanitat a l’IMSERSO per a Atenció a la Dependència, dels 1.162 milions del Projecte PGE 2016 als que tenia en 2010. Fins a la data, han signat el Manifest 40 organitzacions.

 

 

Fotos: arxiu AmecoPress, cedides per la Plataforma Impacte de Gènere Ja

 

 

Compartir

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Amada Santos

Amada Santos

Fotoperiodista i Socióloga. Activista Feminista, Defensora DDHH i Cooperant. Presidenta de la XIDPIC.Cat. Co-coordinadora i Editora de La Independent. Coordinadora Internacional a la RIPVG
Search

Butlletí de notícies

Subscriu-te al nostre butlletí setmanal amb les darreres notícies publicades.

També et pot interessar

Les dones i les revolucions àrabs

La primavera àrab ens porta una tardor després de la revolució de 2011? Amb governs...

CCOO de Madrid interposarà una querella criminal contra Salvador Sostres

Segons el sindicat, l’article “Un noi normal” fa apologia de la violència de gènere, pren...

A la presó el govern democràticament elegit

    La presidenta del Parlament Català, Carme Forcadell, com a rostre representant de les...