viernes 08 noviembre 2024

viernes 08 noviembre 2024

Compartir

Festival Internacional La Jam Barcelona amb swing i danses africanes

Ballarines d’alt nivell, van fer exhibicions, classes i van participar en les competicions de  la segona edició d’un Festival co-organitzat per una dona, Alba Casadellà Almar, que va reunir a més de 500 persones durant 3 dies que van celebrar  la fusió de la cultura del jazz i el swing amb altres disciplines de dansa urbana africana.

Des del divendres 3 al diumenge, al BIG C, un local industrial especialment condicionat del Poblenou, tothom va gaudir de música de bons grups que amenitzaven les nits, improvisacions amb diversos músics de jazz de gran prestigi que acompanyaven els tallers i les classes durant tot el dia. Un festival en el que hi ha hagut de tot, a més de classes de swing i afrofusió, exhibicions, batalles de ball entre diversos grups i taules rodones.

La Jam Barcelona és un festival internacional que en la seva segona edició ja s’ha convertir en un referent europeu. Més de 30 músics de swing, i més de 20 ballarins professionals  d’aquí i sobretot  de l’escena internacional reconeguts en el món de la dansa, tant de swing com d’origen africà.  Cal destacar la música de la banda de Montpellier Carolina Reapers, o la catalana Swing Shot  i els balls de la prestigiosa ballarina LaTasha Barnes d’Estats Units, i el reconegut ballarí Oulouy, d’origen de Costa de Marfil i resident a Barcelona.

La co-organitzadora i directora d’aquest festival Internacional es Alba Casadellà, que forma equip amb Josep Maria Farfan (Mago) organitzen des de fa 10 anys un altre festival internacional de swing anomenat Swim Out Costa Brava. Una bona experiència per posar-ho en marxa en Barcelona. Alba es confessa enamorada del swing, com a ballarina i com a professora, però també de la comunicació, que és la seva dedicació  professional actual. És politòloga i especialitzada en comunicació digital. Actualment treballa a l’equip de comunicació del CCCB. Alhora és presidenta de l’associació Windy Hoppers, a través de la qual co-organitza els festivals de swing com el que ha tingut lloc aquest dies, i el Swim Out Costa Brava. “La major part del meu temps lliure el dedico al swing”, ens confessa. 

La podies veure recorrent de dalt a baix l’amplia sala Big C, moltes vegades. S’ocupava de que tot sortís a la perfecció, i a l’hora convinguda. La música, els balls,  la redistribució dels espais, i compaginava aquest control continuat amb la seva tasca digital d’organització, i comunicació a a la oficina situada a dalt del local. La seva responsabilitat no és gens fàcil, perquè sempre hi ha nervis i cal saber comunicar-se i organitzar a músics i dansaires en diversos idiomes.  I sempre amb un somriure als llavis. 

Feminista convençuda, Casadellà s’ha envoltat d’un equip, on si bé els tècnics són en la seva majoria homes, l’ organització del festival té una àmplia perspectiva de gènere, i per aquesta raó l’equip de producció està liderat i compost majoritàriament per dones. L’equip audiovisual també està format per dones, les mestres de cerimònies són dones, l’equip de DJs té paritat i, en general, es prioritza establir col·laboracions amb empreses liderades per dones, com Manduca Healthy Corner, encarregada del bar de l’esdeveniment, Creperie de Marione, que oferia creps a les nits, o les marques de sabates Slide & Swing, Jazz’n’Fashion, From Chloe Hong o Harlem Shoes. El festival també té un Punt Lila i un equip de dones que s’ocupen de la prevenció o acompanyament davant qualsevol tipus d’assetjament o agressió sexual durant l’esdeveniment.

Cal destacar que en aquesta segona edició, l’esdeveniment s’ha consolidat com a espai de promoció de la cultura de la musical, balls vinculats al jazz i d’intercanvi de coneixements amb altres disciplines de l’escena de les danses urbanes africanes.

Entre la llista de participants s’ha pogut gaudir dels balls de ballarines i ballarins de molts països del món, com Taiwan, Corea del Sud, Marroc, Estats Units, França, Italià i Alemagna, entre altres. Entre totes les activitats que ha ofert el festival, un dels moments més destacats ha estat la festa final del diumenge, amb la celebració de diferents batalles entre ballarins de danses urbanes africanes i ballarins de danses de swing. Una de les batalles més aclamades entre el públic ha estat la del ballarí d’Afrofusió d’origen de Costa de Marfil, Oulouy contra la ballarina estatunidenca de jazz i house LaTasha Barnes.

Ballarines d’origen africà o afroamericà excepcionals

Entre les ballarines que en el Festival han desenvolupat tallers i masterclass de danses africanes per a tothom, destaquem a Fatu Afrikangyal i a LaTasha Barnes. Fatu va neixer a Barcelona, i és d’origen de Mali. És  ballarina i coreògrafa d’estils urbans africans com el Naija fusió o l’Azonto. També realitza moltes coreografies fusionant diferents estils (Afrofusió). La seva  carrera como a ballarina professional va despuntar el 2013 junt amb el col·lectiu de dansa Attitude dancehall crew, però des de fa temps treballa en solitari i és cofundadora del grup i associació cultural Melanin team. Barnes és una artista de dansa i transmissora de la tradició de la dansa social afroamericana d’Estats Units, guardonada internacionalment. Podeu consultar la seva trajectòria a La Jam de Barcelona.
Una ballarina i dinamitzadora destacada va ser també la professora croata Helena Kanini Kiiru.

Cal destacar la orientació solidaria, feminista i i inclusiva d’aquest esdeveniment. L’organització va oferir una beca de formació per introduir la cultura del jazz i swing dirigida a ballarins afro-descendents d’altres danses urbanes de Barcelona. En aquesta beca hi han participat joves del Moving Dance Project, projecte de dansa amb joves migrants vinculas al Pla Acollida Poblesec x Tothom, entre d’altres.

El Festival ha volgut unir la música al carrer de les danses de swing i africanes. Segons comenta Casadellà, “cal reconèixer que el llegat dels balls de swing són originaris de la cultura afroamericana. La comunitat internacional de swing posa sobre la taula que hi ha hagut una apropiació cultural del lindy hop, i altres balls de la cultura del jazz, i que al llarg dels anys hi ha hagut obstacles financers, administratius i de tota mena a la participació de ballarins negres a l’escena del swing i això ha afectat la transferència inter-generacional del llegat dels balls de swing, originaris de la cultura afroamericana”. Més info a La Jam Barcelona

*Fotos de La Jam Barcelona per Nuria AguadeRobin Harvey

Compartir

Deja una respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *

Picture of Julia López

Julia López

Periodista, amb més 40 anys d’experiència en el món de la comunicació i com a redactora de mitjans. Co-fundadora i coordinadora de l’Associació Món Comunicació (AMC).
Search

There is no Event

Boletín de noticias

Suscríbete a nuestro boletín semanal y a las últimas noticias publicadas.

También te puede interesar

Barcelona: Exposició fotogràfica de Laia Abril: Sobre l’avortament / La Independent / Notícies Gènere

No hay traducción disponible Una història de misoginia – Capítol U: sobre l’avortament i les...

tere_moll

Dudas después de las primaveras árabes

¿Es el nuevo modelo de democracias islamistas emergentes después de años de dictaduras, mejor para...

Cuadernos Feministas, 15 años de trabajo

Cuadernos Feministas es una publicación que nació como respuesta a lo que en 1994...