sábado 27 abril 2024

sábado 27 abril 2024

Compartir

Dones periodistes de la Mediterrània: mateixos problemes amb diferents cares

No hay traducción disponible

Elena 1

Fotos: Lidia Vilalta

Del 19 al 21 de maig va tenir lloc al Palau de Pedralbes de Barcelona la conferència internacional sobre la Participació de les Dones a la vida econòmica, organitzada pel Secretariat de la Unió per la Mediterrània a on diversos expertsi expertes provinents dels governs, institucions i societat civil  van parlar de com promoure la participació de les dones a la vida econòmica de la regió Euro-Mediterrània.

 

A un dels tallers que es van dur a terme es va poder escoltar a dones periodistes d’ambdues riberes parlant del paper dels mitjans de comunicació en el foment d’aquesta participació econòmica de les dones i de la situació de les periodistes a la regió.

Una de les qüestions que van quedar clares al taller sobre La participació econòmica de les dones i el paper dels mitjans, moderat per la reportera d’origen libanès Marysaloun Nassar, de France 24, va ser que si no es dona visibilitat als mitjans a les accions i els projectes que les dones duen a terme al món dels negocis, no es podrà avançar en aquesta major participació. També es va remarcar la dificultat per a que hi hagi expertes en economia als mitjans, ja que no n’hi suficients disponibles.

 

Situació de les dones periodistes al Sud del Mediterrani

Es va parlar de com a molts països del Sud de la Mediterrània hi ha molta presència de les dones als mitjans, com per exemple, a Algèria, on les dones són el 25% dels periodistes però al sector audiovisual són el 60%, ocupant només el 5% dels llocs de responsabilitat, però sent la majoria d’estudiants de periodisme dones. A aquest país en concret les periodistes es troben amb moltes dificultats de seguretat per desenvolupar la seva feina.

 

Elena foto 2

 

La palestina Safa Nasr El Din va parlar de la poca presència de les dones als llocs de decisió dels mitjans al seu país, no és d’una dotzena en total,  tot i estar organitzades en una coalició, Business Women in Media i del problema de l’assetjament sexual que pateixen moltes dones periodistes, molt difícil de denunciar.

Segons Amel Belhadja Ali, redactora en cap de Webmagercenter, un diari econòmic electrònic tunisià, no es tracta del número de dones als mitjans, sinó de les oportunitats que tenen d’arribar a llocs de decisió. Així, segons dades del Sindicat Nacional de Periodistes Tunisià, a Tunísia, les dones són la meitat de professionals del sector periodístic però només el 15% dels directius al sector premsa, tot i que en el sector audiovisual ocupen el 52% d’aquests llocs directius.

Sarah Bouchetob, periodista tunisiana que treballa al Med Media Institute a Bruxel·les i també membre de Sindicat de Periodistes tunisià i de la FIP, va ressaltar aquesta feminització dels mitjans al seu país, també en part perquè es paga molt malament i les condicions són cada cop més precàries i molts homes abandonen els mitjans, i va destacar que s’està fent un treball perquè més dones s’impliquin als òrgans directius del seu sindicat.

 

 

Visibilitat de les dones

Per la seva banda, la coneguda periodista franco-marroquina Leila Ghandi, que realitza i presenta un programa estrella de la cadena 2MTV i 2M Monde amb més de 2 milions d’audiència, va destacar el paper dels mitjans occidentals en una representació molt estereotipada de les dones mediterrànies i proposa una representació alternativa, més d’acord amb les diferents realitats.

 

 

Elena foto 3

 

En aquest sentit,  Safa Nasr El DIn, va ressaltar la importància dels “role models”, com ara les dones directives o les dones emprenedores per tal de presentar nous models d’èxit de dones als mitjans, allunyats dels estereotips més tradicionals. Per altra banda, va expressar que els mitjans no han reflectit suficientment bé el paper de les dones al conflicte palestí-israelià.

Així, segons Edith Manosevitch, de la School of Communication del Netanya Academic College d’Israel, tots els temes de dones de l’Orient Mitjà que es tracten als mitjans estan relacionats amb conflictes polítics i bèl·lics, i no es parla d’altres realitats, com el seu paper a l’economia. Des de la seva escola, Manosevitch està promovent una esfera pública transnacional online on es visibilitzin les dones de la zona.

 

Conclusions

Desprès d’un interesant debat sobre la pertinença de fer programes només per a dones o sobre si hi ha uns temes que interessen més a les dones que d’altres, com a conclusions del taller van sorgir els objectius de crear més connexions entre la societat civil i els mitjans, la demanda de més òrgans de regulació de la professió, la reclamació d’un paper més responsable dels mitjans públics, la necessitat d’una formació específica per als i les professionals per tal d’acabar amb els estereotips i la necessària sensibilització dels mitjans occidentals per tal d’acabar amb els clixés sobre les dones del Sud.

 

Compartir

Deja una respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *

Search

There is no Event

Butlletí de notícies

Subscriu-te al nostre butlletí setmanal amb les darreres notícies publicades.

També et pot interessar

Para una paz que sea la nuestra

No hay traducción disponible   foto:todosloscaminoshaciati.blogspot.com Escribo esta reflexión en unos momentos en que la...

Louise Glück, la poeta Premio Nobel de Literatura 2020

            La poetisa estadounidense Louise Glück ha sido galardonada con...

L’empoderament de la dona, més enllà del propi cos

El dèficit estructural d’igualtat de drets que hem patit, i encara patim les dones, és...