jueves 18 abril 2024

DENÚNCIA – COMUNICAT DE PREMSA: presentació querella per bombardeigs italians de Barcelona (1938)

Divendres, 1 de juny de 2012

A les 11.00 h.

Ciutat de la Justicia – Barcelona

DENÚNCIA – COMUNICAT DE PREMSA

Fa un any, el 2 de juny de 2011 l’Associació Altraitalia va presentar a l’Audiència Nacional, juntament amb dues víctimes supervivents dels bombardeigs de 1938 de la Barceloneta, una denuncia contra l’Estat italià per crims de lesa humanitat.

L’Associació AltraItalia, creada el 25 abril de 2009 (en el 64 aniversari de l’alliberament del feixisme), reuneix antifeixistes italians que viuen a Barcelona.

Una de les activitats de l’associació consisteix en el treball de recuperació de la memòria històrica- de l’antifeixisme italià en territori espanyol, amb especial referència a la guerra civil 1936-1939.

El grup “Altramemoria” durant els darrers tres anys ha, entre altres coses, recopilat els materials necessaris, incloent-hi els testimonis de les víctimes – per l’elaboració de la denúncia pels atemptats duts a terme per l’aviació i la marina feixistes entre 1937 i 1939 i que van costar la vida a més de 6 500 catalans.

Que l’Estat italià demani perdó!

Les tropes i l’armament enviats per Mussolini van ser decisius per al triomf del cop d’estat militar de Franco contra un govern elegit democràticament. L’”Aviazione Legionaria” va executar els primers bombardeigs de saturació dirigits expressament a assassinar i terroritzar la població civil d’una gran ciutat.

Per aquests crims i per la violació de la legalitat internacional l’Estat italià (contràriament a l’alemany) mai ha pagat cap indemnització i ni tan sols ha demanat perdó.

És més: en els últims vint anys, enmig d’un clima de revisionisme històric creixent, en diverses ciutats italianes (com Roma, Trieste o Arezzo) es mantenen o fins i tot s’inauguren espais dedicats a membres de les tropes feixistes que van participar a la guerra d’Espanya. Una pàgina silenciada de la història, i de la seva memòria, italiana.

Nosaltres creiem que per construir una nova Europa dels pobles sobre una base de valors compartits cal restablir la veritat històrica.

I per fer-ho cal obligar l’Estat italià a assumir les seves responsabilitats institucionals.

Víctimes dels bombardeigs, historiadors, estudiants i treballadors italians que viuen a Catalunya han col·laborat amb un grup d’advocats i associacions de veïns per presentar aquesta denuncia a l’Audiencia Nacional, a Madrid.

No obstant l’Audiencia Nacional, amb una resolució sospitosament ràpida, es va negar a entrar en el mèrit de la nostra denuncia tot al·legant “no competencia territorial” (sic!).

Hem decidit doncs tornar a presentar la querella, aquest cop als jutjats de Barcelona. Sería realment ridícul que també aquest cop la nostra querella acabés arxivada per “falta de competència”. En aquest cas presentariem un recurs al Tribunal Europeu: els crims de lesa humanitat han de ser jutjats!

Mai podrá haver-hi pau sense justicia!

EL VENTRE QUE VA DONAR A LLUM EL MONSTRE ENCARA ÉS FECUND (B. Brecht)

Més info: www.altramemoria.org