Sònia Pau, periodista
Ca la tia Justa
Marta Plujà i Calderon
Ediciones Oblicuas
Les violacions continuades que viu l’Aurora, una nena d’uns nou anys, per part d’un familiar proper poden ser un bon material per a una novel·la. La creació del violador requeriria una bona feina d’estudi per construir una ment perversa. La descripció dels escenaris de les agressions podria anar des d’uns espais quotidians de la família o bé situar els fets en indrets amagats escollits per l’adult precisament per allunyar-se del dia a dia i de tothom que sap els seus noms i cognoms. I així tot. Però Marta Plujà que ha escrit les violacions continuades que viu l’Aurora no ha hagut de triar ni imaginar, només ha hagut de recordar. I no s’ha hagut d’inventar cap personatge, sinó descriure el seu familiar, uns deu anys més gran que ella. Ni construir l’escenari dels fets, només ha hagut de retornar a una casa de la família.
‘Ca la tia Justa’ és una novel·la basada en fets viscuts per la mateixa autora. És un relat immensament colpidor. Esgarrifós. Rotund. Imprescindible. Durant molts anys, Plujà, que és periodista, havia enterrat els fets de forma inconscient. Als 47, arran d’un ictus, va començar a recordar-los i tot se li va capgirar. A mesura que va anar recuperant la memòria va anar estirant el fil dels records i va anar descobrint la gravetat d’uns fets que li van marcar la vida. Plujà va escriure aconsellada per la seva terapeuta i ara rep molts missatges de dones que també van ser violades en la infància i s’agafen a la valentia de l’escriptora per haver-ho explicat per també ser valentes elles i verbalitzar-ho. El llibre está servint per trencar silencis i fer que la vergonya i la por que les havia fet no recordar o callar durant molt de temps passin a l’altra banda, a la dels agressors.
Silenci, vergonya, culpa i por són elements essencials en les històries de violacions. Són elements essencials en les 198 pàgines del relat de ‘Ca la tia Justa’. “Ja he callat prou”, diu ara Plujà en les entrevistes i en les presentacions del seu llibre.
