Monday 07 October 2024

Monday 07 October 2024

Share

Les empresàries tenim qualitats i formes de fer que hem de compartir

 Més de 200 professionals i emprendores i emprenedors es van donar cita el dia de Sant Jordi, al Palau de Congressos de Barcelona, per analitzar el paper de les dones en l’entorn empresarial. En el II Fòrum nacional sobre lideratge femení i empresa: “Temps de Dones”, on es va defensar el “valor afegit” que comporta el lideratge de les dones.

Al carreró sense sortida en què es troba la situació econòmica, el món empresarial ha d’assumir els valors ancestrals femenins que cada vegada són més necessaris. Per anar cap endavant “El bon líder defensa els interessos dels seus per sobre dels propis”. I això és el que han fet les dones des de sempre en la seva vida familiar … “Prou d’egoisme empresarial. Ja no és sostenible pensar només en un mateix i en la llei del màxim benefici caigui qui caigui “. Les paraules del primer conferenciant Enrique de la Mora, escriptor i consultor de management eren una mostra de que estàvem davant d’un fòrum on es parlava clar i on es contemplarien  noves perspectives. “Les directives ja no han de tenir por de ser titllades d’ambicioses – que en el bon sentit de la paraula és aconseguir un fi”. “Elefants, àguiles, llops … són exemples de comportament animal que es poden aplicar en positiu a les directives”. Segons de la Mora, també cal recordar que el paper de les dones per a gestionar conflictes és fonamental, necessari per a un bon líder “. La seva xerrada: “Desperta l’animal que portes dins, Comportament animal i Lideratge femení “va aconseguir una gran empatia entre el públic assistent, la majoria dones que van participar activaments als coloquis, i que com algunes vàren explicar després en grups, estan fartes de “barallar-se” cada dia amb caps que no saben dirigir un equip.

 Per la seva banda, Carmen Garcia Ribas, directora del Màster en lideratge de la Pompeu Fabra, va insistir que cal fugir del “Síndrome Maripili” ser positives, i tenir un bon pla, ser estratègiques. També a la inauguració, Francina Vila, regidora de Dones i Drets Civils de l’Ajuntament de Barcelona, comentà que “Les dones emprenedores han demostrat de sobres que comparteixen passió, visió, coratge, i positivitat, i no obstant això segueix havent-hi un desfasament entre el nivell educatiu i els llocs de responsabilitat. Tan sols un 11% dels comitès de direcció estan ocupats per dones. Per tant, és important que seguim treballant perquè el talent femení no es perdi. Cal que el talent es visualitzi “.

 

 

Estratègies per al desenvolupament professional

En aquest fòrum, en el qual han participat més de 15 expertes, s’ha abordat des de diferents angles el paper crucial de la dona en l’empresa, per tal de proporcionar als i a les assistents eines per créixer en l’àmbit professional. “Resiliència, il·lusió i esforç”, són qualitats per al desenvolupament professional, que més es repeteixen, va destacar  Amparo Díaz-Llairó en la seva presentació de la taula rodona amb la qual s’iniciava el bloc:  “Estratègia per al desenvolupament professional”. Diaz-Llairó va posar el focus en el personal branding, com a arma eficaç en l’actual context empresarial. Entre les participants hi havia Mònica de Oriol, empresària i presidenta de Seguriber Humà; Helena Guardans, empresària i presidenta de Sellbytell; Maite Poyos, directora de RRHH de Deloitte; Maria Obiols, directora de RH de Desigual i Almudena Gallo, directora de RRHH de Criteria CaixaHolding. Totes han format part d’aquesta taula, moderada per la periodista Mar Galtés,on es van mostrar assertives, i femenistas incidint en el que realment estan vivint les dones directives. I també totes van estar d’acord en què les empresàries estan en el nou paradigma, i ja no reclamen “conciliació” per a elles, sinó per a totes les persones. “Una empresa que concilia, i en què treballadores i treballadors, poden disposar del seu temps amb responsabilitat, és una empresa mes productiva “.

No obstant això també hi van haver algunes intervencions menys feministes, com la d’Ester Casademont, membre de la Junta Directiva d’AED, Asociacion Espanyola de Directius, que comento de manera contundent: “cal deixar de parlar ja d’igualtat, perquè això ha estat ja superat “, que va presentar a Eugènia Bieto, directora general d’ESADE, com a exemple d’aquesta” superació “. Bieto, que va donar una veritable classe magistral en òptica feminista, va parlar de les claus del lideratge en el moment actual, en què” res tornarà a ser com abans “, és exercir una altra manera de dirigir. En tots els àmbits de lideratge, les dones tenen molt per aportar, tant en el de la posició o jeràrquia (tradicionalment masculí), com en de la influència (més femení), perquè són les dues cares de la mateixa moneda. Dues dimensions necessàries i complementàries. La funció bàsica del líder és canviar les coses i crear noves realitats a través dels altres “. Per Bieto, resiliència, adaptació, anticipació i transformació són essencials, i va posar el focus en la responsabilitat social. “Necessitem líders a curt, mitjà i llarg termini que ens ajudin a anar cap a una societat millor”

 

Posar en valor nous procediments directius

“Les dones hem de posar en valor nous procediments directius”, assenyalava Ana Bujaldón, presidenta de FEDEPE a l’inici de la taula rodona formada per María Gómez de Pozuelo, CEO de Womenalia, Helena de Felipe, presidenta de AFAEMME i Gosia Pajkowska, directora de comunicació de Vente Privée. “La superació de la barrera del gènere que ens han possat”, ha estat la reflexió conjunta d’aquestes professionals, que abasten fórmules noves, reivindicant el valor de les persones, per sobre d’altres conceptes. Malgrat tot, per a De Felipe, encara estem  en el camí, perquè la “corresponsabilitat” encara es un tema de dones, i esperem que esdeveniments com Temps de Dones exerceixen de catalitzador.

 

La creativitat com a qualitat essencial, ha estat un altre dels temes en què s’ha aprofundit al fòrum. En aquest cas, ha estat Arantzazu Valladares què ha establert les coordenades de la creativitat com a eines d’innovació. “Hi ha una bretxa creativa en el món. Per això, posem sobre la taula importants raons per invertir en creativitat: alta rendibilitat, coneixements, genera innovació i oportunitats per sortir de la crisi”. Després d’aquesta taulad’intervencions, en què les persones assistents han adquirit també un paper clau amb la seva participació, Blanca Valero, presidenta de Emprenaria, va abordar l’èxit emprenedor vinculant conceptes com passió, visió, coratge, col · laboració i positivitat. “Cal ser molt estrictes a l’hora d’elegir els nostres col·laboradors, que ens han de complementar, sempre”. “La positivitat és una de les potes de la resiliència, habilitat clau per triomfar”, ha assenyalat aquesta experta. Per la seva banda, Alícia Pomares, sòcia fundadora de Humainnova, va  assenyalar com a eixos centrals de la seva ponència la importància que estan adquirint les xarxes socials en l’entramat corporatiu. “Les xarxes socials promouen innovació a l’empresa, gràcies a l’intercanvi d’informació. Més de reduir costos, aquestes eines redueixen costos i fomenten el treball l’equip”.

La dissenyadora Agatha Ruiz de la Prada va ser qui va posar la cirereta final d’aquest fòrum, amb el seu lema “Atrevir”, que va defensar com una de les idees, que aquesta visionària de la moda destaca com a essencials per triomfar: “totes les coses que faig, les faig amb la mateixa il·lusió. La crisi em fa” apuntar-me a tot “, és molt important participar en actes, esdeveniments , projectes, de vegades sense ànim de lucre … “


 Lliurament dels Premis Temps de Dones

 Finalment, l’esdeveniment es va finalitzar, després de l’actuació de Les Xandrines, caracteritzada pels seus tocs d’humor i ironia, amb el lliurament dels Premis Temps de Dones, que en la seva segona edició han recaigut en:

• Premi TDM Creativitat i Comunicació: Icíar Bollain.

• Premi TDM Iniciativa i Projecció Empresarial: Teresa Gonzalo

• Premi TDM Trajectòria Professional: Margarita Salas

• Premi TDM Innovació: Maria A. Blasco

 

Més informació

 

*Resum base: Irene Santos. Redacció Edecom 21(EDECOM, organitzadora de l’esdeveniment, és un grup de comunicació estratègica que ofereix serveis integrals de comunicació i solucions creatives i innovadores).

Share

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Picture of Julia López

Julia López

Periodista, amb més 40 anys d’experiència en el món de la comunicació i com a redactora de mitjans. Co-fundadora i coordinadora de l’Associació Món Comunicació (AMC).
Search

There is no Event

Newsletter

Subscribe to our weekly newsletter with the latest published news.

You may also be interested

Ajuda en acció: Projecte d’atenció a la infància

“Això no està en les mans d’un o d’una, però sí en les de tots...

DAPHNE CARUANA GALIZIA: One step toward Justice!

Per GAMAG Europe. GAMAG Malta. Tuesday 23 February DAPHNE CARUANA GALIZIA: One step toward Justice...

Una vaga feminista llibertària, antiracista, antifascista, diversa i col·lectiva

OPINIÓ Si em pregunten com desitjaria que fos la Vaga Feminista aquest 2019, respondria:...