Wednesday 24 April 2024

Wednesday 24 April 2024

Compartir

EUA: En els mitjans, per cada 5 homes hi ha 1 dona / La Independent / Notícies gènere

 

De cada sis noms que apareixen en els mitjans d’ Estats Units, cinc són masculins, així ho van determinar sociòlogues nord-americanes en analitzar les notícies de centenars de mitjans amb tècniques de big dada, que revela el desequilibri informatiu.

 

 

Aquest desequilibri, sostenen les analistes, és més patent quan es parla de polítics i polítiques, directives i directius, portaveus i experts i expertes. El sostre de paper, reflex del sostre de vidre que impedeix a les dones arribar a llocs de poder, invisibilitza a la meitat del món, assenyalen.

Les analistes proposen fer la prova i demanen revisar un diari o llegir un mitjà digital d’informació general, després suggereixen comptar quantes vegades apareixen noms femenins i masculins, tant els protagonistes de les informacions com a experts o expertes que hi apareguin. “Deixi’ns ho endevinar. Gairebé amb tota seguretat, el resultat s’inclinarà a favor dels homes “.

Disposats a donar una xifra exacta a aquest fenomen, un equip va investigar més de dos mil mitjans de Estats Units, entre 1983 i 2009, i va concloure que per cada sis noms que apareixen als mitjans, cinc són masculins i només un de femení.

“Descobrir que les dones suposen menys del 20 per cent de les persones que surten a les notícies va ser sorprenent i decebedor”, admet Sinc Eren Shor, sociòloga de la Universitat McGill, al Canadà, i autora principal de l’estudi, publicat a l’ American Sociological Review.

Aquest desequilibri, en totes les seccions, va ser més patent en les seccions d’Esports i Economia, i s’accentuava amb persones conegudes, de la política, directives, portaveus i expertes, però quan s’esmentava a gent que no era famosa, la proporció s’ igualava.

Les investigadores van trobar també aquest desequilibri en els diaris on line analitzats els últims cinc anys i en una mostra aleatòria de Facebook recollida el 2014.

“Estem parlant dels Barack Obama i Hillary Clinton del món”, compara Sinc Eren Shor, que ha establert una relació entre el sostre de vidre contra el qual xoquen les dones per ascendir als llocs de poder i el seu reflex en els mitjans: el sostre de paper. Com les i els periodistes se centren en cobrir el que succeeix en els nuclis de poder, si en aquests no hi ha paritat, tampoc n’hi haurà a les notícies que escriguin sobre aquestes esferes.

 

Milions de dades amb big dada

Per arribar a aquesta conclusió, van treballar quantitats ingents de dades, el que es coneix com big dada, amb milions de noms processats de forma automàtica. Per a això personal d’informàtica de la Universitat Stony Brook de EE.UU, van dissenyar un programari específic que rastrejava la xarxa i era capaç de recollir dades sobre els noms de milions de persones en centenars de mitjans de comunicació, com diaris, canals de televisió o blocs.

“La determinació del gènere s’aconseguia amb un procés anomenat resolució d’anàfora, que consistia en comparar el nom en qüestió amb el cens dels Estats Units”, explica la sociòloga. Fins ara, cap estudi d’aquest tipus havia utilitzat big dada, i el processament de les dades s’havia realitzat de forma manual, amb les limitacions que comporta.

Alguns d’aquests dos mil mitjans són tan conegudes com The New York Times, Boston Globe, Washington Post, The New York Post o Los Angeles Times. L’estudi no reflecteix diferències entre mitjans liberals i conservadors.

La periodista Cindy Chang treballa a Los Angeles Times, cobrint el Departament del Xèrif del comtat de Los Angeles, Califòrnia, el més gran de tot el país. “Jo no penso si els protagonistes dels meus articles són homes o dones, llevat que el gènere sigui rellevant per a la història”, explica Chang a Sinc.

En la seva opinió, considerar el sexe quan no és rellevant per a la informació suposaria un tipus de biaix. Si en els mitjans apareixen menys dones és fruit del desequilibri de gènere existent en les institucions que es cobreixen informativament i a les que s’acudeix a la recerca d’experts. “La cobertura dels mitjans no és més que un reflex d’això”, subratlla.

Segons dades de l’Organització Internacional del Treball, només el cinc per cent dels directors executius de les grans corporacions globals són dones. En l’esfera política, en aquest 2015 les congressistes dels Estats Units sumen el 19 per cent del total dels seus integrants.

A Espanya la situació millora tímidament, les dones que arriben a consells d’administració d’empreses que cotitzen en borsa, freguen el 12 per cent, mentre que les parlamentàries gaudien de major representació, amb un 42,1 per cent el 2011. Però aquesta xifra cau a la meitat si parlem de llocs clau de les cambres autonòmiques, als quals només arriba el 21,8 per cent.

La revista ELLE llança la campanya #morewomen (més dones), acompanyant-la d’un vídeo en què aquestes apareixen infrarepresentades en moltes esferes de la vida pública, com a institucions oficials, cimeres internacionals o fins i tot grups de música, restaurants i programes de televisió.

Compartir

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Drina Ergueta

Drina Ergueta

Periodista y antropóloga. Comunicación y feminismo son sus temas predilectos desde hace más de una década. Articulista en medios bolivianos y portales feministas de España/México.
Search

There is no Event

Butlletí de notícies

Subscriu-te al nostre butlletí setmanal amb les darreres notícies publicades.

També et pot interessar

Barcelona:”Els internats de la por “Montse Fernandez Garrido y mas”

  La pasada semana TV-3 emitió un documental en su programación de “Sense Ficció”, llamado...

Sílvina Molina de TELAM: enxarxades tenim cura unes de les altres

    Silvina Molina, de l’agència nacional de notícies d’Argentina TELAM, és a Barcelona per...

Bolivia: Per primera vegada dues dones presidiran la Cambra de Diputats i el Senat

 La Xarxa de la Coordinadora de la Dona, de Bolívia (conformada per 26 organitzacions), es congratula...