Thursday 25 April 2024

Thursday 25 April 2024

Gisella Evangelisti ok

Compartir

De mares a mestres, sense deixar-hi la vida: quatre casos italians.

 

 

En una primavera confinada, Itàlia ha deixat de cantar i aplaudir dels balcons al nostre heroic personal  sanitari (en gran part dones), entre vells problemes (els feminicidis no han parat) i noves pobreses.

En aquest relliscós panorama, les dones s’enfronten, si o si, a situacions inèdites, com el tancament de les escoles. Vegem quatre casos, de tenacitat, compromís, creativitat.

 

T.A. (prefereix l’anonimat), de 43 anys, ha viscut gran part de la seva vida fora de país, amb experiències de treball apassionants, entre elles l’ensenyament de literatura hispana a la universitat de Harvard. Ara ha hagut d’aparcar les seves investigacions per ser mare i mestra alhora de S., de 8 anys, apassionat de futbol i dinosaures, per acompanyar-lo en les tasques i aconseguir que aconsegueixi, per exemple, escriure ben recte sobre línies, en comptes de desplaçar- en diagonal per tota una pàgina, o treure pells de plàtans oblidades sota el seu llit. El seu pis a la ciutat de Pàdua no és gran, però compta amb una terrassa de 4 metres per 4, que en els dies assolellats pot esdevenir taller de pintura o pista de ball, o gimkanes inventades pel nen. La mare li ha organitzat la vida amb horaris definits: el matí hi ha classes on line des del seu col·legi bilingüe italo-anglès, en una tablet en prèstec pel col·legi, a la tarda hi ha tasques i jocs. En la seva curta vida S. ha hagut de canviar escola o país cada gairebé any, ara per sort té mestres amb prou simpatia, i gràcies a la quarantena, la dedicació a temps complet de la mare. Quan pot, hi ajuda també el seu pare, que viatja amb freqüència a l’exterior per treballs de gran responsabilitat. Els resultats són a la vista. El nen s’expressa cada vegada millor en els dos idiomes familiars, més una mica d’espanyol, ha après a fer petits documentals, i envia vídeos als seus avis amb exercicis físics adaptats als seus ossos oxidats. En família ha après a fer servir una frase màgica: Puc ajudar en alguna cosa? Li responen sempre amb un sí! entusiasta. Així, ajuda a carregar i descarregar la rentadora, baixar les escombraries i preparar la taula.

És clar, hi ha gran buits, sigui en la mare o en el nen. Quan la mare se sent massa tancada entre les quatre parets, poden servir-unes trucades entre amigues del món (una d’elles metgessa en un hospital de Madrid), per deixar anar llàgrimes i rialles. Curiosament, per al nen la passió per l’escola de futbol o el Barça sembla haver-se esfumat. Enyora més els jocs i bromes amb els seus petits companys i petites companyes de l’escola. Tot d’una un dia diu a la mare: “Gràcies mama, has estat magnífica ensenyant-me a estudiar i concentrar-me. Ara puc seguir sol, vull provar de ser independent”. En el primer dia de llibertat del confinament, (encara sense poder tocar-se amb qui no sigui un familiar), el veig abraçant fort a la seva mare. “Cal gaudir els moments d’amor”, comenta sàviament. Doncs mai se sap, a la vida.

 

 

 

 Elena Machioro

 

 

Elena Marchioro, 40 anys, mestra d’una escola pública al camp del Veneto, amb estudis d’art a Venècia, s’ha trobat en un moment crucial de la seva vida, havent de lluir talents coneguts i desconeguts. Ara mestra on line a la seva escola primària, segueix en els estudis als seus tres fills (de 13,11 i 6 anys), a més de representar als pares i a les mares en una d’aquestes escoles, que es troben sota l’aclaparament de les circumstàncies. Té un ritme esgotador. Li arriben al menys uns 60 missatges a el dia, des de l’alumnat, les col·legues i les mares, demanant-li ajuda per solucionar problemes, organitzar tasques, consolar afliccions. Una col·lega s’ha suïcidat. A més de preparar classes lluitant amb app i noves tecnologies, amb la filla més petita que la interromp contínuament, Elena ha de preparar esmorzars, dinars, berenars i sopars per a la família. La seva assistenta va haver de confinar-se i la mare, uns kms més lluny, no pot ajudar-la sinó enviant-li dosis industrials de pasta preparada amb amor, i amb els ous frescos de les seves gallines. El seu marit fa les compres, dóna suport moral però s’ha d’encarregar d’una empresa que ara té més clients que mai, entre els / les que han deixat la vida terrenal.

Com ha respost Elena, com a dona i professional, a aquests desafiaments multitask, sense ser una Wonder woman ni aspirar a la santedat, i què suggereix per a l’escola post Covid?

“Els primers temps han estat caòtics, intentant bregar, sense suficients línies guies, plataformes i calendaris clars, amb les noves tecnologies. No comptant encara amb elles totes les escoles italianes, crec que s’estan accentuant les diferències entre els que tenen mitjans, i els més vulnerables, per ser pobres, o nens / es amb problemes d’aprenentatge. La nostra petita escola (5 classes) valora molt el joc i l’afectivitat, i ara les mestres no hem de perdre aquesta riquesa tornant-nos tecnòcrates interessades només en l’aspecte acadèmic. De fets, el nostre nens i nenes enyoren preparar els seus espectacles de teatre i dansa, les passejades “a descobrir el món”. En general, han aflorat les debilitats i els aspectes positius del nostre sistema escolar. La mestres més compromeses s’han compromès més, refermant la relació amb els pares i mares en la comuna tasca educativa; les més conservadores segueixen fent el mínim. No hi ha avaluació de resultats. No obstant això hem comprovat que si volem, som capaços d’auto-formar-nos i experimentar modalitats noves d’ensenyament. Personalment, m’han reconegut talents de manager. Mai m’ho hauria esperat. (Riu). El meu sou segueix sent el mateix. La societat i l’estat haurien de reconèixer i donar més suport al nostre treball cap a una educació de qualitat, un sector fonamental, juntament amb la sanitat, si no volem caure en una mediocritat de massa, sense remei. Si, com diuen, al setembre les escoles reobriran a meitat, s’aprofundirà la diferència entre els que compten amb tecnologies i els / les altres. Per a ells / les no hauria d’haver-hi meitat, sinó el doble d’escola. Alemanya, després de la crisi de l’any 2008, ha apostat per a millorar l’educació i la investigació. Aquí, ho demana ara en un manifest la joventut universitària. Que no es perdi l’oportunitat”. 

 

 

Giovanna Draghi

 

 

Giovanna Draghi. 48 anys, en el seu currículum professional té la gesta d’haver creuat com marinera set vegades l’Atlàntic en vaixell de vela, sobrevivint en una tempesta que li va bolcar el vaixell. Mare separada, estudia naturopatia i col·labora en la cuina d’una escola de tipus steineriana on n’és alumna la seva filla Thea, de 8 anys. Es tracta d’una escola primària amb 75 alumnes, pintada de colors alegres pels pares i mares, on s’ensenya a petits grups no de manera abstracta, sinó utilitzant la natura com a font de coneixement i harmonia. Ja que segons el seu inspirador Rudolf Steiner, els humans tenim no 5 sinó 12 sentits, (un d’ells el sentit de la vida) i estimular-los tots en la infància significa formar adults flexibles i humans. Sent la seva filla més avançada en les habilitats previstes per a la seva edat, com la lectura, la mestra de Thea ha aconsellat a Giovanna que aprofiti el tancament de l’escola per experimentar més activitats en el camp on viuen, comptant amb una horta biològica, i turons boscosos per explorar. Aquesta insòlita circumstància els ha regalat un període creatiu i relaxat, reconeix Giovanna. La nena ha après a distingir herbes silvestres i preparar amb elles simples xarops medicinals i begudes refrescants, ha construït una casa de cartró per a la gata que va parir sis gatets, ha inventat “braçalets de l’amistat” per a la seva escola, ha après a fer pa, pizzes i pastissos. A més, els 130 pares i mares de l’escola volen reforçar-se en el seu sentit de comunitat, promovent la compra col·lectiva de productes biològics, i “un circuit (o banc) de treball”, on poden oferir i intercanviar les seves competències amb la resta. Una petita revolució des de baix.

 

Simonetta Frangilli

 


Simonetta Frangilli, 50 anys, ha hagut de suspendre temporalment la seva feina d’atenció a l’estudiantat en una universitat de Livorno, ciutat de la Toscana. El seu marit, cubà, segueix en el seu treball d’operador ecològic de la municipalitat, desinfectant locals públics. A casa hi ha també la sogra de 78 anys, fins que es reobrin els vols amb el Carib, i el fill Francesco Landa, 15 anys, que freqüenta el 2 any del “Liceu cientific”. Per a ell ha estat un període tranquil en família, jugant amb l’àvia al dominó i a les cartes amb tot el clan, o xatejant amb els amics. Les classes en línia han funcionat, però a Francesco, inevitablement, ha trobat molt a faltar la seva classe, i l’aire, com a bon escolta. En retrobar-se amb les amistats després de la quarantena, s’han descobert pàl·lids i grisos. Però pocs dels seus companys i companyes comparteixen la seva passió ecològica. Mentre els pares de Simonetta els diumenges la portaven a el camp, els pares actuals porten als fills i filles als centres comercials.

“En el nostre medi s’ha perdut el contacte amb la terra, amb el” saber fer “dels nostres pares”, expressen ambdós, “i és un gran descobriment per als nens i nenes veure un dia que els pollastres tenen bec i plomes. L’escola hauria de basar-se més en experiències de laboratori, a partir de la vida real. La nostra generació es troba davant de desafiaments enormes pel canvi climàtic, els canvis en l’economia i producció, i ha d’aconseguir una millor relació entre les ciutats i el camp. Per sort hi ha alguns joves alcaldes italians que aconsegueixen repoblar poblets abandonats amb noves migracions, o famosos visionaris com l’arquitecte holandès Rem Koolhaas, (veure el seu llibre “Countryside, Report”. Taschen), que proposen utilitzar tècniques sostenibles per donar un respir al planeta i crear oportunitats per als joves”, afirma Francesco.

“Cal repensar també el lloc de les dones”, segueix Simonetta. “Per cert, aquesta sobredosi de vida familiar pel Covid ha enfortit les famílies on ja hi havia col·laboració i amor, però ha portat més dolor i frustració, on hi havia tensions, masclisme, amuntegament, exclusió social. La crisi econòmica, els problemes burocràtics que endarrereixen l’arribada de les ajudes estan exasperant a la gent. Pel que fa a les dones, tot i representen la majoria entre el personal sanitari que arrisca la seva vida en primera línia en els hospitals, i tot i que algunes científiques hagin aconseguit importants troballes, el nostre gènere ha brillat per la seva absència en els diversos comitès d’experts o task force instituïts pel govern per enfrontar l’epidèmia. Això, mentre a nivell mundial set dones Primera Ministra obtenien els millors resultats en la gestió de la Covid, (des de Noruega a Nova Zelanda, veure Clasifica Forbes). En canvi en el Bel País, només la meitat de les dones tenim una feina fora de casa, (una dada molt inferior a la mitjana europea), i els clàssics sostres de vidre, són massa compactes. Ara a la fase 2, estem veient que som les primeres a perdre els nostres treballs, i correm el risc de quedar-nos relegades a casa per sempre. No, no volem retrocedir en els nostres drets. Què suggereixo? A poc a poc estem sortint d’aquesta boira d’incertesa en què ens ha embolicat el maleït bitxo, i estem experimentant formes noves de connexió digital, sí o sí, com hem vist. És clar, ens cal l’energia meravellosa de les grans concentracions, però igualment estan sortint idees. Una és que gairebé tota la ciutadania està més conscient de la importància de la sanitat pública. L’altra, és que amb el tancament de fronteres, ens han faltat, per exemple, les màscares fabricades a la Xina, llavors… Per què no produir-les nosaltres? S’han dit unes companyes, i han sorgit petites empreses. I molta gent més s’està preguntant: què és realment necessari per a les famílies, les persones, els territoris? Desenes de vestits, o una llar d’infants? A la fragmentació de la globalització, s’estan obrint plataformes democràtiques a nivell territorial, on es tracta de vincular les exigències de treball de les persones amb els sectors de serveis fonamentals, com l’agro-alimentació, energia, turisme, suport a les famílies, educació etc. Ens estem tornant més conscients de la importància dels treballs “materials” que mantenen en vida la societat, i les dones, amb els seus talents multitask, poden i han de ser valorades en l’organització dels nous treballs. “

 

Compartir

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Gisella Evangelisti

Gisella Evangelisti

Literatura en Pisa / antropología en Lima / mediación de conflictos en Barcelona. Profesora de secundaria en Italia, y por 20 años en la cooperación internacional en Amèrica Latina.
Search

There is no Event

Butlletí de notícies

Subscriu-te al nostre butlletí setmanal amb les darreres notícies publicades.

També et pot interessar

COMUNICADO DE PRENSA Ruta Pacífica de las Mujeres:Rechazamos el asesinato de Ana Fabricia Córdoba

 No. 5 – 2011 Exigimos  justicia     Rechazamos el asesinato de Ana Fabricia Córdoba,...

Acte central de la campanya Mundial per l’Educació

“Amb drets des del principi, per una educació primerenca de qualitat” El passat 24 d’abril...

Barcelona: presentació de la Recerca “Sabers i pràctiques feministes. Una aproximació al moviment feminista català” / La Independent / Notícies gènere

  Aquesta valuosa recerca, sobre la qual La Independent ja n’ha escrit un article, està...