Divendres 06 març 2026

Divendres 06 març 2026

Els Drets Humans no són negociables

Escrit per Sandra Viviana Míguez*

Reconstruir consensos, defensar la democràcia i afirmar que la sobirania i els drets dels pobles no són negociables

L’any 2026 va començar amb un atac a Veneçuela que no es pot llegir de manera aïllada, sinó que es tracta d’un nou cop a l’Estat de dret dels pobles llatinoamericans, i d’un senyal preocupant del retorn a velles lògiques de dominació.

La reaparició de la doctrina Monroe a l’Amèrica Llatina no és només un anacronisme, sinó també un clar retrocés en matèria de drets, de sobirania i d’autodeterminació.

Aquest escenari s’inscriu en un context internacional marcat per l’avenç d’estratègies de l’extrema dreta i del neofeixisme. Aquests corrents de pensament que crèiem ja superats tornen a ocupar el centre de l’escena, erosionant conceptes bàsics que la humanitat havia aconseguit construir després de dècades de lluites, entre ells els Drets de les Dones. Avui, de manera alarmant, tornem a discutir qüestions tan bàsiques com la tolerància, el respecte per la dignitat humana i la vigència dels tractats internacionals.

Podem afirmar que el paradigma sobre el qual es van establir acords de solidaritat, cooperació i democràcia entre els pobles està greument fracturat, i no sempre és necessària la intervenció de forces externes perquè això succeeixi. En molts països, malauradament, els processos d’afebliment democràtic s’han gestat des de dins, des del mateix context intern de cada país.

L’aparició de figures que encarnen aquestes polítiques neoliberals extremes, com és el cas de Javier Milei a l’Argentina, posa en evidència el paper de sectors interns que, emparats en els privilegis que ostenten, han promogut l’ascens de lideratges que no representen el conjunt de la societat, sinó que responen exclusivament a interessos econòmics i polítics concentrats.

Davant d’aquest panorama, el gran repte que tenim com a societat mundial i, particularment, a l’Amèrica Llatina, és enorme. Es tracta de reconstruir aquests consensos: defensar la democràcia i reafirmar que la sobirania i els drets dels pobles no són negociables, igual que els drets humans (DD. HH.) i els Drets de les Dones.

Sandra Viviana Míguez *Barcelona, gener de 2026
Per a Cruïllad’Europa de Mataró Ràdio (La Xarxa)

Compartir

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Search

Butlletí de notícies

Subscriu-te al nostre butlletí setmanal amb les darreres notícies publicades.

També et pot interessar

Fòrum Dona i Menopausa va reunir més de 250 persones

Els dies 19 i 20 d’octubre, a través de conferències i tallers, prestigiosos experts com...

La diputada independentista uruguaiana Ana Surra reclama treball, papers i dignitat per a les persones emigrades

Tupamara, refugiada, sindicalista, independentista, basquetbolista, immigrant, àvia, acaba d’entrar a la política espanyola des de...

Barcelona: El Cicle Hipàtia, contra les violències masclistes amb motiu del 25N

El Cicle Hipàtia, contra les violències masclistes amb motiu del 25N

...