Diumenge 14 juny 2026

Diumenge 14 juny 2026

Dones en la Salut de les Amèriques: Per una governança sanitària paritària i inclusiva

Per Redacció Diario Digital Femenino

En els darrers anys, la regió de les Amèriques ha travessat situacions d’inestabilitat social i política que, juntament amb la pandèmia del COVID-19, han donat lloc a la desacceleració del creixement econòmic i a una crisi multidimensional, amb un descens de la participació de les dones al mercat laboral. La pandèmia del COVID-19, en particular, ha evidenciat les debilitats dels sistemes de salut per respondre a una emergència sanitària de tal magnitud, i ha exacerbat les bretxes socials, econòmiques i de gènere amb repercussions encara latents en les dificultats per a la recuperació postpandèmia.

Els sistemes sanitaris es troben en una situació complexa, a causa de la creixent demanda pels canvis demogràfics i tecnològics, que s’estima requerirà la creació de 40 milions de nous llocs de treball el 2030 en el sector a nivell mundial. A més, es calcula que en els països de mitjans i baixos ingressos es requereixen 18 milions de llocs laborals de salut per assolir els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) i la Cobertura Universal en Salut.

L’Agenda 2030 reflecteix la complexitat del vincle entre salut, desenvolupament i igualtat de gènere, mitjançant 17 ODS que s’interconnecten entre si i que aborden els desafiaments més urgents, com ara la pobresa, la fam, la desigualtat, la salut, el canvi climàtic i la degradació ambiental. Aquest informe destaca quatre objectius en particular: l’ODS 3 sobre salut i benestar, l’ODS 5 sobre igualtat de gènere, l’ODS 8 sobre treball decent i creixement econòmic i l’ODS 10 sobre reducció de desigualtats. El desenvolupament de polítiques d’igualtat de gènere no és només un imperatiu ètic, sinó que és part central dels acords internacionals adoptats pels països de la regió i una condició necessària per a la salut de les poblacions i el seu benestar, el creixement econòmic i el desenvolupament sostenible.

Més recentment, i com a resultat de la Novena Cimera de les Amèriques el 2022, les i els Caps d’Estat i de Govern de les Amèriques van aprovar cinc grans agendes per orientar els compromisos dels governs de la regió. Entre elles, el Pla Acció per a la Salut i Resiliència en les Amèriques que més tard va ser adoptat en el marc de la 53a Assemblea General de l’OEA el 23 de juny de 2023 a Washington D.C.

Aquest pla, en línies generals, estableix compromisos per part dels estats membres en relació amb les esferes d’intervenció següents: 1) Promoure l’accés equitatiu a serveis i productes de salut; 2) Invertir en sistemes de salut; 3) Enfortir la preparació per a emergències; 4) Abordar les malalties no transmissibles; i 5) Aprofitar la tecnologia de forma adequada.

Si bé aquest Pla d’Acció planteja compromisos orientats a atendre les desigualtats i inequitats de grups que històricament han estat marginats, al costat de promoure la igualtat de gènere, calen mesures concretes que abordin les arrels de les bretxes per motius de gènere, amb una mirada interseccional que contempli els diferents factors que les travessen i aprofundeixen.

Des d’aquesta perspectiva és com es podrà avançar en accions per a la salut i resiliència a la regió. En aquest sentit, la participació de les dones, els seus lideratges i l’amplitud de les seves perspectives resulten fonamentals perquè les necessitats de la meitat de la població es vegin representades, mentre no hi hagi polítiques neutrals pel que fa al gènere, i encara menys en l’àmbit de la salut. Tota política té un impacte diferenciat en homes i dones amb afectacions particulars segons la interseccionalitat.

La bretxa de gènere en el lideratge en salut emergeix com un tema de gran rellevància amb impactes desiguals en la qualitat de vida de les dones i les nenes en tota la seva diversitat, així com en l’exercici dels sistemes de salut. A nivell sanitari, la força laboral en l’atenció de salut és majoritàriament femenina, mentre que els espais de decisió estan ocupats majoritàriament per homes. A nivell global, les dones representen el 70% del personal sanitari i social, encara que només ocupen el 25% dels càrrecs més alts tant a nivell assistencial, administratiu com de gestió.

El fet de comptar amb poques dones en llocs de lideratge i presa de decisions afecta la inclusió de les perspectives i necessitats de dones, nenes i adolescents en tota la seva diversitat en la definició de polítiques i estratègies sanitàries. A més, s’observa una preocupant invisibilització dels problemes de salut específics de les dones en les polítiques de salut, en les investigacions, els tractaments i els medicaments, i una manca de reconeixement dels interessos estratègics per al seu benestar i desenvolupament. D’aquesta manera, es reforça un cercle de desigualtat entrecreuada i violència que impacta a l’exercici ple dels seus drets.

Aquest repor indaga les principals dimensions de les bretxes de gènere en el sector salut, els desafiaments i oportunitats dels diferents lideratges de les dones a la regió, amb un reconeixement a l’heterogeneïtat entre països i la potència transformadora des d’una mirada diversa i interseccional. Per això, es van fer entrevistes a dones líders de diferents països i àmbits d’intervenció, amb el propòsit de visibilitzar els seus sabers i experiències, així com aprofundir en les seves reflexions, de manera que aquest document sigui també reflex d’aquesta diversitat de veus. Així mateix, la revisió d’evidència, informació disponible, documents de política i recopilació d’estadístiques d’organismes internacionals van enriquir considerablement l’anàlisi…Continuar llegint.

Compartir

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Search

Butlletí de notícies

Subscriu-te al nostre butlletí setmanal amb les darreres notícies publicades.

També et pot interessar

El drets de les dones no són moneda de canvi

De nou estem assistint a una nova ofensiva contra els drets de les dones. Drets...

Morts absurdes

Tinc un amic que sempre diu que totes les morts per accidents laborals són morts...

“Comprar, llençar, comprar”

L’Associació Catalana de Comunicació Científica (ACCC) i l’Observatori de la Comunicació Científica de la Universitat...