Dissabte 11 abril 2026

Dissabte 11 abril 2026

Compartir

Un mínim de 241 dones van ser executades entre 2010 i 2024 a l’Iran

Per Redacció SemMéxic / Copenhaguen, Dinamarca.

Les autoritats iranianes van executar almenys 31 dones l’any 2024, la xifra més alta en una dècada i mitja, segons va informar aquest dilluns l’ONG Iran Human Rights (IHRNGO), amb seu a Oslo.

Segons un informe difós per aquesta organització, basat en dades «verificades» per ella mateixa, es tracta del nombre més elevat de dones executades des que IHRNGO va començar a documentar execucions a l’Iran el 2008, i es produeix dos anys després de l’esclat del moviment «Dona, Vida, Llibertat».

Un mínim de 241 dones van ser executades entre 2010 i 2024 a l’Iran, de les quals la meitat només van ser identificades amb les seves inicials o romanen completament en l’anonimat.

Del total de dones ajusticiades en aquests anys, 114 ho van ser per assassinat, 107 per acusacions vinculades al narcotràfic i 4 per càrrecs relacionats amb qüestions de seguretat, entre elles una dona jueva i dues kurdes.

El 70 % del total de les acusades d’assassinat ho van ser per presumptament haver matat els seus marits o parelles, sovint en contextos de violència domèstica.

L’informe destaca que el sistema judicial iranià «poques vegades» considera com a atenuant la possible existència d’abusos en les relacions a l’hora de dictar sentència.

«L’execució de dones a l’Iran no només revela la brutal i inhumana naturalesa de la pena de mort, sinó que també exposa la discriminació de gènere i la desigualtat arrelada en el sistema judicial», va assenyalar l’IHRNGO en un comunicat.

Nascuda el 2005 i registrada a Noruega des del 2009, Iran Human Rights – DDHH en Iran, assegura estar formada per persones de dins i fora de l’Iran i té membres als Estats Units, Canadà, Japó i diversos països europeus.

Compartir

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Search

Butlletí de notícies

Subscriu-te al nostre butlletí setmanal amb les darreres notícies publicades.

També et pot interessar

Per una Pau que sigui la nostra

OPINIÓ Escric aquesta reflexió en uns moments en que la cultura de la guerra...

Quatre Vents, Periodismo Humano i Eduard Soler premiats per Drets Humans

La Fundació Quatre Vents, el diari digital Periodismo Humano i l’activista Eduard Soler, ja...

Fina Rubio 1

Adolescència, Gènere i situacions de risc

OPINIÓ Si bé recentment existeix una interès creixent sobre la realitat dels nois i...