Dissabte 20 abril 2024

Dissabte 20 abril 2024

Compartir

“Memòries d’esterilització forçada” al Perú

L’analogia de l’esterilització com a arma de guerra descriu la lògica darrere del context internacional que definia les polítiques de control demogràfic, però no només això: el context en el qual es van donar les esterilitzacions forçades al Perú va ser el conflicte armat intern. Llavors per què el cas no s’ha inclòs fins ara dins de les polítiques de memòria del país?

 

 

Aquesta setmana, La Independent va dialogar amb Alejandra Ballón Gutiérrez, artista i investigadora peruana que, fa poc, ha publicat el llibre “Memòries del cas peruà d’esterilització forçada”, on recopila una sèrie d’articles analítics que expliquen les causes i conseqüències de les esterilitzacions forçades que, a manera de violència sistemàtica, va atemptar contra els cossos de les dones indígenes i dels Andes del Perú.

Sens dubte, el llibre “Memòries del cas peruà d’esterilització forçada” és una publicació pertinent en un context polític advers a la demanda de Veritat, Justícia i Reparació de prop de 300 mil dones i 20 mil homes esterilitzats de manera forçosa en el Perú. Què et va motivar a emprendre aquesta iniciativa?

El 1999, quan era encara estudiant a la facultat d’arts de la Pontifícia Universitat Catòlica del Perú (PUCP) i formava part del col•lectiu artístic Aguaitones que treballava propostes artístiques a l’espai públic, l’organització DEMUS (Estudi per a la Defensa dels Drets de la Dona) ens va convocar a realitzar una intervenció al carrer sobre les esterilitzacions forçades. Així és com em vaig assabentar del cas amb profunda indignació. L’any 2011 vaig decidir fer un doctorat sobre el tema a l’Escola d’Alts Estudis en Ciències Socials (EHESS) a París. Posteriorment, vaig iniciar la digitalització de tota la informació pogués recopilar sobre el cas per difondre-la gratuïtament a l’Arxiu PNSRPF (Programa Nacional de Salut Reproductiva i Planificació Familiar), estableixi relació amb la investigadora Giulia Tamayo a Madrid i convocar a diversos investigadors per realitzar el llibre Memòries del cas peruà d’esterilització forçada, publicat recentment per la Biblioteca Nacional del Perú. Aquest llibre inaugura una nova col·lecció dedicada al pensament postcolonial: Las palabras del mudo.

Les esterilitzacions de més de 300.000 dones, es van donar durant la dècada del noranta sota el període governamental de Fujimori, qui des del 2009 compleix condemna per crims de lesa humanitat, comesos al marge del cas d’esterilitzacions forçades, pel qual encara ningú ha estat jutjat. Fins a la data han mort més de 18 persones per causes directes de l’esterilització i actualment són més de 2,000 dones que han denunciat aquest delicte, nombre que continua en augment. Recordem que el fiscal Marcos Guzmán va reconèixer que són 10,000 les dones presumptes víctimes d’esterilitzacions forçades en tot el territori nacional. Fins i tot un total de 1,448 dones (Cusco 830, Piura 410 i Cajamarca 208) van declarar.

Per què creus que en el Perú continua havent-hi indiferència i oblit de part de l’Estat peruà davant del tema de les esterilitzacions forçades? Ja han passat prop de dues dècades, des que l’advocada feminista Giulia Tamayo i el seu equip d’investigadores, al costat del Movimiento Amplio de Mujeres Linea Fundacional i organitzacions com el IAMAMC, CLADEM, denunciessin aquest delicte de lesa humanitat i encara el silenci i complicitat persisteix . Quina és la teva anàlisi sobre aquest tema?

Tant el context dels noranta que ho va permetre, com el context actual que no investiga ni sanciona ni repara, constitueixen el que Kimberly Theidon denomina l’arquitectura de la impunitat. Recordem que aquesta arquitectura, -tenint en compte el govern constitucional interí de Valentín Paniagua– ha estat sustentada i mantinguda durant més de quatre governs consecutius (Paniagua, Toledo, García i Humala) a vista i paciència de la indignació de les afectades, del moviment feminista, del moviment de lluita pels drets humans, dels mitjans de comunicació nacionals i internacionals i dels moviments organitzats de la societat civil del país. Com assenyala Tamayo, el temps apressa. La manca de voluntat política per part de l’Estat durant divuit anys indica, d’una banda, una corrupció sistemàtica del poder judicial que la nostra recuperada (2000) però feble democràcia no ha sabut desmantellar. És també evident que per a l’Estat i per a un gran sector de la població (incloent a ciutadans de tots els estrats socials), les afectades són ciutadanes sense drets i mereixedores de discriminació racial; però a més -i és el més greu- que el cos de les dones és un territori subjecte a control. Dic dones causa de l’evident discriminació per gènere que el PNSRPF va exercir com a reacció d’un profund masclisme patriarcal.

En el llibre s’incorpora un article sobre ètica mèdica. Poc s’ha parlat sobre això, però, va ser el personal de salut, sobretot en zones dels Andes el qual va estar implicat en la seva integralitat en accions d’intervenció directa i de convenciment i fins amenaça cap a les dones perquè es deixin esterilitzar. Si bé rebien ordres, però van poder haver fet objecció de consciència. Què en penses?

Hi ha un perill latent sobre el fet que els fonaments de l’eugenèsia contemporània siguin els instruments amb què operen els metges del sector salut (majoritàriament homes) per dècades. Ja en l’informe Silenci i complicitat. Violència contra les dones en els serveis públics de salut al Perú de Giulia Tamayo s’afirma que el Sector Salut «realitza actes de violència i discriminació contra les dones amb una freqüència alarmant». No és sorprenent per això que Gianella assenyali la corresponsabilitat de la institució mèdica i explica en el llibre Memòries del cas peruà d’esterilització forçada que l’ètica mèdica està divorciada dels drets humans. Gianella ens recorda que «no hi ha històries de metges resistint-se a realitzar esterilitzacions quirúrgiques. Tampoc hi ha històries d’excuses tècniques donades per aquests experts ni de nombroses operacions cancel•lades». D’aquests fets es desprèn que per poder entendre el que va passar en la dècada final del segle XX al Perú, necessàriament s’entra en conflicte amb nocions arrelades en aquest molt important grup de poder que és la pròpia corporació mèdica peruana. És lamentable que el Col·legi Mèdic no cooperi amb les investigacions i que no sancioni els responsables d’aquestes polítiques de salut pública, ni al personal responsable de crims de lesa humanitat.

Sens dubte el control de la natalitat com a mecanisme per combatre la pobresa ha estat una acció sistemàtica, no només en el Perú, sinó en països com Puerto Rico, actualment a Mèxic i l’Índia. Evidenciar una vegada més el control de l’autonomia sexual i reproductiva de les dones, però no qualsevol dona veritat?

El cas d’esterilitzacions forçades al Perú posa en evidència que el control demogràfic es justifica – com bé proposen les investigacions de Christina Ewig en l’esmentat llibre així com, el demògraf Carlos Aramburú en el documental Ventre de dona de Mathilde Demoisel– en termes de mesurament de la pobresa, és a dir, sota la lògica econòmica neomaltusiana, antinatalista. Això vol dir que per respondre a una economia neoliberal, el «desenvolupament econòmic» nacional ha de situar-se per sobre dels drets humans. La lògica del govern i de les institucions internacionals era que una reducció en la població conduiria a un augment del PIB per càpita, augment requerit per complir amb els estàndards internacionals d’inversió. Queda clar doncs, que el PNSRPF no va respondre a una voluntat real de desenvolupar els programes de planificació familiar ni a tornar-los a les dones el dret de decidir sobre el seu cos, com cínicament pregonava Fujimori a Beijín.

Lamentablement aquest no és un panorama aïllat; les investigacions en el terreny internacional assenyalen múltiples formes ideològiques d’eugenèsia contemporània basades sobretot en dos factors de discriminació: el gènere i la raça. Els programes de control demogràfic no succeeixen per igual en el territori del gènere; aquests s’introdueixen i s’apliquen sobretot en el cos de la dona. Sota el PNSRPF es va esterilitzar a 314,605 dones i «només» a 24,563 homes. Però com bé adverteixes a la teva pregunta, estàs no van succeir en el cos de qualsevol dona sinó en el de les dones rurals, indígenes, quechuahablantes. El patró es corrobora a Amèrica quan els estudis ens mostren que als EUA són afectades sobretot les natives americanes, llatinoamericanes, afroamericanes i que l’Estat nord-americà va influenciar en l’esterilització del 34% de les dones porto-riquenyes; al Brasil i Mèxic les dones indígenes van ser les més afectades i al Canadà les que pateixen algun desordre mental, les métis i les dones de les nacions originàries.

ANEXO

Què passa en el Perú amb el tema de la memòria en el cas de les esterilitzacions forçades?

L’historiador Matthew Connelly ens recorda que «en els anys seixanta i setanta el personal de l’associació per a la esterilització voluntària deia que quan intentaven promocionar el dispositiu intrauterí, el DIU, era com disparar bales de foc era una munició en una guerra, però una munició que havia de permetre guanyar la guerra. Deien que l’esterilització era com l’artilleria i creien que l’artilleria seria més efectiva per vèncer al seu enemic: el creixement de la població ». L’analogia de l’esterilització com a arma de guerra descriu la lògica darrere del context internacional que definia les polítiques de control demogràfic, però no només això: el context en el qual es van donar les esterilitzacions forçades al Perú va ser el conflicte armat intern. Llavors per què el cas no s’ha inclòs fins ara dins de les polítiques de memòria del país?

Les més de 300.000 víctimes no existeixen en la nostra memòria nacional, no són part de l’informe final de la Comisión de la Verdad y la Reconciliación (CVR), no estan incloses dins el Lloc de la memòria ni al museu itinerant Arte per la memòria ni en el memorial El ojo que llora. Per exemple, el fet que el cas en esment no s’hagi inclòs pel Consejo de Reparaciones en el Registro Único de Víctimas (RUV) ni en el Plan Integral de Reparacions (PIR) que la CVR va plantejar, ha contribuït a l’obstaculització de la justícia que mereix aquesta situació i no pot ser fins ara reparada. Tot això succeeix tot i que les esterilitzacions forçades succeïdes en els noranta són clars crims de violència sexual tal com ho afirma Gabriella Citroni en el llibre, que a més considera de rellevància nacional que aquest cas integri la currícula escolar i sigui part de la nostra història.

Per què la persistent reticència a investigar aquest crim de lesa humanitat? A més del Govern de Fujimori, Giulia Tamayo, en el seu article incorporat en el llibre assenyala que les Agències de Cooperació com a organitzacions a través de la cooperació tècnica i econòmica van estar directament o indirectament implicades en l’aplicació del Programa Nacional de Salut Sexual i Reproductiva i Planificació familiar.

Comenta Connelly que “el Banc Mundial (BM) no s’ha acontentat amb donar suport als programes de planificació familiar sinó que ha exigit als països que rebien préstecs del BM, que controlessin el creixement de la seva població”. En paraules d’ Armeane Choksi (vicepresident del BM, 1992-1996) la pregunta principal era com resoldre el deute que el Perú mantenia davant les institucions internacionals com ara el BM i el Fons Monetari Internacional (FMI). Així va ser com el Perú es va comprometre a sotmetre a la seva població a un fort control demogràfic per obtenir un préstec de 150 milions de dòlars destinats a aquest fi, cosa que certament va aconseguir. Després van seguir els ajuts econòmics de USAID (al voltant de 30 milions més de la seva experiència en implementació a través de la AVSC), UN Fund for population (institució que aporta també legitimitat), Nippon Foundation, les agències de cooperació, els governs Nord-americà, Suís, Japonès, etcètera. Tots van recolzar la lluita contra la pobresa disminuint els naixements dels nens i nenes de les dones rurals i indígenes del país. En suma, les organitzacions de cooperació van contribuir a la cooptació i legitimació del discurs humanitari, a la cooptació del discurs feminista, a la cooptació del discurs de desenvolupament i del discurs dels drets humans.

Com s’està plantejant el moviment feminista al Perú la vindicació per veritat, justícia i reparació de les víctimes d’esterilització forçada? Quins reptes queda per superar?

En general, en el territori del feminisme cal que la resistència sigui conjunta i permanent. Que les organitzacions de dones esterilitzades s’articulin amb la societat civil i amb les ONG feministes així com amb el moviment de drets humans per se i amb els col•lectius artístics que han posat el tema de nou en plena vigència. Això vol dir també que la lluita del feminisme podria integrar a la societat civil, cosa que avui lamentablement es troba dissociada. Projectes com Quipu, Artículo 6 i el moviment Alfombra Roja Perú que des de l’art i l’activisme aporten a la lluita conjunta podrien participar dins d’una agenda ben articulada.

En parlar del cas d’esterilització forçada estem parlant del major crim comès des del genocidi conqueridor contra la nostra població rural sobretot contra les dones, i les seves implicacions van fins i tot molt més enllà del que ja revelen les contundents xifres. Per això, és sens dubte important exigir que el cas sigui narrat com a part de la història del Perú a través dels lineaments generals de l’educació nacional i dins de l’agenda d’educació sexual. El feminisme podria també crear noves aliances internacionals que, com assenyala Tamayo, permetin exercir el dret universal de compensació del dany patit. Això a més dels esforços privats que haurien de ser recolzats per l’Estat com a part de la seva política de reparació i recerca de justícia.

alejandra ByN

 Alejandra Ballón Guitiérrez

Compartir

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Search

There is no Event

Butlletí de notícies

Subscriu-te al nostre butlletí setmanal amb les darreres notícies publicades.

També et pot interessar

Carme Porta Abad

Si no podem ballar no és la nostra revolució

    OPINIÓ Al meu país, fa quaranta anys, el paranimf de la Universitat de...

Experiències productives de dones amazòniques aposten per un model de bioeconomia

  Per mantenir les seves famílies i salvar el planeta.Conversa amb Lili Avensur, psicòloga social...

Volem votar

  Molts dels col·legis electorals van obrir les seves les portes en una hora que...