Dimarts 23 abril 2024

Dimarts 23 abril 2024

Sara Lovera 55 copia

Compartir

Octubre: Mes del Càncer de Mama

 

 

 

OPINIÓ

Avui tenim la certesa que el càncer de mama és la major causa de morts per aquesta malaltia en dones.

 

La dimensió del problema depassa a la imaginació. Probablement es tracta d’una lluita institucional i de la població que ens obliga a redoblar cada esforç. Es tracta de la pèrdua de vides més urgent de l’avui.

Sabem que el càncer de mama és la neoplàsia més freqüent en la població mundial, i la primera causa de tumors entre les dones, amb un número estimat d’un 1.671.000.149 nous casos diagnosticats anualment, i amb una prevalença de 6.232.000.108 dones que en el món viuen aquesta situació.

A Mèxic, segons dades de INEGI difoses al febrer últim, la mort per càncer de mama en dones de 20 anys i més, és de 15 dones productives per cada 100.000 majors de 10 anys. Es tracta de la segona causa de mort en dones, més de 23.000 cada any. Tremendo.

L’OMS sosté que avui la tendència de la mortalitat és ascendent a causa d’una major incidència de la malaltia, per l’augment de l’esperança de vida al naixement, canvis d’estils de vida i la relació entre el càncer i l’obesitat. Aquestes són les línies de prevenció i no la desviació masclista i ofensiva que, els explico, ha deixat en evidència al govern de Nuevo León.

Els governs, la societat, tenen l’obligació d’expressar-se amb gran respecte i preocupació. Però també per raons econòmiques, ja que la morbiditat és altíssima. L’hospitalització i els nous casos cada any, representen una sagnia de recursos. És urgent prevenir. L’INEGI sosté que 3 de cada 10 dones són hospitalitzades i ateses pel sistema de salut a causa del càncer de mama. Les dades són estables, tot i múltiples campanyes, des de 2007.

Però Què passa? Que en aquests dies es redoblen les campanyes de prevenció, perquè al costat del terrible fenomen, se sap que detectar la malaltia a temps, és curable; moltes dones se salven, i sobreviuen en condicions de vida acceptables. Prevenir és el més important i eficaç.

Per això estranya la campanya del govern de Nuevo León -que ara diuen ser un error-, campanya evidentment irresponsable i on es va llançar un missatge de doble sentit. Dos melons a la imatge, és a dir portat al nivell d’una idea sexista molt popular i banalitzada.

La resposta en xarxes socials – diu la revista Procéso – va ser gegant. Criticada profusament per la ciutadania, que ha deixat clara la insensibilitat del Gobierno de Nuevo León. Imatge, com es nomena ara, viralitzada; amb reacció en cadena, de les xarxes socials als mitjans formals de comunicació.

La campanya sobre la prevenció del càncer de mama del govern de Jaime Rodríguez Calderón “el Bronco”, va triar acompanyar la frase “Octubre. Mes de la sensibilització sobre el càncer de mama” amb un parell de melons rematats per una estrella, reprovada i amb molts comentaris.

hi ha hagut opinions d’algunes mèdiques, com Mónica Jassis de Baixa Califòrnia Sud, que la va considerar indignant. O les de la periodista Erika Cervantes, i la sorpresa de moltes altres.

I davant la reacció negativa, la campanya, es va dir oficialment, va ser retirada de les xarxes socials pel govern estatal; però, es manté en el seu Facebook i es “viralitzà”. Això evidencia que ja cap govern que tingui una visió discriminatòria cap a les dones pot ocultar-se. Ni podrà ser impune, almenys mediàticament. En una altra imatge de la mateixa campanya, es podia veure un sostenidor en un estenedor amb la frase “octubre Rosa. Càncer de mama”.

En tots dos casos, assenyala Procéso, i es pot veure a les pàgines oficials del govern, ja no podrà ocultar-se, tot i que s’inclogui el ja ben identificat llaç rosa que implica la lluita contra el càncer de mama.

Una de les crítiques a la campanya assenyala “tenir pits grans no té res a veure amb el càncer” i en canvi, hi ha altres elements substantius, desenvolupats durant anys per les i els científics i els i les comunicadores. Càncer de mama no té res a veure amb el físic i sí requereix de mesures de prevenció, tant individuals com col·lectives i institucionals.

I encara que a través de l’àrea de comunicació del govern, Rodríguez Calderón va explicar que la publicació va ser pujada per error i que ja va ser donada de baixa, es va evidenciar aquesta mirada que exemplifica el poc que s’ha aconseguit amb els governs dels estats en matèria de reconèixer i assumir com indesitjable la desigualtat entre homes i dones; resultant lamentable la indiferència i la contractació dels que fan publicitat sense tenir elements d’anàlisi sobre la condició de les dones, ni coneixen el sentit de respecte de gènere.

Publicat per Vanguardia, el diari més seriós de Coahuila, es diu que res repara el fet que l’  indignant cartell amb els logotips del Gobierno de Nuevo León i la campanya de prevenció “cinc minuts que salven vides”, el que es va posar en evidència va ser el caràcter misogin i masclista del govern de Nuevo León. Liz Sánchez, encarregada de l’àrea d’Educació de la Associació Ciudadanos en Soporte a los Derechos Humanos (Cadhac), va lamentar el matís masclista de la campanya que tendeix a cosificar a les dones. Va afegir que “és una manera molt denigrant d’abordar una problemàtica tan greu com és el càncer de mama. A més s’identifica lamentablement aquest tint de violència contra les dones que ha estat present en molts comentaris i declaracions del governador”, recorda.

La reacció en cadena va incloure un altre comentari: “en veure aquesta imatge veig la lògica masclista de la burla, cosificació i sexualització de les dones, més greu quan fa veure que es va tractar com una qüestió de plaer, en associar els melons amb els pits”. I, encara pitjor perquè es va fer amb total falta de profunditat i imaginació. La campanya és plagi d’una campanya que hi va haver al Canadà, avui a Nuevo León; reproduïda per l’estat i la Secretaria de Salud.

Segons informació estadística a Mèxic el 2014, es van registrar 11.372 casos nous de càncer de mama amb una taxa d’incidència de 22.56 per 100.000 habitants majors de 10 anys. En el grup específic de dones de 25 anys i més, en l’any 2015 es van registrar 6.252 defuncions en dones amb una taxa crua de 18 defuncions per 100.000 dones. Les entitats amb més mortalitat per càncer de mama són: Sonora (28.6), Nuevo León (26), Coahuila (25.7), Chihuahua (24.8), Ciudad de Mèxic (24.7) i Sinaloa (22.2).

L’edat mitjana de presentació dels casos de càncer de mama és de 54.9 anys; la incidència més alta en el nombre de casos es registra en el grup de 50 a 59 anys, amb el 45% de tots els casos. A més, la distribució dels casos de càncer en relació a l’edat mostra un increment a partir dels 35 anys, sent el grup de 50 a 59 anys d’edat qui registra el major percentatge amb al voltant del 30% de tots els casos registrats per l’any 2014; l’edat mitjana de presentació dels casos de càncer de mama és als 49.2 anys. Preocupant és doncs aquesta mirada dels reietons estatals, fora de la rendició de comptes i la misogínia rampant. Què serà de nosaltres sense nosaltres?

 

 

 

Compartir

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Amada Santos

Amada Santos

Fotoperiodista i Socióloga. Activista Feminista, Defensora DDHH i Cooperant. Presidenta de la XIDPIC.Cat. Co-coordinadora i Editora de La Independent. Coordinadora Internacional a la RIPVG
Search

There is no Event

Butlletí de notícies

Subscriu-te al nostre butlletí setmanal amb les darreres notícies publicades.

També et pot interessar

Acte de lliurament de les Creus de Sant Jordi

Isona Passola, productora, guionista i directora de cinema, ha estat una de les només cinc...

Estat espanyol:Manifiesto feminista ante las elecciones legislativas del 28A.#28AlasfeministasVotamos

      El movimiento feminista, intergeneracional y diverso, no cesa de crecer en España,...

El Govern defensa el model de servei públic dels mitjans de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals

  “El Govern vol deixar clar de forma clara, inequívoca i nítida que mantindrà el...