Dissabte 27 abril 2024

Dissabte 27 abril 2024

Compartir

Les Dones de premsa: La situació de la dona en els mitjans d’EUA 2013

“The Women’s Media Center” (Les Dones de la premsa) – fundada per Jane Fonda, Morgan Robin, i Gloria Steinem – té per objectiu fer visibles i poderoses a les dones en els mitjans de comunicació.

 

 

La influència dels mitjans de comunicació és una de les forces econòmiques i culturals més poderoses d’avui en dia. Decidir qui parlarà, qui defineix els debats, qui escriu, és el més important de l’informe: els mitjans de comunicació donen forma a la nostra comprensió, sobre qui som i el que podem arribar a ser. El problema és que només molt poques vegades s’utilitza ni la meitat del talent de les dones periodistes i mai es pot “sentir” ni la meitat de la informació que elles podrien explicar.

Aquest informe llança senyals sobre la situació de la dona en els mitjans de comunicació a EUA i posa en relleu la necessitat crucial per mantenir els mitjans de comunicació en mans de homes i dones responsables per igual, amb igual veu i participació. Entre altres dades indagades hi ha:

  • Representació de les dones en els mitjans que estiguin en càrrecs associats a la determinació de contingut de notícies.
  • Representació de les dones en els mitjans en càrrecs associats a la determinació de contingut de la televisió i del cinema.
  • Equitat de gènere en notícies referides a la literatura.
  • Nombre de dones presents en la televisió i el cinema d’entreteniment
  • Dones als obituaris.
  • Dones i el consum de notícies digitals.
  • Temes referits a les dones, a dones periodistes i creadores de notícies durant l’elecció presidencial de 2012.
  • Representació de les dones només a internet i en videojocs.
  • Recomanacions a les agències de notícies, productores i editorials.

 

Resum executiu

L’Informe de la situació de la dona en els mitjans de comunicació en els EUA – 2013 és un meta-anàlisi de relats, estudis, dades i qüestions que afecten a les dones i els mitjans de comunicació, compilant, revisant i analitzant les últimes dades quantitatives i qualitatius.

The Women’s Media Center va donar a conèixer el seu primer informe sobre la situació de la dona en els mitjans de comunicació l’any 2012, detallant les diferències de gènere persistents en una àmplia gamma de mitjans i institucions que es troben entre els qui tenen majors factors d’influència en la societat nord-americana.

 

En l’informe 2013, ampliat les categories que van ser estudiades i analitzades, amb la finalitat de provocar un debat significatiu i una major responsabilitat per al canvi, d’acord a les dades de les dones, que componen el 51 per cent de la població dels EUA, existeixen imperatius empresarials, socials i culturals que demanden igualtat de gènere i participació igualitària: diversificar el panorama dels mitjans és essencial per a la salut de la democràcia nord-americana.


Algunes dades

Un devessall de noves enquestes, estudis i informes apunten a una desigualtat de gènere persistent en les formes en què les dones estan emprades i representades en els mitjans, entreteniment i tecnologies relacionades:

– Al ritme actual, només l’any 2085 les dones aconseguiran la paritat en el lideratge en dels assumptes de govern / política, en l’àmbit empresarial i en les organitzacions no lucratives.

– Només 17 dones en els mitjans de comunicació i empreses de tecnologia es troben dins del ranquing “50 Fortune” de les dones més poderoses en els negocis.

– Per un marge de gairebé 3 a 1, va ser menor la presència de les dones en la cobertura de les eleccions presidencials (EUA) de 2012. Els homes -a més- van ser molt més citats que les dones en periòdics, televisió i ràdio pública. Aquest és també el cas de la cobertura de control de la natalitat – avortament i els drets de les dones.

– En programes dominicals d’entrevistes de televisió, una enquesta va revelar que només el 25 per cent de la clientela són dones. Un altre estudi va trobar que les dones representaven només el 14 per cent de les persones enquestades i el 29 per cent en de taules rodones. Va haver-hi certa superposició entre els programes de seguiment en els dos estudis.

– En els llocs de notícies en línia, les dones són sovint relegades a escriure sobre els temes “rosa”, menjar, família, mobles i moda.

– Quaranta-set per cent de les persones que juguen a videojocs són dones, però el 88 per cent dels desenvolupadors de videojocs són homes.

– Respecte dels “Radio Talk” i amfitrions esportius, els qui parlen a la ràdio són majoritàriament homes.

– Com l’ocupació diària continua donant voltes, també ho fa el nombre de dones en llocs clau.

– Recentment, només els llocs de notícies online han caigut en la mateixa rutina com a mitjans tradicionals de comunicació. Les notes d’autor masculins van superar a les de dones en quatre dels sis llocs estudiats.

– El percentatge de dones que són directores de noticiaris de televisió va pujar, arribant a un 30 per cent per primera vegada. L’ocupació total de les dones en les notícies de televisió es manté igual a l’informe anterior.

– El percentatge de dones que treballen com a directores de noticiaris de ràdio és alt, juntament amb el percentatge total de dones emprades. Les ràdios no comercials i els mercats principals -amb més d’un milió d’oïents- va obrir el camí. Als mercats més petits, una operació de notícies de radio pot tenir només una o dues persones treballant.

– Obituaris sobre els homes superen en nombre als de les dones en els principals diaris de circulació nacional i regional.

– I mentre els homes escriuen en diaris tradicionals més articles d’opinió, les veus femenines estan sorgint en els nous mitjans.

– Les dones superen als homes en les webs de mitjans socials, però també estan més al càrreg de la privadesa i en la gestió d’amics i contactes.

– Les dones que acaben de graduar-se en periodisme i comunicació de masses són lleugerament més propenses a aconseguir una ocupació que els homes, però també són més propenses a seguir treballant en relacions públiques o publicitat.

– Els personatges femenins són estereotipats i “sexualitzats” en els mitjans populars amb els i les joves.

– En la cobertura dels Jocs Olímpics, les dones es debaten entre les capacitats esportives i els estereotips sexuals.

– Les dones són només el 9 per cent del total en la direcció de les 250 pel·lícules nacionals més taquilleres de 2012.

– Les dones són el 39 per cent en la direcció de documentals el treball dels quals va aparèixer en els festivals més importants en 2011-12.

– En televisió, les dones ocupaven el 26 per cent dels papers darrere de les escenes durant el 2011-12 en horari estel·lar temporada.

– Darrere les càmeres, les dones tenien més probabilitats de ser productores. No obstant això, com el prestigi del lloc de producció va augmentar, el percentatge de participació femenina va disminuir.

– Els directors homes superaven a les dones 4 a 1 en una revisió de 3.100 episodis de televisió en horari estel·lar a través de broadcast, cable bàsic i cable premium.

– De 100 persones homenatjat i homenatjades pel Newsweek Daily Best Digital Power Index, només set són dones.

– Nenes de tan sols sis anys d’edat estan començant a veure’s a si mateixes com a objectes sexuals, tot basat en una combinació d’influència dels mitjans, la criança de la mare i la religió.

Informe complert

Compartir

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Fabiola Llanos

Fabiola Llanos

Ecofeminista. Periodista i comunicadora social xilena / catalana. Especialitzada en imatge, arts gràfiques, producció audiovisual, neurolingüística i drets de les dones. Vaig parir La Periòdica. Co fundadora de La Independent.
Search

Butlletí de notícies

Subscriu-te al nostre butlletí setmanal amb les darreres notícies publicades.

També et pot interessar

Gloria Steinem. Premi Princesa d’Astúries de Comunicació i Humanitats 2021

  Si m’hagués casat quan se suposava que ho havia de fer, hauria perdut el...

La fratria queer, el nou poble escollit

Ara que sembla que s'obren algunes esquerdes en el monolític bloc del pensament únic transgenerista,...

Seminari internacional de Mentoring intergeneracional entre dones

El Seminari Internacional “Mentor-me”,  organitzat per la Fundación Indera, ha tingut lloc els dies 7...