Divendres 14 febrer 2025

Divendres 14 febrer 2025

Compartir

Les astronautes anàlogues d’Hypatia II estudiaran els efectes d’una missió a Mart en el cos de la dona

Actualment només 1 de cada 10 astronautes són dones. La manca de tripulacions femenines provoca un biaix en les dades sobre els efectes d’una missió espacial en la menstruació, la nutrició, l’activitat física, els ritmes circadiaris i altres variables biològiques relacionades amb l’estrès.

Aquesta és la segona missió de dones investigadores de diferents edats i disciplines que tornarà del 2 al 15 de febrer a l’estació Mars Research Desert Station (MDRS) al desert de Utah, als Estats Units, coincidint amb el Dia Mundial de la Dona i la Nena a la Ciència (11 febrer). Les tripulants instal·laran un tríedre per a cal·librar satèl·lits als afores de la base, en col·laboració amb l’Agència Espacial Europea (ESA). Ho faran en sortides extravehiculars als afores de l’MDRS, perquè els satèl·lits puguin posicionar-se amb precisió i mesurar l’elevació del terreny, tal i com ja s’utilitza per cartografiar oceans i glaceres.

La seva missió és estudiar el cos de la dona en situacions extremes de simulació espacial com la menstruació, la nutrició, l’activitat física, els ritmes circadiaris de son i vigília i altres variables biològiques relacionades amb l’estrès, com el ritme cardíac, la temperatura corporal i l’oxigen a la sang.

Tripulació Hypatia II. Foto: @Pau Fabregat

“Des d’Hypatia reivindiquem una ciència més inclusiva i diversa, que posi en valor la contribució de les dones investigadores en la recerca, sobretot en l’exploració espacial”, explica la matemàtica Ariadna Farrés Basiana, comandant de la missió Hypatia II i investigadora al centre de vol espacial Goddard de la NASA.

En aquest projecte hi col·laboren diferents hospitals i instituts d’investigació de referència a Catalunya, com l’Institut de Rercerca Sant Pau, l’Hospital Sant Pau, l’Institut de Salut Global (ISGlobal) i l’Hospital Germans Trias i Pujol de Badalona.

Aquesta misió incorpora una geòloga a la tripulació ja que un dels reptes dels viatges espacials és la recollida de mostres d’altres cossos planetaris per analitzar-les després a la Terra. D’altres objectius són buscar solucions per millorar l’eficiència energètica de plaques solars. Realitzar un tour virtual de la MDRS per destacar pràctiques sostenibles i d’economia circular que la tripulació implementarà, inspirant solucions responsables per a la Terra.

Compartir

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Search

Butlletí de notícies

Subscriu-te al nostre butlletí setmanal amb les darreres notícies publicades.

També et pot interessar

Internacional: Òrfanes d’Akerman / La Independent / Notícies gènere

La veritat es que avui estem una mica més soles. vam rebre la notícia de...

Barcelona: Marta Ripoll i el seu film Rastres de Sàndal / La Independent / Notícies Génere

Després de rodar Cromosoma cinc, Marta Ripoll torna a la ficció dirigint el film...

Catalunya – Món: 25N contra la violència que pateixen les dones periodistes / La Independent / Notícies gènere

La Independent no pot oblidar amb motiu del dia Contra la Violència de Gènere, la...