Dissabte 02 novembre 2024

Dissabte 02 novembre 2024

Iolanda Triviño: “empoderar les dones professionals és la meva principal dedicació”

Fa més de 20 anys que està al capdavant de VALKIRIA, un centre d’esdeveniments i coworking del Poblenou (Barcelona) i quatre anys al capdavant d’Institute For Futures (IFF). 

Optimista per naturalesa, iolanda Triviñoes dedica des de sempre a promoure l’apoderament de les dones i ajudar-les a aconseguir els seus reptes, es considera a si mateixa una experta en “Noves Tendències al Futur del Treball”. “És una dedicació molt satisfactòria -explica- on combino les meves dues principals capacitats: visió estratègica i futurista de l’entorn empresarial i saber promoure equips innovadors i compromesos. Transformo el Talent d’Empreses i Professionals a través de metodologies basades en la creativitat, la innovació i la intel·ligència col·lectiva.”

Com a coordinadora de l’IFF, estàs organitzant una jornada per promoure el lideratge d’emprenedores en l’àmbit internacional. Resumeix breument la importància d’aquest esdeveniment que tindrà lloc el dimecres 6 de novembre a l’Auditori de Ciències de la comunicació de la Pompeu Fabra.

En aquesta jornada, que titulem Forjant el futur: Connexions Globales i Lideratge Femení Transformador, aprofundirem en 3 àrees. I cadascuna té una coordinadora experta. També comptem amb alguna ponent de reconegut prestigi internacional, i es podrà fer networking entre les persones assistents (*)

L’IFF (Institute For Futures) el vam crear el 2019, com a comunitat d’informació i coordinació europea enfocada al futur del treball i de les TIC, més enllà del marc local. Promovem una xarxa internacional i convidem a Barcelona expertes d’altres països. Fa dos anys vam entrar a formar part de GLOBERS TROPTERS, amb un projecte europeu de formació de professionals, d’apoderament de dones en l’àmbit professional i personal.

En aquest projecte europeu formem part professionals de comunitats d’Itàlia, Grècia i Malta, juntament amb expertes de diversos països. Juntes treballem la formació d’habilitats essencials per competir i avançar. Fa gairebé dos mesos vam realitzar unes jornades de treball i coordinació a Valkiria i vam posar les bases de tres projectes internacionals que continuarem concretant a la següent reunió a Malta. I ja hem engegat l’intercanvi de treball i activitats entre organitzacions diverses de tres països.

Quan dius habilitats essencials a què et refereixes exactament?

Fa dos anys vam promoure un estudi al districte on ens trobem – el 22@ de reconeguda activitat tecnològica- entre les 230 empreses importants, que ja havien fet la transició tecnològica, per conèixer quin tipus d’activitats de canvi valoraven més: les habilitats tècniques dures hard i de sof-kid, o les habilitats essencials o transversals, power-kid, o de gestió empresarial?. Hem comprovat que la majoria valora més les habilitats humanes de gestió, que les tècniques, ja que en aquestes últimes ja han integrat el personal adequat que aplica els estudis. Però si les persones responsables dels canvis necessaris no gestionen bé els equips, no saben liderar-los, no tenen sentit crític, ni estimulen la creativitat personal en el procés d’innovació, no s’avança gaire.  Aquestes habilitats fonamentals les anomenem Talent 5.0, i formen part d’una veritable revolució del món del treball.  Des de l’IFF treballem per empoderar persones -sobretot a dones- i fomentar equips de treball que tinguin més flexibilitat i estiguin plenament adaptats a la realitat actual.

Què poden aportar les dones a aquesta revolució al món del treball?

El problema principal amb què es troben les empreses és la fugida de talents, inverteixen molts diners a retenir i atraure el talent. Sobretot les tecnològiques s’han adonat que avui dia compten més els valors, que el salari més gran o més baix. El motiu principal de la “fugida de talents, era i és la insatisfacció amb el treball diari. Aquest és un bon moment per a les dones, ja que estem especialment preparades per promoure nous valors i maneres de fer, que pot aportar el talent femení per integrar la diversitat i la multiculturalitat i la solidesa de l’equip.

Les empreses són les persones. I cal treballar més en la connexió conscient amb un mateix i amb l’entorn. Les generacions anteriors només es preocupaven de desenvolupar la seva carrera professional, amb més formació tècnica i s’esgotaven en una carrera molt competitiva per aconseguir un lloc millor. Ara el que és important és conèixer les teves veritables necessitats i aspiracions. Per mantenir l’èxit empresarial i personal, cal unir el talent amb la vida, sentir-se millor i aconseguir ser més eficaços en els projectes, i sobretot superar les pors que tenim.

És molt important que les persones s’uneixin, s’integrin als seus equips i treballin les pors. La por més important és la por de fracassar, és la por del líder, i en cas de les dones, també cal superar la por de la “impostora”, no creure’s preparada o adequada en un lloc de treball de responsabilitat.

Jo he hagut de treballar les meves pors per poder crear i desenvolupar Valkiria, després fundar l’IFF, i continuar endavant. La por del líder és individual, solitària i inconfessable. Pateixes una pressió continuada per donar resultats, i no saps quines eines necessites per continuar endavant. Normalment volem equilibrar la nostra vida personal i professional a partir dels cinquanta, quan ja hem fet mitja vida laboral, i per aconseguir-ho i estar bé continuem fent tot el contrari del que ens portaria a un canvi satisfactori.

Amb els vostres projectes de formació ajudeu emprenedores i executives grans o més joves?

Les dones, sobretot, que continuem abastant diversos fronts, personals i professionals hem d’estar satisfetes amb allò que fem i disposar d’instruments per evolucionar i transformar el nostre entorn. Per descomptat, també ens dirigim especialment a la gent jove que comença, que ho necessita per trobar el seu lloc al món del treball.

Promovem el talent femení, perquè és el nostre, però sempre tenim en compte els homes. El talent femení el poden desenvolupar igual els homes. Tenen la mateixa capacitat que nosaltres per fer les coses d’una altra manera.

Personalment, et denomines com a estratega futurista, especialista en transformació de talents, lideratge i comunicació. Creus que les emprenedores comuniquen bé el que ofereixen?

Hem de formar part de comunitats, treballar en xarxa i comunicar les nostres propostes amb naturalitat i proximitat.

A l’IFF hem tingut la sort de poder promoure l’àrea de formació i desenvolupament de noves habilitats per a adults, empreses i organitzacions. A més, des de fa tres anys estem treballant amb la Friedrich Naumann para la Libertad, d’Alemanya, amb Eva Diaz, que viu a Madrid, però col·labora amb nosaltres des que la convidem a un dinar debat de la Comissió de Dones del 22@Network. Aquesta fundació promou  aquesta Jornada Internacional de la Mediterrània, a través de la plataforma internacional EUTHEMIA. En aquesta jornada que tindrà lloc el 6 de novembre, a la Pompeu Fabra, al 22@, també col·labora la Comissió de Dones en Valor.

Aportes una trajectòria de vint-i-cinc anys d’experiència a l’entorn empresarial liderant projectes com VALKIRIA i l’IFF. Explica’ns que oferiu a Valkiria, a més de la cessió d’espais. La consideres una empresa amb èxit ara i en el futur?

Costa molt tirar endavant un centre de coworking i d’esdeveniments com ara Valkiria. Sempre ha anat molt bé, però el 2021 amb la Covid, ens va obligar a parar i fer un ERTO, encara que amb gran esforç continuem endavant i l’ambient de treball continua sent molt acollidor. Personalment, aquest trimestre vull acabar el capítol que em van encarregar d’un llibre col·lectiu, que volen publicar a partir del gener del 2025.

Per la teva formació estàs molt especialitzada al sector turístic. I durant l’any organitza viatges de cooperació i coneixement d’entorns de dones de diversos països. Comenta’ns algunes de les teves propostes per als mesos vinents.

Sí, juntament amb la meva germana, Susan, experta en educació, organitzem des de fa deu anys viatges de cooperació amb les dones del Marroc, a través de la Fundació Essom. Fomentem les cooperatives de dones i promovem l’intercanvi amb dones empresàries del nostre entorn.

Quines són les teves tasques principals com a presidenta de la Comissió de talent del 22@?.

Col·laboro amb l’entitat 22@Network, on estan associades un gran nombre d’empreses del 22@, de Sant Martí i de Barcelona, ​​i amb la Comissió Dones en Valor des de fa molt de temps. Coordino reunions per promoure el talent, assessoro i oriento les propostes a realitzar. Sobretot intento localitzar dones interessants i expertes en diversos temes i les proposo com a ponents de conferències i debats. Això és el que vaig fer amb Eva Diaz. El dinar-debat, on ella va explicar, entre altres temes d’apoderament, la seva transformació i home a dona va tenir un èxit d’assistència i participació impressionant.

També m’agradaria que ens comentessis alguna cosa sobre la conciliació de vida laboral i privada. Tu estàs casada i tens dos fills, comenta’ns alguna cosa sobre la famosa conciliació familiar. Quin és el secret per estar satisfeta alhora de la dedicació personal i professional. Què aconselles segons la teva experiència?

Cal aprendre a delegar, i confiar en la teva parella i en el teu entorn. Tenir molt clar cada dia que la teva família necessita de tu una dedicació de qualitat, i quan ets amb ells no has d’estar en res més. Saber separar la dedicació professional, de la personal i aconseguir que respectin el teu temps propi és tot un aprenentatge que t’ajuda a créixer, viure millor i afrontar les dificultats quotidianes.

A tenir en compte
(* ) Jornada 6 de novembre: “Forjando el futuro: Connexiones Globales y Liderazgo Femenino Transformador”. En aquesta jornada es treballaran tres àrees, “Comunitats, l’impuls que necessites per emprendrecoordinada i dinamitzada per Iolanda Triviño; “Dones en Tecnologia: Lidera la revolució digital”, que coordina Isabel Sabadí (directora de 22@Network Barcelona) i compta a la ponent turca experta en blockchain, Ayşegül Şensoy. I l’ultim bloc serça “Lideratge Femení: Accedeix a llocs on es prenen decisions”, dinamitzat per Eva Diaz.

La jornada és gratuïta i cal inscriure’s a través de la Web de l’esdeveniment de l’IFF

Compartir

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Picture of Julia López

Julia López

Periodista, amb més 40 anys d’experiència en el món de la comunicació i com a redactora de mitjans. Co-fundadora i coordinadora de l’Associació Món Comunicació (AMC).
Search

Butlletí de notícies

Subscriu-te al nostre butlletí setmanal amb les darreres notícies publicades.

També et pot interessar

Buena

Les oblidades

OPINIÓ Ahir vaig llegir un missatge a twitter que deia literalment: “Quedan quince minutos...

Una història d’èxit

Per Elvira Altés, periodista. Fotos Museu Història de Catalunya La història de les dones a...

Equador: “Cartes de Mujeres” pel debat públic sobre la igualtat

 Un projecte massiu a nivell nacional recopila testimonis escrits de dones i homes a Equador...