Dissabte 27 abril 2024

Dissabte 27 abril 2024

Informe del Ple del Consell General del Poder Judicial sobre Violència de Gènere

Recull les propostes del  seu Grup de Persones Expertes, davant l’Avantprojecte de modificació del Codi Penal

AmecoPress. – El Ple del Consell General del Poder Judicial, ha aprovat, aquest 22 de gener, l’Informe emès per la Comissió d’Estudis i Informes, en relació amb l’avantprojecte de modificació del Codi Penal.

En aquest informe es recullen, entre altres, les següents consideracions i propostes que en el seu moment van ser elaborades pel Grup d’Experts / es en Violència de Gènere del Consell General del Poder Judicial (GEEVG document 2012.12.21), i que van ser remeses a totes les institucions que integren l’Observatori contra la Violència Domèstica i de Gènere.

En concret, voldria resaltar aquestes dotze conclusions incloses en l’informe:

1. – En relació a la projectada despenalització de la vexació injusta de caràcter lleu en Violència de Gènere. L’informe qüestiona la despenalització de la vexació injusta de caràcter lleu en l’àmbit de la violència de gènere i suggereix la seva conversió en delicte lleu. Es considera que la seva destipificación provocaria la impunitat d’aquestes accions i la desprotecció de les víctimes, ja que no podria dictar ordre de protecció en aquests casos.

Com tots i totes sabeu, les vexacions injustes solen ser la primera manifestació del cicle de la violència de gènere en l’àmbit de la parella. En l’actualitat, al voltant del 40% de les sentències de faltes condemnatòries dictades pels jutjats de violència sobre la dona són per vexacions injustes. Si s’elimina el retret penal no seria possible, en molts casos, trencar la cadena del maltractament davant els seus primers símptomes.

2.-En relació a la projectada reinstauració de la multa en els delictes de violència de gènere. L’informe del CGPJ considera adequat el manteniment del criteri actual, que exceptua el recurs a la multa quan es tracta de delictes de violència de gènere, per tal d’evitar les repercussions negatives que la imposició de la multa a l’agressor suposaria per a la dona maltractada. Aconsella eliminar del catàleg de mesures substitutòries la de multa quan es tracta d’un delicte relacionat amb la violència de gènere.

3. – Exclusió de la mediació. El Consell considera aconsellable recollir de manera expressa l’exclusió de la mediació en els supòsits de violència de gènere. Així ho estableix l’art. 44 de la Llei Integral contra la Violència de Gènere 1/2004, de 28 de desembre (art. 87 ter 5 de la LOPJ) la Recomanació 3.9.1 del Manual de Legislació de Violència sobre la Dona elaborat l’any 2010 per les Nacions Unides i l’article 48 del conveni del Consell d’Europa sobre prevenció i lluita contra la violència les dones i violència domèstica, signat a Istanbul el 11 de maig de 2011. L’expressa exclusió en el text penal de la mediació en delictes relacionats amb la violència de gènere, tanca el pas a una eventual interpretació de la tàcita derogació de l’art. 87 ter 5 de la LOPJ.

4. – Respecte a la supressió de l’agreujant de cometre el delicte de violència habitual sobre la dona en presència de menors o al domicili. El prelegislador no dóna cap explicació de la supressió d’aquestes circumstàncies agreujants en el delicte de violència habitual, mantenint, però, per al maltractament puntual i les amenaces puntuals. Es considera necessari el seu manteniment en el delicte més greu de violència habitual.

5. – Proposta de millora tècnica. L’informe considera aconsellable que la reforma posi fi a la diversitat de criteris que actualment hi ha sobre la necessitat o no d’acreditar un element finalista als delictes relacionats amb la violència de gènere, com és l’ànim de domini, i que està donant lloc a resolucions dispars.

6. – Omissió de l’obligació de no cometre delicte en el termini de la suspensió. En regular les prohibicions, obligacions i mesures de la suspensió de la pena, s’omet que el penat no pot cometre un delicte durant el termini de la suspensió. L’informe considera que això ha de ser esmenat ja que la no comissió de cap delicte en aquest termini és inherent a l’institut de la suspensió.

7. – Sobre la suspensió de penes privatives de llibertat per delictes de violència de gènere. L’informe assenyala:

a) És recomanable que la prohibició a la qual pot condicionar la suspensió (aproximar-se a la víctima o altres membres de la família de l’article 83.1), s’estengui també a altres persones ia la prohibició de comunicar amb la mateixa o persones respecte de les quals s’estableix la prohibició, tal com es preveu en la regulació actual.

b) En l’àmbit de la Violència de Gènere, s’exclouen de l’article 83.2 els delictes del títol I (De l’homicidi i les seves formes). Seria necessària la seva inclusió per imposar obligatòriament les prohibicions i deures que preveu aquest precepte quan es tracti de la comissió d’un homicidi en grau de temptativa o bé quan concorrin circumstàncies atenuants o una molt qualificada que possibiliti la suspensió de la pena.

8. – Nova regulació del delicte de lesions. L’informe destaca que es suprimeix la referència al “tractament mèdic o quirúrgic” – que actualment diferència la falta de lesions del delicte de lesions – atenent l’Avantprojecte, per les lesions lleus, a la “menor gravetat, atesos el mitjà utilitzat o el resultat produït “. Això no exclou els problemes de tipificació referits al que s’ha d’entendre per “menor entitat”. La gran novetat en aquest delicte es troba en l’exigència de denúncia prèvia per perseguir el delicte de lesions de menor entitat i el de maltractament que no sigui Violència de Gènere. Atés que bé jurídic protegit i entitat de la lesió, s’està d’acord amb l’exigència de denúncia prèvia en els supòsits de maltractaments, sempre que no es tracti de violència de gènere. No obstant això, en els supòsits de les lesions de menor entitat de l’article 147.2 CP es considera que hauria de ser suprimida aquest requisit de procedibilitat que és la denúncia.

9. – Supressió de l’excepció del règim de denúncia prèvia a les amenaces i coaccions lleus. Resulta convenient el manteniment del règim actual, així com la supressió de la pena de multa per a aquests casos.

10. – Jutjats de Violència sobre la Dona. L’informe considera convenient estudiar possibles noves competències dels jutjats de violència sobre la dona, com, per exemple, el delicte de trencament de pena o mesura cautelar imposada per un delicte de violència de gènere, o el delicte d’assetjament. Finalment, adverteix l’informe que s’elimina la consolidada menció de “delictes relacionats amb la violència de gènere”, en regular les prohibicions, deures i mesures en les suspensions de penes substitutives.

Compartir

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Tona Gusi

Tona Gusi

Fundadora i Co-coordinadora de La Independent. També és psicòloga menció en Psicologia d'Intervenció Clínica i menció en Psicologia del Treball i les Organitzacions.
Search

Butlletí de notícies

Subscriu-te al nostre butlletí setmanal amb les darreres notícies publicades.

També et pot interessar

Violència Vicària, el cop definitiu contra les mares

Teresa Carreras / E. Sánchez-E Cañón-Ch Valenzuela Tomás @Charo Valenzuela Tomás El Cruïlla d’Europa del...

Les empreses amb ànima i gestió de les dones són el motor de la nova economia competitiva

  La jornada «Empreses amb ànima: Reconstruint els valors de les empreses » ha aprofundit...

La REFAL reuneix a Sevilla unes 50 entitats

  La vintena Reunió Anual de la Xarxa Espanyola de la Fundació Anna Lindh ha reafirmat la...