Dimarts 07 maig 2024

Dimarts 07 maig 2024

Compartir

Estudiar les representacions de gènere en les revistes d’informació portugueses

Aquest projecte té com a punt de partida l’existència d’una llacuna en la investigació científica relativa a l’anàlisi crítica de les representacions de gènere que són presents en els continguts i línies editorials dels mitjans de comunicació social en el context portuguès.

El projecte d’investigació “El gènere en focus: representacions socials en les revistes portugueses d’informació generalista” està finançat per la Fundació per a la Ciència i la Tecnologia (FCT) i està sent desenvolupat al Centre d’Estudis de Comunicació i Societat (CECS) de la Universitat do Minho, en associació amb el Centre de Psicologia, de la Universitat de Porto, a Portugal. Es tracta d’un projecte interdisciplinari, que agrupa investigadores de les àrees de les Ciències de la Comunicació i Psicologia Social.

Les representacions de gènere en els mitjans tendeixen a ser apropiades de manera selectiva, reproduint una visió androcèntrica del món. Els mitjans de comunicació, més que entitats privilegiades en la conducció del canvi social (expressament pel seu paper de mediadors entre la realitat i la ciutadania), tendeixen a configurar-se freqüentment com constructors i perpetuadors d’asimetries de gènere. De la mateixa manera que és visible en altres contextos, aquesta tendència es distancia de la legislació portuguesa, que s’ha revelat atenta a la promoció de la igualtat de gènere, expressament al nivell de la regulació de l’activitat dels mitjans, assumint les directrius internacionals.

Atenent a la rellevància social i científica d’aquestes qüestions, aquest projecte incideix fonamentalment en dues parts: els productes, continguts i productores de les revistes portugueses d’informació generalista; i les receptores i receptors dels mitjans –  no com dimensions estàtiques però si en estreta connexió.

La primera part té per objectiu analitzar la forma com dones i homes són representades i representats a les revistes portugueses d’informació generalista (Sábado i Visao, que són les més llegides), atenent al sexe de les productores i productors, de forma que es detectin eventuals diferències al nivell de les pràctiques discursives. L’opció metodològica és un abordatge qualitatiu, un cop que s’entén que totes les decisions periodístiques són marcades per interessos, vehiculant així significats ideològics.

La segona part vol copsar com els continguts mediàtics són apropiats pel públic jove d’ambdòs sexes (adultes i adults entre els 18 i els 30 anys), mitjançant la realització de grups focals.

Més informació sobre el projecte, comunicacions i articles:

Género emn Focus

Facebook Género em Focus

Compartir

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Tona Gusi

Tona Gusi

Fundadora i Co-coordinadora de La Independent. També és psicòloga menció en Psicologia d'Intervenció Clínica i menció en Psicologia del Treball i les Organitzacions.
Search

Butlletí de notícies

Subscriu-te al nostre butlletí setmanal amb les darreres notícies publicades.

També et pot interessar

Les dones baserritarras i sobirania alimentària

  Leticia Urretabizkaia Gil ha vingut a Barcelona per fer una nova presentació de l’estudi,...

II edició del premi “Mediosysida” per a joves periodistes

  Mediosysida.org atorga a aquest Premi dotat amb 1.000 €. Aquest guardó busca impulsar el treball...

Amb el cabell blanc

Palestina al cor, un genocidi criminal

    OPINIÓ Coincidint amb el NAKBA, els 70 anys de l’ ocupació militar d’Israel...