No hay traducción disponible
OPINIÓ
El Consell de les Dones de Castelldefels ha fet un crit d’alerta, recollit per la regidoria local d’Igualtat davant l’eventual instal·lació a la ciutat d’un restaurant de la cadena nord-americana Hooters on les cambreres són un reclam més de l’oferta gastronòmica.
En existir indicis d’activitats prèvies que poden tenir com a objectiu l’obertura d’un establiment d’aquest tipus on noies amb escots i vestimenta lleugera serveixen els plats, l’alerta s’ha traslladat al ple municipal celebrat a principis d’octubre, amb el resultat d’una moció aprovada per l’equip de govern de la ciutat.
Aquesta cadena de restaurants de menjar ràpid és coneguda als Estats Units amb el sobrenom de “breastaurant”, restaurant de les mamelles, atenent a la contracció de breast i restaurant, en ser aquesta part del cos de les dones que serveixen els àpats un reclam publicitari.
La disconformitat i o indignació del Consell de les Dones de Castelldefels i del regidor d’Igualtat de la ciutat costanera del Baix Llobregat ha tingut ressò al ple municipal en forma de moció condemnatòria i primeres converses amb les persones representants de Hooters per intentar mediar amb l’empresa que sembla ja té llicència d’obres.
Establiments d’aquest tipus on s’intenta cosificar el cos de les dones i servir testosterona al plat no han de trobar el seu lloc a una ciutat que ja va ser famosa fa un temps per un macro prostíbul que finalment es va eradicar.
Si el Hooters obre les seves portes amb aquesta publicitat sexista es malmetria el model de una ciutat que ja va pel seu tercer pla d’igualtat i que vol combatre reclams d’aquest tipus.
Seria el primer restaurant de “noies Hooters” que s’instal.la a Espanya, després de la iniciativa fracassada a la ciutat veïna de Viladecans, al complex Vilamarina, i del poc “èxit” que va tenir una altra franquícia d’aquest tipus a Playa de las Americas (Tenerife).
El Consell de les Dones ha esmentat un munt de lleis per a impedir-ho com l’article 14 de la Constitució espanyola; els articles 15, 19 i 41 de l’Estatut d’Autonomia de Catalunya, fent referència al dret de les persones, al dret de les dones i a la perspectiva de gènere; la Llei Orgànica 3/2007 de 22 març, per a la igualtat efectiva de dones i homes; i concretament el seu preàmbul, en els articles 1 i 2 i també el seu article 41è que considera “il·lícita la publicitat que comporti conducta discriminatòria d’acord amb aquesta Llei”.
També la Llei 17/2015, del 21 de juliol, d’igualtat efectiva de dones i homes, tant en el preàmbul com en els articles 1 i 2, així com en relació als mitjans de comunicació en l’article 25;la Llei General de Publicitat (34/88,11denovembre), que declara en el seu article 3r, “il·lícita la publicitat que presenti les dones de forma vexatòria, bé sigui utilitzant particular i directament el seu cos o parts del mateix com a simple objecte desvinculat del producte que es pretén promoure, bé sigui la seva imatge associada a comportaments estereotipats que vulnerin els fonaments del nostre ordenament contribuint a generar violència”. Violència a la qual es refereix la Llei Orgànica1/2004, de 28 de desembre, de “Medidas de protección integral contra la violència de género” i la Llei General de la comunicació audiovisual (7/2010, 31 de març), que estableix a l’article 4.2. “la comunicació audiovisual mai podrà incitar a l’odi o a la discriminació per raó de gènere (…) i ha de ser respectuosa amb la dignitat humana i els valors constitucionals, amb especial atenció a l’eradicació de conductes afavoridores de situacions de desigualtat de les dones”. I a l’article18.1. de la mateixa Llei, també es fa que “està prohibida tota comunicació comercial que vulneri la dignitat humana o fomenti la discriminació per raó de sexe.(…) Igualment, està prohibida tota publicitat que utilitzi la imatge de la dona amb caràcter vexatori o discriminatori”.
Atenent a tota aquesta legislació, el Consell de les Dones ha assenyalat que es tracta d’una iniciativa de publicitat sexista i per tant, no només d’una publicitat il·lícita, sinó també de la utilització intencionada d’ una part del cos de les dones, com a reclam per la captació de clientela, sobretot masculina.
Els promotors del restaurant, segons el regidor d’Igualtat Àlex Company, han assenyalat que no faran la mateixa activitat que als Estats Units sinó que l’adaptaran a casa nostra. Company els ha advertit que es trasllada la preocupació a l’Institut Català de les Dones.
Veurem, ho seguirem de prop.