No hay traducción disponible
Entrevista a Afef Tlili, activista. Tunísia (FSM) / Fotografíes de Maria Majó
Ser dona i activista no es fácil en un país on la Primavera àrab ha donat un govern islamista a la societat. L’Afef Tlili (Kasserine, Tunisia, 1983) es rebel·la constantment contra el doble llenguatge que utilitzen els islamistes al poder. “Ens diuen que la dona tunisiana té els mateixos drets que l’home i això no és veritat. Ennadhah fa servir un doble llenguatge. Utiliza a la religió per manipular a la gent” declara l’Afef a La Independent des de la Universitat de Tunis El Manar, on s’ha celebrat l’edició d’enguany del Fòrum Social Mundial.
L’Afef treballa com a enginyera consultant al desenvolupament amb ONG’s europees. Es una activista militant pels drets humans, pels drets socioeconòmics amb una finestra sempre oberta a denunciar la situación de les dones a Tunisia.
Ha fundat la seva propia associació, Promess, que porta a terme accions de cooperación entre les dues ribes de la Mediterrània. Treballa amb entitats catalanes com la Xarxa d’Economia Social (XES) i el Col·lectiu Ronda. “Considero Catalunya, continua, com una porta oberta, tolerant i democràtica cap al nostre marc natural que és l’Europa que ens dóna la mà. Amb els catalans vaig entendre que la solidaritat internacional no ha de ser una qüestió de caritat sinó de tractar-nos tots iguals”.
Quina valoració fas del Fòrum que enguany s’ha celebrat per primera vegada en el bressol de la Primavera Àrab?
La societat civil tunisiana s’ha agafat molt seriosament l’organització d’aquest Fòrum. Per a nosostres ha estat una nova oportunitata per fer-nos escoltar. El que passa a Tunísia està molt lluny del que els mitjans de comunicación reflecteixen.
El procés revolucionari està en marxa. Acaba de començar. El projecte revolucionari més que un canvi de sistema ha de portar un canvi de situación de les persones. Aquest Fòrum no ha estat un esdeveniment volgut pel Govern tripartit que presideix interinament Moncef Mazouki. La premsa nacional no hi ha estat per cobrir l’esdeveniment de forma correcta.
Quina és la teva relació amb Catalunya?
Diversos col·lectius a través de l’ONG “Promess” estem intentant crear una xarxa d’activistes sobre els drets socials i econòmics de les persones amb presència a les dues ribes de la Mediterrània.
Durant aquest Fòrum hem començat ja a treballar amb el Turisme Solidari a Tunisia. La delegació de la XES que s’ha desplaçat fins aquí ha vingut uns dies abans per anar cap al sud i fer un circuït de turismo solidari. Han estat en contacte amb associacions de base local a la zona que n’anomenem pre-desert com ara UTAIM, a Mareth (Gabés) de suport als disminuíts físics i psiquics. On se’ls dona educació, inserció social i amb les seves accions lluiten contra l’exclusió. També han visitat l’associació ARGANA de desenvolupament i conservació Del medi rurala Tounine (Gabés). Desenvolupen el conreu de l’oli d’Argana com una manera de donar sortida als joves que aquí hi ha gairebé un 80% d’atur entre ells.. També han visitat l’associació “DRETS i CIUTADANIA”, a Tatouine, també, per promoure que els joves siguin més actius en la vida social i política, l’associació KASOUR, que gestiona un museu local així com una Associació de DONES perquè puguin treballar en l’artesania. Per a totes aquestes associacions ha estat una visita molt important ja que mai ningú de fora els ha dedicat el seu temps per conèixer les seves activitats.
Tu ets una dona que defenses el laïcisme. Quins problemes i perills tens tu a la Tunísia d’avui?
Com a dona sóc un veritable projecte de mártir en aquest país. En qualsevol moment a algú a qui no li agradi sentir el meu missatge de laïcitat em pot eliminar. Ja hem tingut el primer assassinat polític després del 14 de gener.
El projecte polític que defensa el govern és un projecte que no ens pertany. No està basat en el respecte a la dona.
Els islamistes al poder estan redactant una constitució que desvaloritza a la dona. I ens hem de rebel·lar contra això. A Europa en diuen islamisme moderat i això és un fals concepte. L’islamisme per definició és una tendència cap a l’extremisme. La religió musulmana uneix a moltíssima gent d’aquest país. Però quan hi ha una intenció política al darrera és una veritable màquina de repressió de les dones. Per a mi la religió és ma millor manera que hi ha de manipular a la gent.
Amb Ben Ali el vel estava prohibit. Et sorprèn la quantitat de dones amb vel pel carrer?
El vel és un fenòmen a estudiar. Estic segura que les dones tunisianes que practiquen la religió hi estan més lligades al fons que a la forma. La gent creu amb els principis i la filosofía d’una religió que pot ser tolerant si no es fa servir com a arma política. Ni la meva àvia, ni la meva mare i vo mateixa em portat mai vel. Hi ha ha moltes dones que no porten vel i son musulmanes.
A mi m’agrada vestir com vull. Anar pel carrer i parlar amb qui vulgui. A vegades passo per davant de grups de salafistes que voldrien que baixés la mirada o canviés de dirección i constantment els demostró que no tinc por. Però això en aquest país és perillós.
Tu dius que la revolució va començar molt abans del que nosaltres en diem Primavera Àrab. Com veus el futur de Tunisia?
Dubto que hi hagi eleccions aviat. Els partits al govern estan fent tot el possible per allargar la convocatòria perquè saben que no guanyarien. La gent està decebuda perquè els islamistes al govern no han sapigut, per ara, respondre a les necessitats reals de la población. L’atur creix, el poder adquisitiu baixa, la dona està més que mai sotmesa al ductat polític i la gent no veu el futur clar. Hem de treballar per desallotjar als islamistes del govern i perquè no siguin majoria, com fins ara.