Saturday 17 October 2026

Saturday 17 October 2026

Compartir

Madrid. Estat espanyol: El 25 de març se celebra la “Marxa mundial per la endometriosis” / La Independent / Notícies gènere

No hay traducción disponible

Des de diferents ciutats del món, centenars de milers d’afectades i activistes se sumen aquest mes de  març a les activitats i marxes per visibilizar la endometriosis. Aquest any, el Dia Mundial de la Endometriosis se celebra el 25 de març. A l’estat espanyol la Marxa mundial per l’endometriosis (EndoMarch) tindrà lloc a Madrid sota el lema: “El dolor de regla no és normal”.

 

cartel endomarch2017 jpg7647

Més de dos milions de dones sofreixen endometriosis (malaltia tumoral crònica amb component immunològic i de base genètica) a l’estat espanyol i un alt percentatge ni ho sap ni està diagnosticada. Malgrat la seva alta prevalença (10-15% de la població femenina en edat fèrtil), té una mitjana de retard en el diagnòstic de 10 anys, amb prou feines existeixen serveis mèdics especialitzats en la matèria, ni ajudes per a la seva recerca ni existeixen tractaments curativos.

La malaltia segueix “a l’armari”, sent invisibilizada tant per la societat, les autoritats científiques, com les sanitàries i la comunitat mèdica, a causa dels prejudicis de gènere i dels tabús relacionats amb la menstruació i la sexualitat femenina.

Es desconeixen les seves causes i mecanismes d’acció pel que, a dia d’avui, l’endometriosis no té cura. En ser un tumor ginecológic benigne, no es considerat de gravetat però, entre les seves conseqüències i símptomes s’hi troben: el dolor pèlvic crònic, el dolor abans, durant o després de la menstruació, el dolor en les relacions sexuals, la fatiga crònica, la falta de fertilitat, així com l’extirpació d’òrgans reproductors o digestius. Aquesta malaltia onco-mimética i multi-sistémica pot danyar el pulmó, la bufeta, el cor o el cervell. A causa de l’endometriosis moltes dones han vist minvada la seva qualitat de vida arribant, en 1 de cada 4 casos, a estar greument discapacitades.

Compartir

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Search

There is no Event

Boletín de noticias

Suscríbete a nuestro boletín semanal y a las últimas noticias publicadas.

También te puede interesar

Neix l’Observatori Cultural de Gènere per la paritat en la cultura

L’OBSERVATORI CULTURAL DE GÈNERE (OCG), amb Ma. Àngels Cabré com a directora, s’ha posat en...

Estado Español: “Anda, campeón, hazte feminista en diez cómodos plazos”, de Maria Donapetry / La Independent / Noticias género

María Donapetry Camacho es doctora en Filología Inglesa por la Universidad de Oviedo (1986). De...

Polònia: gas pebre contra les dones que rebutgen les limitacions en l’accés a l’avortament / La Independent / Notícies Gènere

Per Redacció SemMèxico Draginja Nadazdin, directora d’Amnistia Internacional Polònia, demana a la policia que posi...