Saturday 17 October 2026

Saturday 17 October 2026

Compartir

L’APFCIB opina que hi ha una tendència a la consolidació en la reducció del nombre d’avortaments a l’Estat Espanyol.

Des de l’Associació de Planificació Familiar de Catalunya i Balears (APFCIB), creiem que les dades de l’informe sobre la IVE del 2010 que ha tret el Ministeri de Sanitat, Política Social i Igualtat mostren la tendència a la consolidació en la reducció del nombre d’avortaments a l’Estat Espanyol.

Durant el 2010 s’han declarat 113.031 IVEs que, tot i representar un increment del 1,3% davant les dades del 2009, continua sent un nombre significativament inferior al del 2008. Així doncs, aquesta sembla ser la tendència a l’estabilització del nombre de dones que accedeixen a la IVE anualment al nostre Estat. Des de la nostra perspectiva hi ha diferents arguments que expliquen les dades:

–          En primer lloc les mesures de prevenció com la dispensació de la píndola postcoital a les farmàcies i algunes de les campanyes de sensibilització i educació sexual han facilitat la reducció del nombre d’IVEs en la població més jove. Tot el contrari del que s’ha polemitzat des dels sectors més conservadors de la nostra societat.

 –          L’augment de les IVEs en dones a partir dels 30 anys pot explicar-se per una banda a través de la millora de les tècniques de diagnòstic prenatal que facilita descobrir problemes fetals, per l’atra, a causa de la crisi socioeconòmica que viuen la majoria de famílies del nostre Estat i que dificulta enormement la seva sostenibilitat i, finalment, per l’increment proporcional del nombre de dones d’aquestes generacions.

 –          La baixada d’IVEs entre dones migrades respon a la sortida de dones estrangeres en edat reproductiva del nostre Estat, a l’aturada de l’arribada de dones d’altres països i a l’assimiliació de la pauta contraceptiva de moltes de les que porten més de tres anys de residència.

 –          Pel que fa al lleuger augment de les IVEs en diverses comunitats com a les Illes Balears s’explica gràcies a la normalització de l’accés a la intervenció que ha resultat de la posada en marxa de la nova legislació a tot l’Estat. Això, sumat a la reducció de dones provinents d’altres països europeus, ha provocat el descens del total d’IVEs a Catalunya ja que aquesta sempre ha estat una comunitat d’acollida respecte a les intervencions d’altres territoris.

En definitiva, l’APFCIB valora positivament els signes que es desprenen de les dades d’aquest informe i demana al nou Govern de l’Estat que no canviï la legislació actual donats els bons resultats, sobretot pel que fa al tema de les menors d’edat. Tot i això volem recordar la necessitat d’incidir en les mesures de prevenció que plasma la Llei de Salut Sexual i Reproductiva i d’IVE i que encara no s’han desplegat en profunditat ni pel que fa a l’educació sexual ni a l’anticoncepció. Només invertint en aquestes mesures preventives s’aconseguirà reduir de forma important el nombre d’interrupcions voluntàries de l’embaràs. Per ampliar la informació mireu el document adjunt o poseu-vos en contacte amb Sílvia Aldavert 663917170

Compartir

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Picture of Tona Gusi

Tona Gusi

Fundadora i Co-coordinadora de La Independent. També és psicòloga menció en Psicologia d'Intervenció Clínica i menció en Psicologia del Treball i les Organitzacions.
Search

There is no Event

Boletín de noticias

Suscríbete a nuestro boletín semanal y a las últimas noticias publicadas.

También te puede interesar

Barcelona: Dolores Juliano presenta nuevo libro en Ca la Dona / La Independent / Noticias género

La antropóloga feminista Dolores Juliano presentará su libro “Tomar la palabra: Mujeres, discursos y...

Adela Zamudio, pionera feminista boliviana

Este pasado 11 de octubre se celebró en Bolivia el “Día de la mujer boliviana”...

¿Somos “diferentes” los hombres que defendemos la igualdad?

OPINIÓN Cuando reflexiono sobre mí, he tenido que hacer una revisión profunda sobre cuáles...