sábado 05 octubre 2024

sábado 05 octubre 2024

Compartir

Catalunya: la Covid-19 agreuja les desigualtats de gènere en els sistema de coneixement / La Independent / Notícies gènere

 

La Comissió Dones i Ciència del Consell Interuniversitari de Catalunya denuncia en un manifest que la producció científica de les investigadores s’ha vist reduïda en comparació amb la d’ abans de la pandèmia.

Les dones també estan assumint la major part de la càrrega del treball no retributiu durant la crisi sanitària.

 

 

El manifest exposa com els confinaments, el teletreball, la docència i l’aprenentatge virtual han provocat un augment de les desigualtats entre homes i dones.

Així , per exemple, pel que fa als usos del temps, una enquesta del CEO mostra que de les responsabilitats escolars de les criatures durant el confinament el 64,2% són dones i només el 35,4% homes.

La crisi sanitària ha augmentat les jornades laborals de les dones i, alhora ha disminuït la seva productivitat en la carrera professional, afectant sobretot en la comunitat universitària, el Personal Investigador i Docent (PDI), el Personal d’Administració i Serveis (PAS) i les universitàries que estudien presencialment o a distància. També els estudis publicats assenyalen un augment de la bretxa de gènere en les carreres acadèmiques. I la producció científica de les dones s’ha reduït quan les dels homes s’ha mantingut o augmentat.

El manifest afirma que la situació es “greu”, i en consequència la comissió Dones i Ciència demana que el teletreball respongui ala coresponsabilitat i la bretxa digital, i que es faci una política en docència i recerca que incorpori la perspectiva de gènere en metodologies, continguts, i, específicament, l’exclusió de l’any de la pandèmia en les avaluacions de les agències de qualitat universitàries.

 

Grup de treball en marxa per analitzar l’impacte

En línia amb aquest Grup de treball es vol: garantir una representació equilibrada de líders de projectes i en  els equips de recerca; introduir mesures que accelerin els avenços cap a una igualtat real per a les científiques i investigadores; fer constar en els currículums la situació familiar de les investigadores per l’índicatiu de la productivitat i d’ avaluacions; major implicació institucional de les administracions; i que les agències d’avaluació estableixin criteris de ponderació per neutralitziar l’assumpssió de responsabilitats de cures.

 

Igualtat i coneixement

Actualment les 12 universitats catalanes disposa de plans d’igualtat de gènere i de protocols per a la prevenció, la detecció i l’actuació davant la violència masclista i la LGBTfòbia.

Els centres de recerca CERCA disposen de l’acreditació HRS4R (plans de gènere, Pla d’Igualtat d’Oportunitats i Gestió de la Diversitat).

En referencia a la contractació de personal investigador, destaca  un video, elaborat amb Programa Women in Science de l’EMBO (European Molecular Biology Organization), que informa i mostra els biaixos en l’avaluació. En l’àmbit de l’avaluació, val a dir que un mínim del 40% de dones formen part de les comissions d’avaluació.

 

Les xifres del biaix de gènere

La presència femenina es redueix en els nivells superiors de la carrera professional. La diferència entre els percentatges d’homes i dones en el sistema de recerca s’ha reduït en un 23% en els darrers 12 anys. Hi ha paritat en les noves incorporacions del personal docent i investigador de les universitats públiques catalanes.

Actualment, a Catalunya 52.137 persones estan empleades en activitats de recerca i desenvolupament (R+D) Catalunya, el 59,3% dels quals són homes.

El desequilibri en la carrera científica s’inicia just després del doctorat, passant del 55% del predoctoral al 27% només de presència femenina entre els líders de grup.

A les universitats, la presència femenina continua sent majoritària en Ciències de la Salut i en Arts i Humanitats, mentre que està al voltant del 20% a Enginyeria i Arquitectura (dadesdel curs 2018-2019).

Les dones es troben sota del 50% en les posicions de PDI (personal docent i investigador) i en la categoria superior, la de catedràtic universitari, només són el 22,8% (dades 2019. Uneix).

Pel que fa a la mitjana europea, que se situa tan sols en el 23%, a Catalunya encata s’està més per sota, en un 20% dels projectes de recerca amb participació catalana i finançament del Consell Europeu de Recerca.

 

Compartir

Deja una respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *

Picture of Tona Gusi

Tona Gusi

Fundadora i Co-coordinadora de La Independent. També és psicòloga menció en Psicologia d'Intervenció Clínica i menció en Psicologia del Treball i les Organitzacions.
Search

There is no Event

Boletín de noticias

Suscríbete a nuestro boletín semanal y a las últimas noticias publicadas.

También te puede interesar

9N Votaré por ti

El último vídeo oficial de la campaña del 9N lleva el título 9N Votaré...

El mal periodisme exclou les dones, el bon periodisme no exclou ningú

La XVIII Festa de la Comunicació no sexista premia a Eduard Sanjuan, Júlia Otero,...

Potente y sorora Asamblea de migrantas y refugiadas 8M

Asamblea del 23F “Me abrazo, las abrazo, nos abrazamos…”, así comenzó una reivindicativa Asamblea de...