La consellera de la Presidència diu que “la TV pública de Catalunya és un reflex de l’evolució de la societat catalana”. Assegura el seu pluralisme, però cada setmana La Independent evidencia que encara és molt masculina.
Neus Munté diu que el model català de televisió i ràdio pública te continguts que s’adapten a una societat en la qual l’opció per l’estat independent ha passat del 14% l’any 2006 al 40% el novembre 2015.
En el transcurs del ple celebrat aquest dimecres al Parlament de Catalunya, la consellera va afirmar que “no concebem el país sense TV3 ni sense Catalunya Ràdio. Han de seguir sent uns mitjans forts, de qualitat i líders. El Govern segueix i seguirà apostant pel compromís inequívoc del model d’èxit de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals, peça clau del nostre sistema de mitjans del país”.
Munté ha afirmat que “són la ràdio i la televisió de l’Estat amb més mecanismes de control de pluralitat i objectivitat”, i que “si la CCMA no fos de qualitat i objectiva no arribaria als grans índexs d’audiència que assoleix. El millor indicador del seu pluralisme és la seva bona audiència, a no ser que pensem que els espectadors són acrítics i no tenen criteri”.
Tertúlies masculines
Tot i que les afirmacions de la consellera respecte a la pluralitat es refereixen principalment al contingut informatiu i a les fonts que representen a diferents sectors, no ho fa des d’una visió de gènere. Any rera any, tant els mitjans catalans públics com els privats i els estatals mostren un biaix molt marcat de major representació masculina tant en l’ús de fonts informatives com en el tractament de la informació, d’acord a dades de diferents observatoris de mitjans.
La Independent, per exemple, realitza setmanalment un seguiment de les tertúlies que es duen a terme en els canals TV3, 324 i 8TV i demostra que la presència de tertulians homes és majoritària en pràcticament totes les ocasions i que inclusivament passa que a vegades no hi ha cap dona.
Les persones que lideren l’opinió són homes, les dones són comptades i participen menys, a més quan estan presents solen fer ús de la paraula durant temps més curts que els homes i solen ser també interrompudes per un home en més ocasions.
En el cas de TV3 destaca, però, que les presentadores no tenen una imatge estereotipada i sexista, com pot ocórrer en altres cadenes, i que això mostra que se les valora per raons professionals abans que per la seva imatge física.
La consellera ha aprofitat per posar en valor la calidad dels seus i les seves professionals, agraint “la feina i l esforç de tot l’equip de persones que treballen a la Corporació, sabem que estan fent un gran esforç. El seu compromís amb el model públic de mitjans i la seva alta professionalitat són uns dels actius de la Corporació”.
No només sobiranista
Segons Munté, “si la TV catalana només tingues ulls pels sobiranistes, no estaria donant la cobertura del debat d’investidura de Pedro Sánchez que ha donat avui”.
En aquesta mateixa línia, Munté ha destacat dades com el temps de notícia dels primers temes informatius, que van ser l’any 2013 la crisi econòmica i financera mundial ocupant un 14,3% del temps, i la crònica política d’àmbit internacional, l’any 2014, amb un 14,2%.
Altres dades que confirmen la pluralitat informativa dels informatius de TV3 referides per la consellera, han estat per exemple que TV3 és la primera opció que el públic català prefereix per informar-se (Baròmetre CEO i Informe CIS, 2015); que el 45’3% segons el CEO, i el 46’6%, segons el CIS, trien els informatius de TVC; i que la segona opció és La 1 de TVE amb un 11,6%, segons el CEO, o La Sexta, amb un 11’9%, segons el CIS.
I segons dades molt més recents, TV3, líder d’audiència per sisè mes consecutiu, ha tancat el mes de febrer amb una quota del 13,2%, sent líder en solitari i encapçalant el rànquing de programes més vistos cada dia del mes.