Friday 08 November 2024

Friday 08 November 2024

Share

Les empreses amb ànima i gestió de les dones són el motor de la nova economia competitiva

 

La jornada «Empreses amb ànima: Reconstruint els valors de les empreses » ha aprofundit en els valors claus que han de tenir les organitzacions i les empreses per recuperar la confiança i tenir èxit a llarg termini, i per ser el motor d’una economia productiva i d’una societat feliç i capdavantera. En definitiva, es vol un model d’empresa en el que les dones per la seva experiència, com s’ha demostrat, saben desenvolupar i portar endavant una economia al servei de les persones i del benestar col·lectiu.

 

 


 En la jornada realitzada a CaixaForum, organitzada sota el lideratge d’Anna Mercadé, i de l’Observatori de la Dona Empresa i Economia de la Cambra de Barcelona que ella coordina, amb l’ajuda de la Cambra de Comerç i el patrocini de l’Obra Social de “La Caixa, s’ha valorat l’aportació del talent i del capital humà de les persones i en concret de les dones a fi que les empreses i les organitzacions vagin endavant.

“Ara més que mai – va comentar Mercadé – necessitem creure i tenir confiança en el projecte comú, en els nostres líders i en el futur per sortir de la crisi. La por, la inseguretat i la decepció s’ha instaurat en les organitzacions i això bloqueja i paralitza el pensament, la creativitat i l’acció. Cal re-dissenyar una nova empresa amb clau de futur i com a motor de canvi. Cal reconstruir l’essència o l’ànima de les organitzacions i de les empreses per sortir de la crisi”.

Va inaugurar aquesta tercera jornada de reflexió, Núria de Gispert, presidenta del Parlament de Catalunya i Miquel Valls, president de la Cambra Oficial de Comerç, Indústria i Navegació de Barcelona i el director de la Fundació Obra Social de La Caixa, Jaume Lanaspa. Han participat com a ponents de destacades personalitats del món econòmic i social, d’àmbit nacional i internacional, com ara la directora del Skill Centre for Social Entrepreneurship, Pamela Hartigan, la directora de JUMP, Isabella Lenarduzzi, la presidenta de Sellbytel, Helena Guardans, o la catedràtica de la UAB, Marina Subirats.


11annamercade01

 Lideratge amb perspectiva de gènere

Amb la presència de mes de 150 persones (l’Auditori de CaixaForum estava pleníssim) que van escoltar amb gran interès les intervencions dels ponents- la majoria dones- de gran categoria i poder de convicció. Així ho va explicar Mercadé “Hem volgut comptar amb dones i homes amb una forta experiència de lideratge amb perspectiva de gènere. Vivim un moment de transformació total en el que cal una manera de liderar forta i col·lectiva, i les dones tenen un paper decisiu a desenvolupar. Avui no podem perdre el talent femení que representa més del 50% de tot el capital intel·lectual i emocional del país. La reconstrucció de l’ordre econòmic necessita de la diversitat, dels valors de les dones i dels homes. Hem de compartir la responsabilitat de sumar talent i valors per tal d’assegurar l’equilibri i el rendiment de les empreses”.

La majoria dels i de les ponents han estat d’acord de que ja no es pot parlar de “Conciliació” perquè es una paraula que recau en les dones. “Si mes no s’ha de parlar de “co- responsabilitat social” –tal com va fer notar Isabella Lenarduzzi , directora de JUMP, en la segona part que es preguntava: “Com retenir i potenciar el talent femení?”. Segons ella per a la reconstrucció de l’ordre econòmic és necessita nous enfocaments. “el rendiment de les organitzacions, te que veure am el benestar de les persones i de les famílies. No aconseguirem un altres tipus de societat mentre no es reparteixen les responsabilitats bàsiques de tota societat de la cura de les persones. Clau fonamental per equilibrar la societat, l‘energia, i l’ecosistema, doncs les dones som cuidadores de la Terra de les persones i del futur dels fills i de les generacions futures”.

Neus Martínez, directora de Relacions i Comunicació de Nestlé, que porta 23 anys en la empresa, va parlar que en la responsabilitat social de les empreses s’hauria d’incloure el tema del gènere. “No es pot ser una empresa amb ànima sense tenir en compte a les dones”. Va explicar que la seva empresa porta molts anys treballant en aquest sentit, però va reconèixer que encara les dones en la direcció són una minoria. Però cal tenir en compte que només fa 25 anys no tenien accés a un càrrec directiu. Ara cal continuar trencant estils masculins de lideratge i superant estereotips”.

Hi ha una generació ben formada a nivell empresarial

De la seva banda, Gemma Beltrán, directora de Recursos Humans de “La Caixa” en la seva intervenció va explicar com s’organitza la diversitat en una macro-empresa com la seva que té 25000 treballadors i treballadores (60 % homes i 40% dones) i que com en el cas de Martínez, només arriben als càrrecs més alts un 10 % d’elles. “Estem Implementant un pla d’Igualtat d’Oportunitats –per a garantir la promoció del talent i canviar tendències , per que tothom s’impliqui en els treballs de responsabilitat”. Segons ella moltes dones no s’ofereixen per a càrrecs directius perquè esperem ser reclamades. “Però per a nosaltres la igualtat es que tant important el ‘Jo puc’, com el ‘Jo vull’ i lluito per això”. Per José Cabrera, antic directiu de multinacionals, assessor internacional de CEO: “les dones estan especialment preparades per a la flexibilitat i pels canvis que s’aveïnen. Perquè el canvi i la sortida de la crisi només serà possible des de el costat femení, que també tenim els homes. El millor es relaxar-nos i gaudir de la vida. Gestionar l’economia des de l’humà, desenvolupant la intuïció i les tecnologies per afavorir una societat amb valors, que ara per ara encara els aporten les dones”.

Marina Subirats, experta en educació, va retomar el tema dels valors perduts i nous, i encara que va defensar que la societat necessita valors diferents, no va estar d’acord en la suposada responsabilitat de la educació en la manca de formació: “Cal reconèixer que durant molts anys hem aixecat un sistema educatiu molt bo, que ara amb les retallades es posa en qüestió. Hi ha hagut una formació d’alt nivell que ha produït una generació jove de 30 a 40 anys, molt competitiva i formada. Molts d’ells i d’elles estan ara desenvolupant bones feines i tasques de direcció”.

 Montse Gatell, en la clausura de la jornada va subratllar que “el gènere encara condiciona l’accés als llocs de responsabilitat”, raó per la qual una de les principals línies d’actuació que impulsa l’ICD és la promoció de les dones en l’àmbit del treball, les carreres professionals i el lideratge. La presidenta de l’ICD també ha posat de manifest que “les empreses no poden deixar escapar el coneixement i l’expertesa de les dones que, ara per ara, no poden exercir la seva professió fins allà on voldrien i podrien”. I ha recordat que al voltant d’un 60% de les persones que es llicencien a Catalunya són dones, però només un 11,7% arriben a un càrrec directiu, la qual cosa mostra que “les oportunitats que tenen les directives no són les òptimes ni les mateixes que tenen els homes”.

(podeu cnsultar l’interessant article d’Anna Mercadé a Economia Digital )

Share

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Picture of Julia López

Julia López

Periodista, amb més 40 anys d’experiència en el món de la comunicació i com a redactora de mitjans. Co-fundadora i coordinadora de l’Associació Món Comunicació (AMC).
Search

There is no Event

Newsletter

Subscribe to our weekly newsletter with the latest published news.

You may also be interested

Vives i Lliures

OPINIÓ Un any més hem tornat ha sortir al carrer per cridar que ens...

Teresa Losada homenatjada per la Generalitat de Catalunya

La Generalitat de Catalunya ha homenatjat la religiosa Teresa Losada per la seva trajectòria...

Emprenent solidaritat

Foto: Surt Entrevistem a Fina Rubio que va rebre el reconeixement com a Emprenedora Social...