Friday 22 November 2024

Friday 22 November 2024

Share

La periodista i feminista Sara Lovera nomenada Editora de Gènere de l’Organització Editorial Mexicana

Per Alejandro Suárez. SemMexic

L’evolució de la societat ha empès els mitjans de comunicació a canviar la manera com cobreixen els fets socials, explica Sara Lovera, acabada de nomenar Editora de Gènere a l’Organització Editorial Mexicana (OEM), casa de 46 marques editorials com El Sol de Mèxic, El Heraldo de Chihuahua, El Sol de Pobla i Diario del Sur, entre d’altres.

Sara Lovera, periodista i feminista, assenyala que les xarxes socials estan dirigint els mitjans cap a nous camins.

“La informació que hi ha a les xarxes, la que consumeix la gent diàriament, ens està guanyant als diaris i als mitjans tradicionals. És la realitat. Aleshores crec que el que estem fent a l’OEM és analitzar el que està passant en aquesta realitat i li responem”, diu.

Sara Lovera, que ha col·laborat durant cinc anys amb l’OEM en temes de gènere, ara assumeix la responsabilitat d’aprofundir el debat sobre aquests temes dins l’organització. Des de la nova posició, discutirà polítiques de llenguatge, tractament d’imatges i enfocaments periodístics, per assegurar un alt nivell de qualitat a totes les plataformes que utilitza l’OEM.

Amb més de cinc dècades al periodisme, Lovera és pionera en la cobertura de temes de gènere en premsa escrita, televisió, ràdio i avui podcast.

“Vaig fer el primer suplement feminista en un diari, vaig fer el primer programa de ràdio que es deia Doble enfoque per incloure el tema de les dones i vaig crear la Xarxa de Dones i Homes periodistes per estudiar el tema”.

Actualment condueix El podcast de la Lovera, feminismo des de zero, de l’OEM, on entrevista feministes de diferents generacions sobre les seves experiències, l’entorn, els reptes i aquells temes difícils d’abordar, amb el sentit de responsabilitat i ètica que n’han distingit treball.

Lovera va agrair el compromís de la senyora Paquita Ramos de Vázquez, Presidenta i Directora General de l’OEM, i de l’enginyer Francisco Torres Vázquez, Vicepresident Executiu de l’OEM, amb les dones i amb la societat mexicana, el primer pas de la qual es va registrar ja fa gairebé quatre anys amb la conformació d´un Consell Editorial de Gènere.

L’avaluació de quatre anys del Consell Editorial de Gènere d’OEM

Per a Sara Lovera, Organització Editorial Mexicana és pionera en la creació d’un Consell Editorial de Gènere, una cosa única a Amèrica, un instrument on es discuteix com estem abordant aquests temes i què volem canviar, incloent-hi les cobertures de temes considerats suaus.

El Consell obre converses franques entre personatges de tots els àmbits de la societat, ciència, política, arts, esport i empreses, amb l’equip de més de 900 periodistes, editors i reporters gràfics que conformen l’empresa.

“L’impacte palpable s’ha vist en l’enfocament de l’aposta editorial dels nostres diaris, abordant temes puntuals que abans no tenien cabuda a les pàgines”.

Lovera ubica aquest compromís com a resultat de l’evolució del moviment feminista en els darrers anys: la creació de col·lectives, les discussions i el paper de les plataformes digitals, així com una transparència més gran de la condició social de les dones i com comprèn l’OEM que cal abordar-ho.

Sara Lovera, periodista feminista, assumeix com a Editora de Gènere de l’OEM. / Fotos: Roberto Hernández

Per què el feminisme no s’ha de veure com una moda als mitjans de comunicació?

“La veritat és que les dones mexicanes des del segle XIX van fer els seus propis mitjans. Al segle XIX varen existir unes 27 revistes fetes per dones on elles van poder plantejar les dues demandes de les dones a la Independència i a la República: anar a l’escola i el divorci. A Mèxic hi va haver moviment feminista important, no vist pels mitjans, quan van fer el primer Congrés Feminista el 1916, per exemple.

“Els mitjans de comunicació hem de ser conscients que produïm coneixement, produïm formació i produïm perfils de comportament. Amb tot el que diem ara, el que teclegem a l’ordinador al telèfon o la Tablet per donar la nostra informació, estem produint alguna cosa en qui ens llegeix, en qui consumeix els nostres productes coneixement i veritats.

“El procés que hi ha hagut a l’OEM és entrar a discutir de manera formal i empresarial el gènere, que és el mecanisme que explica la discriminació històrica entre homes i dones.

“El primer que van haver de comprendre totes les editores d’OEM és que hi ha discriminació contra les dones, per tant, no és una moda. El moviment feminista té gairebé 300 anys a tot el món, s’ha organitzat de diferents maneres”.

Aleshores, comenta, el que ha passat és que el Consell ha evidenciat que les dones no apareixien als mitjans de comunicació.

“Així va ser durant molts anys, mitjans majoritàriament dirigits per homes, i la discussió sobre la condició social de les dones ha impactat a escala nacional a tots els diaris de l’OEM”.

“Crec que hem anat molt més ràpid que altres mitjans o hem anat d’una manera més inductiva, fent coses, però encara hi ha altres mitjans que davant de la realitat tenen més articles sobre el tema que nosaltres. És boníssim, per exemple, entrar a El Sol de Sinaloa i veure com retrata la condició social de les dones. Jo crec que aquest és un dels grans canvis que ja està funcionant per si mateix”.

De la ploma de Sara Lovera:

Paraula d’Antígona: Los desafios de Claudia Sheinbaum Pardo // Una muerte anunciada // Límites de la paridad // Consell de gènere OEM: La desinformación se combate con periodismo: Olivia Sohr

Share

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Search

There is no Event

Newsletter

Subscribe to our weekly newsletter with the latest published news.

You may also be interested

Mòbils, Mobile World Congress i República Democràtica del Congo.

¿És compatible ser directiu o directiva d´una empresa tecnològica amb ser responsable i transparent?. Encara...

Drina Ergueta

L’aparició dels “traïdors”, benvinguts siguin

OPINIÓ En els últims dies s’han realitzat, gairebé al mateix temps i en diferents punts...

Espais de Dones: Drom Kotar Mestipen

És una associació de dones gitanes que, des de fa vint anys, lluita per...