17 de maig: Dia Internacional contra l’Homofòbia i la Transfòbia
Per primera vegada s’ha elaborat un informe sobre experiències d’assetjament escolar LGTBfòbic a Barcelona, que recull dades sobre deu casos d’assetjament per LGTBfòbia a les aules. La LGTBfòbia és entesa com l’odi a les persones lesbianes, gais, transsexuals i bisexuals.
Segons aquest informe, la LGTBfòbia a les aules necessita un tractament diferent del bullying que pateixen nois i noies en general, ja que “la població d’adolescents LGTB aporta uns plantejaments situacionals que no són idèntics als presentats per altres adolescents i que determinen, en moltes ocasions, les situacions d’assetjament de les quals són víctimes”.
Aquest estudi ha estat elaborat per diferents entitats que treballen des de fa anys per la millora social i la no discriminació de les persones que formen part del col·lectiu LGTB: CJB (Consell de la Joventut de Barcelona), ICEV (Institut Català d’Estudis de la Violència), Casal Lambda, AMPGIL (Associació de Mares i Pares de Gais i Lesbianes), FAGC (Front d’Alliberament Gai de Catalunya), FLG (Associació de Famílies Lesbianes i Gais), SOS Bullying i Associació Universitària Sin Vergüenza.
Pel que fa a les conclusions, la més evident que es pot extraure de l’informe és que cal continuar investigant i creant nous estudis sobre aquesta qüestió, i per això les entitats participants tenen la intenció d’ampliar la mostra i continuar aprofundint en els resultats d’aquest primer document.
Una altra conclusió interessant és que l’assetjament és diferent segons es dirigeixi contra nois o contra noies: ells pateixen més agressions físiques, mentre que elles són atacades més sovint verbalment, amb insults de contingut sexual.
L’estudi també conclou que el bullying per LGTBfòbia causa dificultat de concentració en els estudis, sentiment d’inferioritat, rendiment acadèmic baix i alt risc d’abandonament escolar, entre altres problemes de conducta i de relació amb els altres i amb l’entorn.
Video Programa Els matins a TV3
Objectius i punt de partida
Un dels objectius de l’informe és fer un diagnòstic de la problemàtica de l’homofòbia, la lesbofòbia, la transfòbia i la bifòbia al sistema educatiu de Barcelona, tot posant de relleu les experiències de l’alumnat que ha patit i/o pateix LGTBfòbia a les aules i aportant recomanacions de prevenció que es puguin incorporar a les polítiques educatives. Partint de les deu històries de vida sobre les quals s’ha elaborat aquest primer informe es pretén recollir i reflectir totes les dimensions i particularitats de la LGTBfòbia escolar.
L’informe parteix de la constatació que “la comunitat educativa no compleix l’objectiu de promoure un desenvolupament psicosocial normalitzat i un benestar físic i emocional sa en les situacions de bullying LGTBfòbic”, donat que els temes relacionats amb la sexualitat es tracten a l’escola de manera que legitimen l’heterosexualitat o es limiten a parlar de reproducció o mètodes anticonceptius.
A més, segons dades de la Xarxa educativa de Gais, Lesbianes i Bisexuals a les escoles dels EUA, el 97% d’estudiants d’escoles públiques sent comentaris homòfobs dels seus companys, i el 80% dels joves gais i de les joves lesbianes afirmen sentir-se profundament aïllats i aïllades socialment.