Divendres 19 juliol 2024

Divendres 19 juliol 2024

Compartir

Dones i Diners, com guanyar, gastar i invertir

La xarxa internacional Professional Women ‘s Network (PWN) a Barcelona va organitzar l’esdeveniment “Women & Money” (Dones i Diners) per plantejar els reptes als quals les dones directives i empresàries s’enfronten en l’àmbit de la gestió financera personal i professional.

Històricament, les dones s’han encarregat dels recursos i diners de la llar mentre que els homes s’han ocupat dels diners públics. Hi ha hagut molts canvis amb les dones ocupant actualment llocs de responsabilitat en les empreses i institucions financeres i, d’altra banda, aconseguint suport econòmic per crear les seves pròpies iniciatives empresarials.

No obstant això, encara queda un llarg camí per recórrer en la relació de les dones amb els diners, segons les ponents de la trobada “Women & Money” (Dones i Diners): Caroline Courtier, vicepresidenta de Recursos Humans en Xerox, la consultora financera Renata Moitinho i la directora general del Grup GVC Gaesco Valors, Carme Hortalà. L’acte celebrat el passat 26 d’abril ha estat organitzat per la xarxa internacional Professional Women ‘s Network (PWN Barcelona) de directives i empresàries, a la seu del Grup GVC Gaesco de Barcelona.

Entre les conclusions destaquem que encara persisteix una desigualtat salarial accentuada entre homes i dones que supera el 17% a Espanya “i això es deu en part al fet que les dones no saben negociar bé el seu salari” segons ha indicat Caroline Courtier, així mateix presidenta de PWN Barcelona. En aquest sentit, Moitinho va apuntar la influència dels models mentals forjats en la nostra infància en la nostra relació amb els diners, i que fa que fins i tot pensar a guanyar diners ens incomodi. Per la seva banda, Hortalà va destacar l’incipient paper de les dones com inversores i va denunciar el baix nombre de dones en llocs de direcció en l’àmbit financer, tot i que està demostrat que més dones executives donen majors rendiments a les seves empreses.

 

 

PN-1

Caroline Courtier

 

Una de les qüestions abordades ha estat què poden fer les dones treballadores i directives per negociar millors salaris i bons, com podem millorar la gestió financera de les nostres pròpies empreses i com podem millorar la gestió i el creixement dels nostres diners.

Va obrir l’acte Caroline Courtier, vicepresidenta de Recursos Humans a Xerox, parlant sobre la bretxa salarial. “Encara persisteix la desigualtat salarial entre homes i dones en les empreses, que a Espanya és d’un 17’8%, superant a la mitjana a la Unió Europea que és un 16’3%. Això es deu en part al fet que les dones no saben negociar bé el seu salari”, va afirmar.

Quins són els motius que encara existeixi aquesta desigualtat salarial de gènere? En la seva opinió, n’hi ha tres: El Rendiment laboral de les dones està infravalorat; Els Prejudicis de gènere segueixen vigents; Les Dones tendeixen a negociar almenys el salari / bons que els homes.

Referent a això, Courtier va apuntar com a propostes conèixer el valor que aporta la pròpia executiva a l’empresa: “és important saber quines són les teves competències per així fer-te valdre millor davant de la teva empresa; teves habilitats és el que et dóna valor enfront d’altres “ha assenyalat. Va tancar la seva intervenció oferint uns consells per demanar un augment de sou: “Prepara’t bé, mostra el teu valor i la teva ambició, sense excuses tipus “el necessito per motius familiars”. No has de donar excuses, tu ho vals!. No hi perds res per demanar-ho, almenys sabran que ets ambiciosa i això és bo”.

 

“Canviar el xip” sobre els diners

La psicologia dels diners va centrar la intervenció de la consultora experta en negocis i finances, Renata Moitinho, per a qui “la nostra ment és la nostra millor aliada”. En aquest sentit, ha assenyalat que “hem de reprogramar la nostra ment per sentir-nos bé quan tractem de diners”. En conseqüència, “pot agradar guanyar diners i ser una bona persona, no és incompatible”.

Va recordar també que el nostre passat és el model que tenim. “Les decisions sobre diners i sobre les nostres finances són inconscients, i les nostres experiències durant la infància ens marquen els sentiments i emocions que tenim cap als diners”. Recomana crear hàbits saludables financerament, el que significa: planificar, pagar deutes, estalviar i aprendre sobre com els diners actuen en la nostra vida.

 

 

PN-3

 

 


Pel que fa a l’aplicació de tot això en els negocis, especialment si tenim una petita empresa o som emprenedores, aconsella no comparar-se amb la competència ja sigui en preus o estratègia i no prendre decisions precipitades.

 

Dones inversores

Finalment, Carme Hortalà, directora general del Grup GVC Gaesco, va parlar de com cada vegada hi ha més dones inversores i, encara que falten dades sobre això, per la seva pròpia experiència pot afirmar que “Les dones tenen una manera diferent d’invertir; solen ser més conservadores i realistes, no s’arrisquen tant, prefereixen invertir en valors fixos i volen estar ben informades abans de prendre decisions”.

D’altra banda, per Hortalà encara queda un llarg recorregut en la presència de dones en llocs directius, on s’ha donat un retrocés. Si l’any 2012 era d’un 24%, actualment la presència de dones en alts càrrecs és del 22% a Espanya per l’efecte de la crisi, molt per sota de la Xina, el país del món amb major percentatge de directives, un 51 %. “Allà els homes treballen i les dones guanyen diners” va dir.

Al nostre país les dones representen el 45% del mercat laboral i un 60% són universitàries però només el 22% assoleixen llocs directius i el 16% són conselleres. Únicament un 5% són CEO. Segons un informe de l’ONU que Carme Hortalà va destacar, l’apoderament econòmic de la dona és un bon negoci. “Les empreses es beneficien enormement en augmentar les oportunitats en càrrecs de lideratge per a les dones, cosa que ha demostrat augmentar l’eficàcia organitzacional. S’estima que les companyies on tres o més dones exerceixen funcions executives superiors registren un acompliment més alt en tots els aspectes de l’eficàcia organitzacional”.

Va mostrar amb dades l’afirmació que “més dones executives donen majors rendiments a les seves empreses”. Des de 2005, el Rendiment sobre el capital (ROE per les sigles en anglès) una mitjana ajustat per sector de les empreses amb almenys una integrant dona ha estat del 14.1% enfront del 11.2% que registren aquelles empreses sense cap representació femenina.

 

 

 

PN-2

 

 


Una altra dada que sobresurt és que les companyies amb més del 15% de dones en els alts càrrecs van tenir un ROE de 14.7% en 2013 enfront del 9.7% d’aquelles companyies amb representació de menys del 10% de dones en alta gerència. (Font: Informe PWC “Inspirant, casos d’èxit en diversitat de gènere”, 2014).

PWN Barcelona és una de les 25 associacions locals de la xarxa global de Dones Professionals i Directives (PWN Global), que tenen com a principal objectiu és proporcionar a les dones les eines, xarxes i recursos de suport que necessiten per desenvolupar la seva carrera professional i assumir posicions de lideratge en el món de l’empresa.

Més informació:
www.pwnglobal.net/barcelona

Compartir

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Picture of Drina Ergueta

Drina Ergueta

Periodista y antropóloga. Comunicación y feminismo son sus temas predilectos desde hace más de una década. Articulista en medios bolivianos y portales feministas de España/México.
Search

There is no Event

Butlletí de notícies

Subscriu-te al nostre butlletí setmanal amb les darreres notícies publicades.

També et pot interessar

Un abús, mil nenes, mil dones, mil nines

A Neuquén Capital una nena de set anys va ser abusada pel seu dentista, durant...

Catalunya: Acord per millorar l’atenció integral en els casos de violència masclista a la UAB / La Independent / Notícies Gènere

L’ICD, la UAB i l’Ajuntament de Cerdanyola del Vallès han signat avui un conveni que...

Santiago de Compostela: Representació de la identitat femenina en els mitjans de comunicació Las Marias de Santiago de Compostela /La Independent/Notícies gènere

Representación de la identidad femenina en los medios de comunicación. Las Marías de Santiago de...