Divendres 29 març 2024

Divendres 29 març 2024

Compartir

Catalunya: El missatge no sexista arriba transversalment tots els gabinets de comunicació dels ajuntaments

La Guia estableix els principis generals i les mesures concretes en les polítiques i accions comunicatives municipals. No tots els equips de premsa, comunicació i màrqueting dels ajuntaments catalans tenen integrada la perspectiva de gènere en les seves accions comunicatives, bàsicament en el llenguatge i en les històries a explicar.

 

                                                    Presentació de la Guia en l’Espai Francesca Bonnemaison  @ajEsplugues

 

Per això un treball conjunt entre la Diputació de Barcelona, l’Institut Català de les Dones i l’Observatori de les Dones en els Mitjans de Comunicació han produït una Guia jurídica sobre l’ús d’una comunicació no sexista en les administracions locals. La Guia ofereix pautes que serveixen també per altres serveis dels ajuntaments, a més dels gabinets de premsa i comunicació, Aquesta Guia jurídica orientativa està penjada en les seves respectives webs de les tres institucions. El llenguatge i en general els elements de comunicació verbal i no verbal d’una societat reflecteixen el nivell de desigualtat d’un col·lectiu humà.

 

Contingut de la Guia

Aquesta Guia ofereix pautes sobre l’ús d’una comunicació no sexista pels ajuntaments, també pels organismes autònoms, les societats mercantils i la resta d’entitats vinculades a les administracions locals. La Guia dona pautes per la comunicació tant a la publicitat, imatges, missatges, conceptualització de la persona emissora i receptora, documentació escrita i digital, manifestacions culturals i senyalitzacions municipals. La Guia, que dona una molt detallada informació, sobre la legislació actual en aquests temes també preveu la necessitat d’activitats de formació i capacitació del personal.

Com a criteris bàsics per establir: 1.- Les Administracions locals han d’emprar un llenguatge no sexista en tota la documentació escrita, gràfica, audiovisual, en l’atenció personal i en els mitjans de comunicació. 2.- Fer servir llenguatge no sexista en: Les comunicacions evitar els usos androcèntrics i els estereotips de gènere. Feminitzar els temes. Emprar construccions no sexistes.Imatges no sexistes: La publicitat: realització, emissió d’anuncis publicitaris que no presentin les dones com a ser inferiors, o de forma vexatòria o discriminatòria utilitzant el seu cos com a objecte desvinculat del producte que es vol presentar.

També s’ha de cuidar el llenguatge, no sexista, diu la Guia, en les manifestacions culturals, en la senyalització municipal, fer cursos de capacitació i formació per als treballadors de les diferents àrees, activitats de foment d’actituds feministes positives, malgrat que la guia deixa clar que les administracions locals no atorgaran ajuts premis, reconeixements públics o qualsevol activitat de foment a mitjans de comunicació de titularitat pública o privada. També aquests criteris s’han de fer palesos a la intervenció administrativa, es a dir a totes les ordenances, reglaments i bans. També la perspectiva de gènere s’ha d’incloure en la policia i la gestió del patrimoni local y comarcal.

 

Entitats autores de la Guia

Han estat el diputat d’Igualtat i Ciutadania de la Diputació de Barcelona, Antoni Garcia, la presidenta de l’Institut Català de les Dones, Núria Balada, i la presidenta de l’Observatori de les Dones en els Mitjans de Comunicació i alcaldessa d’Esplugues de Llobregat, Pilar Díaz, que han presentat a l’Espai Francesca Bonnemaison de Barcelona, la Guia jurídica orientativa sobre l’ús d’una comunicació no sexista en l’àmbit de les administracions locals, fruit de la col·laboració entre l’Observatori, la Diputació de Barcelona i la Generalitat de Catalunya. Antoni Garcia ha dit que “treballem tots en la mateixa direcció per donar eines als municipis i acabar amb el sexisme i el msclisme”, Nuria Balada, presidenta de l’Institut Català de les Dones ha afegit que “la guía será una bona pràctica per a totes les administracions del país per erradicar la comunicación sexista i, especialmente, per a les administracions locals, que són les més properes als ciutadans i, finalment, Pilar Díaz presidenta de l’Observatori de les Dones en els Mitjans de Comunicació i alcaldessa d’Esplugues de Llobregat ha conclós que amb aquesta nova publicació “aconseguirem que els ajuntaments incorporin en les seves ordenances municipals i així tindran instruccions per actuar de manera més rápida i efectiva”.

Compartir

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Teresa Carreras

Teresa Carreras

Periodista, activista i feminista. Secretaria de la XIDPIC.CAT-XIPVG. Coordinadora de GAMAG Europa, expresidenta APEC. Corresponsal setmanari El SIGLO, Ha treballat a RTVE.
Search

Butlletí de notícies

Subscriu-te al nostre butlletí setmanal amb les darreres notícies publicades.

També et pot interessar

LIBERA ERGO SUM. El desafiament feminista al cor de la política a Paestum, Itàlia

      “Sóc lliure, llavors existeixo”. Amb aquest lema s’han reunit a Paestum, antiga...

L’APFCIB creu que hi ha una la tendència a la consolidació en la reducció del nombre d’avortaments a l’Estat Espanyol

Des de l’Associació de Planificació Familiar de Catalunya i Balears (APFCIB), creiem que les dades...

CSW59 Disparitats de gènere en el desenvolupament huma

   Fotos:Amada Santos Concloent la conferència mundial sobre l’estat de les dones en el període...